Volvo 142 B20A Cilinderkop
- Justin Livesey (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
Mijn naam is Justin, ben een 24 jaar oud student en ik ben sinds maandag de trotste eigenaar van een hemelblauwe Volvo 142 uit 1970. Door een voorliefde voor oldtimers (van vaders gekregen) heb ik al menig oldtimer in bezit gehad (MG B, Mercedes, Land Rover) en zo heb ik nu dus de Volvo. De Volvo is waarschijnlijk een blijvertje, want ik vind het echt een top ding en hij is erg goedkoop om te hebben. Wegenbelastingvrij, oersterk en op LPG! Veel goedkoper dan dat gaat het niet worden.
Nu heb ik toch wel al een probleempje geconstateerd samen met mijn pa: de auto loopt maar op 3 cilinders .
Ontsteking, bougies, kabels en klepstelling nagekeken, maar waarschijnlijk zal er toch een klep verbrand zijn. De vorige eigenaaresse heeft er 'gewoon' in gereden en naar de garage gebracht als er iets mis was. Dus er zit wat achterstallig onderhoud aan het oude beestje. De kop eraf halen en alleen de kleppen vervangen is natuurlijk een optie, maar niet de meest volledige manier. Het liefst zou ik de kop laten reviseren, maar daar is, na wat prijs quota's, geconstateerd dat daar geen budget voor is (student he..).
Mijn vraag aan de leden van deze club: heeft iemand een goede B20 kop liggen? Ik heb me al helemaal suf gelezen over wat allemaal mogelijk is. Heb net een gereviseerde B20E kop misgelopen op marktplaats, maar kreeg dus wel te tip om hier te vragen.
Can someone help me out?
Groetjes,
Een Volvo 142 eigenaar genaamd Justin
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Het probleem kan ook nog in het onderblok zitten en dan heb je misschien voor niks een kop gekocht.
Ik had het ook met mijn 142 een paar jaar terug die op 3 cilinders liep. Zie blogpost Compressietest 142 gedaan
Waarbij het inderdaad een verbrande klep bleek, zie Cilinderkop gedemonteerd van B20 van Volvo 142 .
Die kans is op zich het grootst, maar mocht het probleem in je onderblok zitten kun je wellicht beter op zoek naar een compleet vervangend blok.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Justin Livesey (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
Handige en duidelijke tips. Ga ik zeker even proberen. Nu maar hopen dat het inderdaad niet het onderblok is...
Mocht er voor de rest nog mensen zijn met cilinderkoppen, zeker aanbieden. Ga er natuurlijk op hopen dat het probleem gewoon in de kop zit.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Dan kan dit topic in Techniek > Motor verder gebruikt worden voor updates van jouw kant en eventuele tips voor het oplossen van het probleem.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Justin Livesey (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
Lars Rengersen schreef : Misschien handig om ook nog even een apart bericht te plaatsen in " Onderdelen Volvo te koop gevraagd met een verwijzing naar dit huidige topic.
Dan kan dit topic in Techniek > Motor verder gebruikt worden voor updates van jouw kant en eventuele tips voor het oplossen van het probleem.
Done! Ga vanavond meteen even een compressie test doen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
De clou is dat je dus twee tests doet.
Eerst een gewone.
En daarna nog eentje, maar dan met een klein scheutje olie door het bougie gat vlak voor je de test doet.
Als de compressie in de tweede ronde dan significant hoger is, dan zit je probleem in het onderblok.
De olie neemt dan namelijk even de functie van de zuigerveren over en zorgt voor een goede/betere afdichting tussen zuiger en cilinder.
Als de compressie niet significant hoger is, dan is inderdaad of een klep lek of heb je een gat in een zuiger ;(
Succes!
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Herbert van Hout
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 3
via bougiegat de verbrandingsruimte bekijken.
Compressietest is natuurlijk een heel goed diagnose middel, maar dan heb je er ook nog beeld bij.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.