Problemen uitlijning distributieriem

Lees meer
18-03-2018 20:08 - 18-03-2018 21:12 #175901 door Robin Bruil
Problemen uitlijning distributieriem is gemaakt door Robin Bruil
Tijdens de verplichten winterstalling heb ik divers onderhoud aan mijn 240 uitgevoerd.
Een van deze zaken was het vervangen van de distributieriem, maar sinds de Volvo weer op de weg mag rijden merk ik een vermogensgebrek onder de 2000rpm en een laag stationair toerental (500rpm). Dit leek mij te komen door een versprongen tandje op de riem, dus ik heb alles weer losgehaald.

Nu heb ik de vervanging van de distributie zorgvuldig uitgevoerd, echter krijg ik de markering op de krukas niet 100% in lijn.
Ik heb foto's bijgevoegd van de nokkenas, krukas en balansas waarop de nieuwe riem ligt. De krukasmarkering is verschoven en als ik de krukas 1 tand terug zet op de riem staat de markering te ver naar de andere zijde toe.

Weet iemand wat ik fout doe en of mijn problemen wel komen uit een versprongen distributieriem?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-03-2018 13:01 - 19-03-2018 13:01 #175911 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Problemen uitlijning distributieriem
Kijk eens of de kleppen van cilinder1 precies in een V staan als je nokkenastandwiel op het merkteken staat?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-03-2018 23:38 #175937 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Problemen uitlijning distributieriem
Originele Volvo riem of replica,iets van een ander merk.
Heb je de oude riem nog de twee eens naast elkaar leggen.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-03-2018 10:54 #175960 door Robin Bruil
Beantwoord door Robin Bruil in topic Problemen uitlijning distributieriem
Oude en nieuwe riemen exact gelijk.

Met een "V" bedoel je de nokken en of beide kleppen volledig gesloten zijn? Dan is het antwoord ja

Ik heb de riem opnieuw er op gelegd en gespannen, alles stond 100% goed (zie foto). Markeringen op de riem kwamen ook overeen met markeringen op de poelies.
Daarna moer spanrol aangedraaid, alles stond nog steeds perfect en de motor met de hand via de krukas 2x rondgedraaid. resultaat op 2e foto te zien, krukas staat iets verder wanneer nokkenas en ontsteking goed staan.
Een versprongen tand kan het niet zijn, daarvoor is de afwijking namelijk te klein.

Het slechte lopen heb ik waarschijnlijk al gevonden, een bougiekabel was volledig weggerot..
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.