Onverklaarbare tik volvo penta b20 aq130

Lees meer
14-08-2018 20:22 #178319 door J Jasper (GAST)
Onverklaarbare tik volvo penta b20 aq130 is gemaakt door J Jasper (GAST)
Ik heb een rare tik in mijn motor..

Nu zeiden sommige je moet drijfstanglagers vervangen.. deze heb ik gedemonteerd en zie tot mijn verbazing niet iets dat het tikken kan verzoorzaken... nu ben ik ten einde raad en hoop ik dat jullie mij verder kunnen helpen..

Ik heb fotos gemaakt ;


Ook heb ik een filmpje deze staat op youtube omdat ik hier geen videos kan uploaden.

Link :


Graag hoor ik van jullie.

Groet Jasper
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
14-08-2018 23:57 - 14-08-2018 23:58 #178325 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Onverklaarbare tik volvo penta b20 aq130
Bij een Volvo B18 of B20 motor kijk je bij een tik of ratel naar het nokkenas tandwiel. Origineel is dat van een soort fiber en is onderhevig aan slijtage wat een tikkend of ratelend geluid kan maken. Wat ook wel voorkomt is dat het asje wat de ontsteking aandrijft overmatige speling heeft.

Pas als deze onderdelen goed zijn gecontroleerd, kijk je naar de lagers in de motor.

gr. Cor,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-08-2018 01:28 #178328 door J Jasper (GAST)
Beantwoord door J Jasper (GAST) in topic Onverklaarbare tik volvo penta b20 aq130
Hoi Cor bedankt voor je reactie.
Het tikken zit achterin , niet voorin.. dus nokkenas tandwiel lijkt me uitgesloten. Misschien nog het asje inderdaad..

Klopt het dat je de lagers van het nokkenas niet hoeft te vervangen?
En weet u misschien waar ik zon asje kan bestellen?

Gr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-08-2018 13:57 #178339 door 14517-dummy
Beantwoord door 14517-dummy in topic Onverklaarbare tik volvo penta b20 aq130
Als ik het goed zie heeft je boot een zogenaamde Z drive. Deze wordt permanent door de motor aangedreven en direct voor de schroef geschakeld. Het is denkbaar dat het dubbele kruisstuk tussen motor en Z drive lagerspeling heeft of 1 of meerdere lagers stuk zijn. ( misschien had je dit al uitgesloten )
Ik zou dit eerst proberen uit te sluiten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.