Advies gevraagd

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
03-02-2019 20:42 #181738 door Pascal Kogelman (GAST)
Advies gevraagd is gemaakt door Pascal Kogelman (GAST)
M.b.t. de olielekkage van boven door carterdruk van onze B20 (zie mijn topic: Olielekkage) ben ik de mogelijkheden op een rij aan het zetten om de lekkage aan te pakken.
Het mooiste zou een revisieblok zijn, maar daar hebben we het geld niet voor liggen. Overige opties:

1. El Cheapo: eerst gewoon laten zoals het is, de auto rijdt immers goed, regelmatig olie peilen/indien nodig bijvullen en onder de kap de olieresten steeds wegpoetsen. Misschien een klein luchtfilter op de vuldop en een catch can monteren.

2. Gebruikt "goed" onderblok kopen (met goede zuigerveren) dat niet lekt en geen carterdruk opbouwt en mijn huidige cilinderkop daar op monteren. Is een gok omdat je niet weet hoe goed (of slecht) dat gebruikte onderblok is. Qua montage: waar moet ik verder aan denken, wat moet er dan qua onderdelen nog meer aangeschaft worden? (nieuwe koppakking etc.). Hoeveel uur sleutelen kost dit voor een monteur/bedrijf, of zijn er hier mensen die dat samen met mij willen doen?

3. Mijn huidige B20 (versleten) onderblok honen en nieuwe zuigerveren laten plaatsen, daarna weer terugplaatsen. Je hebt dan de hardware weer nieuw. Maar wat kost zoiets als je dit uitbesteedt en weten jullie mensen die dit goed kunnen/ eventueel willen doen? Benodigde onderdelen? Aantal arbeidsdsuren?

Advies hierover is welkom, zodat we een goede afweging kunnen maken. Hoe dan ook zullen we er eerst voor moeten sparen, maar dan weet ik ongeveer op welke prijzen/budget we moeten rekenen. Er is ook geen grote haast bij en de auto rijdt er momenteel niet minder om, maar die olielekkage verhelpen staat wel hoog op ons lijstje.
groet,
Pascal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-02-2019 14:10 #181751 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Advies gevraagd
Pascal, heb je al eens een compressie-meting gedaan?
Dat geeft je ook info over de staat van je B20.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
04-02-2019 16:16 - 04-02-2019 16:18 #181755 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic Advies gevraagd
Ja, compressie heb ik twee keer gemeten: eerste keer (in meest ongunstige situatie dus: zonder gas in te trappen):
11 , 10.5 , 10,5 , 11 bar.
Tweede keer, andere meter (weer zonder het gaspedaal in te trappen): 11, 10, 9 , 10,5 bar. Cil 3 blijft iets achter.
Toen hebben we in cilinder 3 een beetje olie gedaan en daarna schoot de compressie van die cilinder naar 12 bar.
groet,
Pascal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-02-2019 21:41 #181779 door Casper Ballast
Beantwoord door Casper Ballast in topic Advies gevraagd
Ik weet zo niet wat de beste oplossing is voor u, maar ik heb vorig jaar zelf mijn onderblok laten reviseren. Best wel grondig ook.

Wat hebben ze gedaan:
-nieuwe overmaat zuigers+zuigerveren
-opboren en honen
-krukas nagemeten en gepolijst
-krukaslagers vernieuwd
-asje waar de ontsteking opzit, nagemeten en heel klein beetje bijgeslepen
-nokkenas nagemeten en gepolijst
-nokvolgers bijgeslepen
-nieuwe nokkenaslagers
-blok schoongemaakt en ontdaan van de oude verflaag
-vervolgens het hele zwikkie weer in elkaar gezet met juiste torque waardes

Deze hele behandeling kostte mij destijds €1000 maar zonder een Bon ;) dat was mijn geluk dan wel weer dat ze het in vrije uren hebben gedaan. Ja dit kostte wel wat meer tijd maar dat vond ik niet zo'n ramp.

Is het echt de overdruk die de lekkage de veroorzaakt? Zijn carter-ontluchting enzovoort goed nagekeken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-02-2019 00:23 #181786 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Advies gevraagd
Voor het lekken van de vuldop moet je de klemmentjes waar de vuldop mee op het kleppendeksel en waar de rubberen pakking zit wat meer naar binnen buigen zodat je meer spanning op de rubberen pakking krijg.
Bij mij zweet die paking ook een beetje geen druppels.
En een compressie van 9,5 bar, ik vind dat nog steeds goed en ik kan mij niet voorstellen dat met zo een compressie je de lekkages niet dicht krijgt.
Het is gewoon daar lekt het daar moet ik het oplossen en ik zou mij voorlopig niet druk maken om een ander onderblok.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.