- Berichten: 237
Vacuüm aansluiting B20E, K - Jetronic
- roland klinkenberg
- Offline
- Elite-lid
Minder
Lees meer
04-03-2018 14:28 #175592
door roland klinkenberg
Vacuüm aansluiting B20E, K - Jetronic is gemaakt door roland klinkenberg
Hoi,
Waar zit de vacuüm slang van de ontsteking aangesloten bij een B20E motor van na 1974, oftewel eentje met een K-Jetronic Injectie systeem?
Is dit voor of achter de gasklep?
Bij mijn B20E uit 1971 (D-Jetronic) zit de vacuüm slang achter de gasklep.
Probeer nu twee curves uit van mijn 123 ontsteking. Eén curve is voor de B20E van tussen '71 en '73, de andere curve voor een B20E van na '74.
De curve "71 - '73" werkt goed (mits de vacuüm aansluiting is afgedopt) en rijdt zuinig.
Echter, de '74 curve lijkt beter op te pakken maar rijd af en toe ook raar schokkerig. Daarbij rijdt hij niet zo zuinig als de "71-73" curve...denk dat dit te maken heeft met de vacuüm aansluiting.
Vandaar mijn vraag....
Waar zit de vacuüm slang van de ontsteking aangesloten bij een B20E motor van na 1974, oftewel eentje met een K-Jetronic Injectie systeem?
Is dit voor of achter de gasklep?
Bij mijn B20E uit 1971 (D-Jetronic) zit de vacuüm slang achter de gasklep.
Probeer nu twee curves uit van mijn 123 ontsteking. Eén curve is voor de B20E van tussen '71 en '73, de andere curve voor een B20E van na '74.
De curve "71 - '73" werkt goed (mits de vacuüm aansluiting is afgedopt) en rijdt zuinig.
Echter, de '74 curve lijkt beter op te pakken maar rijd af en toe ook raar schokkerig. Daarbij rijdt hij niet zo zuinig als de "71-73" curve...denk dat dit te maken heeft met de vacuüm aansluiting.
Vandaar mijn vraag....
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- roland klinkenberg
- Offline
- Elite-lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 237
07-03-2018 08:27 #175644
door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic Vacuüm aansluiting B20E, K - Jetronic
Niemand hier met een B20e K-Jetronic?
Echt weinig info of plaatjes te vinden waar ik de plaats van de aansluiting van het vacuüm uit kan afleiden.
Kwam wel deze info tegen....
forums.tbforums.com/showthread.php?t=264405
Plan is om een vacuüm aansluiting te boren vlak voor de gasklep. Echter zit daar ook al een slang van de carter ontluchting en de Auxilairy Air Valve, dus ik weet niet of er wel genoeg vacuüm is om enig effect te hebben....
Echt weinig info of plaatjes te vinden waar ik de plaats van de aansluiting van het vacuüm uit kan afleiden.
Kwam wel deze info tegen....
forums.tbforums.com/showthread.php?t=264405
Plan is om een vacuüm aansluiting te boren vlak voor de gasklep. Echter zit daar ook al een slang van de carter ontluchting en de Auxilairy Air Valve, dus ik weet niet of er wel genoeg vacuüm is om enig effect te hebben....
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- roland klinkenberg
- Offline
- Elite-lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 237
07-03-2018 21:20 - 07-03-2018 21:21 #175660
door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic Vacuüm aansluiting B20E, K - Jetronic
Voor de volledigheid van deze post even een update....
bij Willems Classics (nijbeets) waren ze zo vriendelijk om mij een paar foto's te sturen van de luchtinlaat van een B20E K-Jetronic.
Het lijkt er op dat de vacuüm aansluiting (te zien op de eerste foto) aan de onder kant van de luchtinlaat zit en VOOR de gasklep.
Mijn plan is om bij de luchtinlaat van mij D-Jetronic ook op deze plek een gat te boren om hier het vacuüm af te tappen (plug de bestaande inlaat bovenop dan dicht natuurlijk)
bij Willems Classics (nijbeets) waren ze zo vriendelijk om mij een paar foto's te sturen van de luchtinlaat van een B20E K-Jetronic.
Het lijkt er op dat de vacuüm aansluiting (te zien op de eerste foto) aan de onder kant van de luchtinlaat zit en VOOR de gasklep.
Mijn plan is om bij de luchtinlaat van mij D-Jetronic ook op deze plek een gat te boren om hier het vacuüm af te tappen (plug de bestaande inlaat bovenop dan dicht natuurlijk)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
08-03-2018 13:24 #175679
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Vacuüm aansluiting B20E, K - Jetronic
Hoi Roland, misschien kun je deze vraag stellen op het volvolvo forum, daar zit meer kennis over de K-Jetronic (denk ik)
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- roland klinkenberg
- Offline
- Elite-lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 237
08-03-2018 15:17 - 08-03-2018 17:18 #175681
door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic Vacuüm aansluiting B20E, K - Jetronic
Lo & Behold!!
In mijn D-Jetronic luchtinlaat zit warempel een afgedopte vacuüm poort aan de onderkant, net voor de gasklep...zo te zien op de goede plek. Er hoeft dus niet geboord te worden en de schroefdraad is dezelfde als de poort bovenop die ik nu heb afgedicht.
Heb één en ander nog niet getest. Moet eerst een langere vacuümslang kopen. Keep U posted !!
Ed, bedankt voor de tip! Ga eerst hiermee an de slag. Mocht één en ander nou lukken dan is dat ook goed nieuws voor jouw D- Jetronic met 123 ontsteking.
In mijn D-Jetronic luchtinlaat zit warempel een afgedopte vacuüm poort aan de onderkant, net voor de gasklep...zo te zien op de goede plek. Er hoeft dus niet geboord te worden en de schroefdraad is dezelfde als de poort bovenop die ik nu heb afgedicht.
Heb één en ander nog niet getest. Moet eerst een langere vacuümslang kopen. Keep U posted !!
Ed, bedankt voor de tip! Ga eerst hiermee an de slag. Mocht één en ander nou lukken dan is dat ook goed nieuws voor jouw D- Jetronic met 123 ontsteking.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- roland klinkenberg
- Offline
- Elite-lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 237
08-03-2018 16:52 #175682
door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic Vacuüm aansluiting B20E, K - Jetronic
Nou, het lijkt (even een slag om de arm) te werken!
Duidelijk meer trekkracht op het moment dat je de gaspedaal ietsjes intrapt. Ook geen pingel geluiden meer bij stevig doortrekken.
Opsommend: heb een B20E D-jetronic en gebruik nu stand B op de 123 ontsteking en de vacuüm slang zit in een vacuüm poort op de luchtinlaat, net voor de gasklep. Deze poort heeft geen vacuüm bij stationair draaien, maar pas als de gasklep open gaat.
Duidelijk meer trekkracht op het moment dat je de gaspedaal ietsjes intrapt. Ook geen pingel geluiden meer bij stevig doortrekken.
Opsommend: heb een B20E D-jetronic en gebruik nu stand B op de 123 ontsteking en de vacuüm slang zit in een vacuüm poort op de luchtinlaat, net voor de gasklep. Deze poort heeft geen vacuüm bij stationair draaien, maar pas als de gasklep open gaat.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Oscar Corsten
- Offline
- Expert lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 92
16-04-2018 16:48 #176477
door Oscar Corsten
Beantwoord door Oscar Corsten in topic Vacuüm aansluiting B20E, K - Jetronic
Goed opgespoord Roland!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- roland klinkenberg
- Offline
- Elite-lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 237
17-04-2018 11:11 - 17-04-2018 11:17 #176486
door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic Vacuüm aansluiting B20E, K - Jetronic
Nog steeds heel tevreden met hoe hij nu rijdt. Dat stukje vervroeging dat de ontsteking nu geeft bij het optrekken en onder last maakt echt het verschil.
Ben op mijn zoektocht naar info verscheidene posts op fora tegengekomen met klachten over de 123 ontsteking in combinatie met een B20 motor. Het zou goed kunnen dat dit te maken heeft met de aansluiting van de vacuüm slang en of de ontsteking vervroegd of verlaat bij vacuüm.
In mij geval adviseerde de firma Leen Pak dat ik voor mijn B20E ('71 - '73) in plaats van de "9" curve, toch beter de "B" curve (voor B20E's van na "74) kon gebruiken omdat deze was geoptimaliseerd voor LPG. Voorbijgegaan werd aan het feit dat een B20E van tussen "71 -'73 werkt met verlating en een B20E van na '74 met vervroeging. Het resultaat is een motor die soms lekker oppakt, dan weer schokt en bokt...enfin, totaal onvoorspelbaar rijgedrag tijdens het optrekken.
Ben op mijn zoektocht naar info verscheidene posts op fora tegengekomen met klachten over de 123 ontsteking in combinatie met een B20 motor. Het zou goed kunnen dat dit te maken heeft met de aansluiting van de vacuüm slang en of de ontsteking vervroegd of verlaat bij vacuüm.
In mij geval adviseerde de firma Leen Pak dat ik voor mijn B20E ('71 - '73) in plaats van de "9" curve, toch beter de "B" curve (voor B20E's van na "74) kon gebruiken omdat deze was geoptimaliseerd voor LPG. Voorbijgegaan werd aan het feit dat een B20E van tussen "71 -'73 werkt met verlating en een B20E van na '74 met vervroeging. Het resultaat is een motor die soms lekker oppakt, dan weer schokt en bokt...enfin, totaal onvoorspelbaar rijgedrag tijdens het optrekken.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.