- Berichten: 30
weinig compressie; rook en olie amazon B18
- Charl Hollander
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
02-07-2018 11:28 #177544
door Charl Hollander
weinig compressie; rook en olie amazon B18 is gemaakt door Charl Hollander
Bij de vorige eigenaar heeft ie lang stil gestaan (zeker 10 jaar), nu weer volop in gebruik, tot zover het goede nieuws;
Het blok lekt olie, het aanhalen van de cartermoeren hielp een beetje, maar na iedere rit ligt er toch wel een plasje onder.
verder is de compressie te laag op 3 cilinders een 7, op 1 een 8. als er gewerkt moet worden door de motor komt er flink rook uit de ontluchting.(zuigerveren)
ik ben bang dat er een flinke revisie aan zit te komen, maar weet niet hoe urgent het is, heeft iemand daar ervaring mee? gaat er nu veel meer stuk als ik nog even doorrijd?
Het blok lekt olie, het aanhalen van de cartermoeren hielp een beetje, maar na iedere rit ligt er toch wel een plasje onder.
verder is de compressie te laag op 3 cilinders een 7, op 1 een 8. als er gewerkt moet worden door de motor komt er flink rook uit de ontluchting.(zuigerveren)
ik ben bang dat er een flinke revisie aan zit te komen, maar weet niet hoe urgent het is, heeft iemand daar ervaring mee? gaat er nu veel meer stuk als ik nog even doorrijd?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Fred Kok
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 439
02-07-2018 14:40 #177545
door Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer IEn opnieuw lid PV544 (1963 helaas verkocht)verder gehad 2x Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Beantwoord door Fred Kok in topic weinig compressie; rook en olie amazon B18
Beste Charl, ben bang dat je de knip moet trekken. De lange stilstandtijd, hebben de zuigerveren vermoedelijk niet goed overleefd. Maw zijn gebroken. Stilzetten is oke, maar van tijd tot tijd handmatig "tornen" , met een beetje olie, wordt meestal vergeten.
Succes met verdere inspectie/diagnose,
fred
Succes met verdere inspectie/diagnose,
fred
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer IEn opnieuw lid PV544 (1963 helaas verkocht)verder gehad 2x Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 637
02-07-2018 17:32 #177546
door S.P.H Simon
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Beantwoord door S.P.H Simon in topic weinig compressie; rook en olie amazon B18
Je kunt ook een goede B20 scoren, of een motor uit een 240; de vraag is hoe handig ben je of wil je worden en heb je de ruimte hiervoor.
Succes ermee iig!
Succes ermee iig!
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
03-07-2018 23:36 #177554
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic weinig compressie; rook en olie amazon B18
Ja, vaak zit de zuigerveer van de hoogst staande cilinder vast, vaak door combinatie van condens en roest.
Als je dan de motor start zonder voorbereiding met kruipolie of gewone olie op de cilinders zal de zuigerveer breken.
Dat niet alleen, de compressie waarden zijn dramatisch laag en betekend de kop er af en waarschijnlijk onderblok honen, nieuwe zuigers/veren en lijkt een revisie van het blok geboden
Als je dan de motor start zonder voorbereiding met kruipolie of gewone olie op de cilinders zal de zuigerveer breken.
Dat niet alleen, de compressie waarden zijn dramatisch laag en betekend de kop er af en waarschijnlijk onderblok honen, nieuwe zuigers/veren en lijkt een revisie van het blok geboden
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
04-07-2018 00:44 #177555
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic weinig compressie; rook en olie amazon B18
Ik zou zeggen open halen en conclusie trekken misschien dat het meevalt.
En hoeveel wordt er met de auto gereden en dat moet je in relatie met revesie/vervanging trekken.
succes
Johan Geers
En hoeveel wordt er met de auto gereden en dat moet je in relatie met revesie/vervanging trekken.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Charl Hollander
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 30
04-07-2018 08:11 #177557
door Charl Hollander
Beantwoord door Charl Hollander in topic weinig compressie; rook en olie amazon B18
Bedankt voor de reacties, er is in ieder geval werk aan de winkel. ik rijd er iedere dag mee, zo'n 50 km. sleutelen vind ik leuk, maar een heel blok uit elkaar halen is voor mij denk ik te veel.... Ik denk dat ik het beste op zoek kan naar een gereviseerde motor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Fred Kok
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 439
04-07-2018 16:40 - 04-07-2018 16:43 #177571
door Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer IEn opnieuw lid PV544 (1963 helaas verkocht)verder gehad 2x Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Beantwoord door Fred Kok in topic weinig compressie; rook en olie amazon B18
Ach Charl, als je oud wil blijven rijden en af en toe wilt sleutelen, zal je er eens aan moeten geloven.
Heb ondertussen al de nodige blokken gedaan, onlangs mijn eigen B20 b/f De machine had ca 170.000 gelopen, maar heel veel wilde rally km's en grote tochten (Marroko/Moscou) etc.
Blok ziet er na openen dan ongeveer zo uit:
Uiteraard is dit duurder als een 2e hands blokje, maar die hebben vaak ook 2tot 3 ton erop zitten, en dan heb je vaak meer ellende. Is te overwegen als je er nog lang mee wil blijven rijden.
Succes !
Heb ondertussen al de nodige blokken gedaan, onlangs mijn eigen B20 b/f De machine had ca 170.000 gelopen, maar heel veel wilde rally km's en grote tochten (Marroko/Moscou) etc.
Blok ziet er na openen dan ongeveer zo uit:
Uiteraard is dit duurder als een 2e hands blokje, maar die hebben vaak ook 2tot 3 ton erop zitten, en dan heb je vaak meer ellende. Is te overwegen als je er nog lang mee wil blijven rijden.
Succes !
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer IEn opnieuw lid PV544 (1963 helaas verkocht)verder gehad 2x Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Laatst bewerkt 04-07-2018 16:43 door Fred Kok.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Paul van Os
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 22
04-07-2018 23:00 #177580
door Paul van Os
Beantwoord door Paul van Os in topic weinig compressie; rook en olie amazon B18
Hallo Fred Kok,
Ik heb je een PB'tje gestuurd met een persoonlijke revisievraag, waar ik dit onderwerp niet mee wil vervuilen
Vriendelijke groet, Paul
Ik heb je een PB'tje gestuurd met een persoonlijke revisievraag, waar ik dit onderwerp niet mee wil vervuilen
Vriendelijke groet, Paul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
05-07-2018 00:50 #177581
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic weinig compressie; rook en olie amazon B18
Met de cilinderkop er af te halen kun je al zien hoe ver het e.e.a. is versleten.
Vandaar uit verder kijken wat je moet/wil doen.
Misschien is een deelrevisie een van de mogelijkheden.
succes
Johan Geers
Vandaar uit verder kijken wat je moet/wil doen.
Misschien is een deelrevisie een van de mogelijkheden.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.