Motor loopt niet met vacuumvervroeging

• Arnic de Winter
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
06-07-2018 21:23 #177602 door Arnic de Winter
Motor loopt niet met vacuumvervroeging is gemaakt door Arnic de Winter
Onlangs pech gehad met onze Amazone met B18 motor. Auto reed uitstekend tot de motor plotseling met horten en stoten ging lopen,backfires had en er de brui aan gaf. Naar de kant geduwd en wegenwacht gebeld. De auto startte nog wel en liep ook mooi stationair maar zodra gas gegeven werd, wederom horten, stoten en backfires en sloeg weer af.
Alles onderzocht zoals contactpunten, verdeler,carburateur maar niets afwijkends kunnen vinden.
Uiteindelijk de vacuumvervroegingsslang, bij toeval, losgetrokken en de motor liep als vanouds. Mooi gelijkmatig zowel stationair als bij optrekken en constante snelheid. De 110 km per uur gaat gemakkelijk. Zodra de vacuumvervroeging weer aangesloten wordt, hetzelfde fenomeen.
Iemand een idee waar ik de oorzaak moet zoeken en wat ik kan doen om e.e.a. weer in de originele situatie te brengen en of het schadelijk is om zonder vacuumvervroeging te rijden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-07-2018 03:22 #177603 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Motor loopt niet met vacuumvervroeging
Beste Arnic, de vacuumvervroeging geeft een extra vervroeging van 3 tot 5 graden dus het doet niet zo heel veel op het lopen van de motor.
Maar je zou eens moeten onderzoeken of dit nog wel 3 tot 5 graden is.
Je moet de verdelerkap eraf halen en dan aan het slangetje zuigen en kijken wat er met de grondplaat waar de contactpunten opzitten gebeurt.
Waarschijnlijk is er met de jaren zoveel speling op het scharnierend gedeelte gekomen dat bij een vacuumvervroeging de contactpunten niet meer open gaan.
Dan is het kunst om de speling een beetje op te heffen of de contactpunten iets ruimer te stellen.
Je zou ook aan een HotSpark module kunnen denken die hebben daar minder last van.
Ik heb bij mij de vacuum verlater (B20E) vast gezet en een Hotspark module geplaats en dat werkt al 13jaar.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD