b4b tuimelaars

Lees meer
14-07-2018 19:04 #177712 door Jos Aerden
b4b tuimelaars is gemaakt door Jos Aerden
b4b a serie heeft 4 verschillende kleptuimelaars, 4 linkse en 4 rechtse maar ook met open smeeroliegaatje voor de klep en zonder, deze met smeergaatje zijn die voor de inlaat of uitlaatkleppen ? mijn voorganger heeft er een zooitje van gemaakt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-07-2018 21:54 - 14-07-2018 22:43 #177713 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic b4b tuimelaars
Volgens het onderdelenboek (en als ik het goed vertaald heb) zijn het inderdaad vier verschillende tuimelaars:

Bijlage niet gevonden


Er schijnt ook nog een B4B te bestaan met slechts 2 verschillende tuimelaars:


Nu nog weten hoe je ze kunt herkennen.

P544B B16A, P220VE B18A
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-07-2018 21:29 #177738 door Jos Aerden
Beantwoord door Jos Aerden in topic b4b tuimelaars
herkennen is juist het probleem, zelfde gietnr op onderdeel met of zonder oliegaatje.
ook probleem, in tuimelaar zit bronzen busje met olie gaatje. buitenkant busje heeft een inkeping zodat olie zowel naar klep als naar klepstengel kan, maar waar moet het gaatje van het busje gemonteerd worden, de tuimelaaras heeft gaatjes op de zijkant (klepkant) ?
als ik de split van het busje aan onderkant monteer dan kan de olie door de as en ook door het gaatje in het busje als de klep opengaat, is dit juist ? want bij mij zitten alle busjes op diverse wijze gemonteerd.
heeft iemand nog tuimelaars liggen en kan dit gecontroleerd? dank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-07-2018 09:11 #177746 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic b4b tuimelaars
Ik heb op internet geen b4b werkplaats handboek kunnen vinden, zoals voor B16 en latere typen.
Dan zou inderdaad iemand met ook een b4b eens moeten kijken hoe ze zitten.
Ik vond wel dit maar daar heb je niet veel aan:

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-07-2018 10:30 #177773 door Jos Aerden
Beantwoord door Jos Aerden in topic b4b tuimelaars
ik heb uitleg gevonden, niet via pv444 maar via algemene technische docu-motor-service manual b4b
de tuimelaars zijn door fabriek genummerd (ik dacht door revisiebedrijf) maar waren willekeurig gemonteerd,
resultaat 2 inlaatkleppen versleten. voor montage van nieuwe bussen in tuimelaar vind ik volgende uitleg
"replacing rockerarmbushing, take care to turn them the correct way; the passage in the bushing should form 30´ angle with the ball screw" is dit volgens bijgaand door mij gemaakt tekeningetje (ik vind zo nog enkele tuimelaars)
heeft nog iemand 2 inlaatkleppen nr 403297 ?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.