B18 Ama wil 's winters niet starten

Lees meer
07-02-2018 14:28 #175024 door Tom Balsem
B18 Ama wil 's winters niet starten is gemaakt door Tom Balsem
Vraag: mijn Ama (1964) B18 motor (LPG/ benzine) wil 's ochtends wanneer het koud (en nat) is niet meer starten. Ik start op benzine, de accu is krachtig en krijgt de motor met gemak rond, hij wil dan net aanslaan maar toch niet. Pas na lang starten pakt hij hem en start. IK schakel dan over op LPG en hij rijdt dan prima, start daarna (als ik niet te lang heb stil gestaan) ook goed (op gas).
Ik heb alles al geprobeerd: zwaardere accu, contactpunten met vervroeging en bougies vernieuwd, bedrading schoon en gedroogd, luchtfilter dito, ... ik gebruik geen spray. Wat is wijsheid? Een wegenwacht van de ANWB zei: dat komt door je accu, die moderne accu's leveren geen 14 V startstroom ..... is dat zo? Wie helpt mij uit de brandt? Bobine? kan niet, want auto rijdt altijd verder prima, dynamo laadt op, etc
graag antwoord
hartelijke groet
Tom B

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-02-2018 15:10 - 07-02-2018 15:10 #175025 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic B18 Ama wil 's winters niet starten
Het komt soms voor dat de startmotor te veel stroom vraagt tijdens het starten, dan blijft er niets over voor de ontsteking.
Ook kan het zijn dat de verliezen vanaf het startslot te groot zijn, ik heb de 780 en 940 daarom over een relais gezet, zodat er maar een beetje stroom nodig is om het relais om te zetten, die dan de volle klap op de startmotor zet.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
07-02-2018 18:40 #175028 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic B18 Ama wil 's winters niet starten
Hoi Tom, in zijn algemeenheid geldt dat een ama met electronische choke op gas beter start dan op benzine, ook bij deze temperaturen. Contact aan, even wachten (3sec) tot het gas is doorgelopen van verdamper naar gasstuk en starten.

Startproblemen met vochtig weer ontstaan vaak doordat de bougiekabels en/of kap doorslaan en een nieuw setje doet wonderen.

Ook belangrijk is de conditie van de motor; heb je wel eens de compressie opgemeten?

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2018 10:41 #175043 door Tom Balsem
Beantwoord door Tom Balsem in topic B18 Ama wil 's winters niet starten
Hallo Tom, kun je iets specifieker zijn : dat er stroom weggezogen (startmotor - kou- dikke olie etc) of weglekt (vocht en zo ) begrijp ik maar jou reactie over : 'ik heb ... over een relais gezet, zodat er maar een beetje stroom nodig is om het relais om te zetten..."
Ik begrijp ongeveer wat je bedoeld, maar kun je mij svp in detail vertellen wat voor relais (waar kan ik dat kopen), waar plaats je dat? etc.
Ik ben best technisch maar van de electrische kant heb ik weinig kaas gegeten, kortom: graag je reactie, of anders naar mijn email: tom.balsem@gmail.com
gr
Tom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2018 10:44 #175044 door Tom Balsem
Beantwoord door Tom Balsem in topic B18 Ama wil 's winters niet starten
Hallo Cor, dank voor je reactie: zomers starten geen punt op gas, maar alleen wanneer het koud is doet hij het niet op gas.
Mijn oude gasinstallatie heeft geen electrische choke .... bougie kabels, verdeler kap en rotor zijn niet oud, dus daar zou het niet aan mogen liggen. Ik check voor de zekerheid de bobine nog eens.
gr
Tom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2018 11:25 #175045 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic B18 Ama wil 's winters niet starten
Hoi naamgenoot, hierbij een stukje, geleen d van het V7010 forum, dat was de snelste weg:

Koop bijvoorbeeld dit relais: www.winparts.nl/sensoren-elektronica/rel...4-poles/p106605.html
Ze schijnen ook te bestaan met een in- of opgebouwde zekering...Het relais,gewoon een maak relais (4 aansluitingen ) (geen wisselrelais met 5 aansluitingen) dat je gaat gebruiken mag wel een zware zijn (bv.30 of 40 ampère)

Je hebt op de startmotor een stekkeraansluiting zitten en daarop zit een 1.5mm draad. Deze komt van het contactslot af en geeft de startmotor stroom als je gaat starten.(stuurstroom)
Nu haal je deze draad los en sluit hem aan op je relais nummer 85.
Massa sluit je aan op nummer 86 van het relais.

Als je nu de sleutel in het contactslot omdraait, hoor je alleen het relais klikken.
De plus van de accu sluit je aan op nummer 30 van het relais.
Op nummer 87 van het relais sluit je de draad aan die naar (of van ) de startmotor gaat (komt) .

Op deze manier krijgt de startmotor zijn stroom rechtstreeks van de accu zonder verdere "hindernissen"

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2018 14:15 #175046 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic B18 Ama wil 's winters niet starten
Hoi Tom,
Ik begrijp niet helemaal wat je daarmee wint: de startmotor heeft toch al een relais? Wat voegt een tweede relais daar aan toe?
Leo

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.