- Berichten: 8
Minerale of synthetische olie?
- Jimmy Korswagen (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
Of: hoe kom ik er achter wat er nu in zit?
De vorige eigenaar weet het niet.
Uit de onderhoudsgegevens is het volgende terug te halen:
- 10W40 (2008)
- SAE 15W40 (2005)
- SAE 10W40 (2002)
- Olie mobil super S 10W40 (2002)
Alvast bedankt.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- PETER Hanot (GAST)
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 28
ik zou veilig spelen en de minerale klassieker olie 20W50 gebruiken, liefst met hoog zinkgehalte. Dan is het olieverbruik ook minder dan bij die flitterdunne olien. En moderne synthetische vertrouw ik al helemaal niet omdat je geen zekerheid hebt op lange termijn of de toevoegingen al dan niet corrosief zijn voor een motor uit de jaren 60. Ik heb zelf een zeer slechte ervaring gehad met synthetische 10W40 in (was een goede) jaren 50 motor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3349
Hoewel in de achteras geen koperen delen zitten niet doen.
Blijf ver weg van dit soort olien.
Kijk eens op de website van Tinus Techniek die heeft een keer een test gedaan met verschillende 20W50 olien.
Ik zlef gebruik hier 20W50 van Shell.
succes
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Paul Schaap
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 545
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jules Bastin
- Offline
- Nieuw lid
Volvo Amazon 2 Deurs uit '69 (restauratie)
Bezoek voor alle vooruitgangen en updates mijn site: www.julesbastin.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Afwezig
- Platinum-lid
Synthetische olie heeft eigenschappen die je niet wil hebben, hij lost veel op van wat in de wand en elders is afgezet, koper, pakking e.d. maar ook wat in de loop van tientallen jaren in de carterpan is neergeslgen. (sludge), dit wil je niet, voor de circulerende olie heb je het oliefilter.
Ook andere dopes en toevoegingen die niet zijn bedoeld voor de oudere motoren.
Gebruik al jaren Kroon Classic Oil 20W50, maar Millers is ook goed, waarom zou je überhaupt van oliesoort willen wisselen ?.
Voor blokken in de racerij gelden hele andere vereistes
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jimmy Korswagen (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 8
Ik weet niet wat voor olie er voor het laatst in is gegaan. De vorige eigenaar kan het mij ook niet vertellen...
Is er dus een kans dat er (semi)synthetische olie in is gegaan? Uiteraard snap ik de nadelen van synthetische olie in een oude motor.
Kan ik er dan nu 'zomaar' minerale olie er in doen?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 780
Als je in de buurt van Woerden woont mag je dit wel even bij mij doen mocht je zelf geen brug hebben.
gr. Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Afwezig
- Platinum-lid
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jimmy Korswagen (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 8
Dan ga ik de olie + het filter vervangen.
Groet Jimmy
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.