onbekende sensor?

Lees meer
11-09-2018 22:16 #178980 door Jimmy Brouwer
onbekende sensor? is gemaakt door Jimmy Brouwer
hallo allemaal, ik heb een amazon combi met een b18a en ik was vandaag bezig mijn 2 su carburateurs schoon te maken en af te stellen, en toen ik die dus van de auto af had zag ik net wat achter de laatste vriesplug een elektrisch component zitten met 2 buisjes die door de vriesplug liepen. de cabel die er aan zat was er kort op bij afgeknipt en als ik het goed heb zaten er 3 kabels in(beetje moeilijk kijken daartussen). het leek mij op een watertemperatuursensor maar dat zou raar zijn want hij is niet aangesloten en er zat er nog eentje op kwik(toch?) in het instrument. die werkte toen niet omdat hij was doorgeknipt(en gesoldeerd selfs haha) maar die heb ik ondertussen alweer vervangen met een met kwik die wel werkt.

mijn vraag is nu weet emand wat dit is of heeft iemand het vaker gezien en kunnen jullie mij wijzer maken. ik ben met bijna alle antwoorden blij dus voel je niet verlegen.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-09-2018 22:23 #178981 door Robert Buitenwerf
Beantwoord door Robert Buitenwerf in topic onbekende sensor?
U heeft een verwarming spoel in het blok zitten. Deze zal het koelwater kunnen verhitten als een soort waterkoker. Bij geknipte kabel waarschijnlijk defect . Nu is het een fancy vriesplug

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-09-2018 12:37 #178996 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic onbekende sensor?
Ja, dit is het restant van een motor(voor)verwarming. Kom je veel vaker tegen bij auto's die oorspronkelijk uit Scandinavië komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-09-2018 12:39 #178997 door Jimmy Brouwer
Beantwoord door Jimmy Brouwer in topic onbekende sensor?
zijn deze er door volvo zelf ingezet of heeft iemand dit zelf gedaan, wat kunnen we hierdoor nogmeer over de auto te weeten te komen?
en bedankt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
12-09-2018 14:14 - 12-09-2018 14:21 #178999 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic onbekende sensor?
Jimmy, in noordelijk Zweden werd de motorvoorverwarming bijna standaard ingebouwd. Op de parkeerplaatsen staan daar palen waarop dat kon worden aangesloten. Bij zeer strenge vorst wordt de olie zo dik dat je de motor niet meer gestart kon krijgen. als je een beetje zoekt op deze site vind je lijsten met chassis en type nummers, zodat je e.e.a. van de auto kan nagaan. Ook op internet zelf is van alles na te zoeken.

p.s. je schrijft dat je een B18a motor hebt, maar dat je 2 SU carbs hebt. Dit zou betekenen dat je B18b hebt. Let dan op, de klepspeling bij een B motor is groter! overigens zijn bij de club allerlei boekjes te verkrijgen, o.a. de instructieboekjes, waar alle afstellingen en te gebruiken oliesoorten staan aangegeven.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-09-2018 19:22 #179013 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic onbekende sensor?
En volgens mijn info hoort in een combi met twee carburateurs dan een B18D motor te staan, het verschil met een B is dacht ik alleen de nokkenas: is dat geen A nokkenas?.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.