Temperatuur Volvo Amazon B18

Lees meer
23-10-2017 21:02 #172724 door Chris Caenen
Temperatuur Volvo Amazon B18 is gemaakt door Chris Caenen
Sinds kort ben ik eigenaar van een Volvo Amazon Combi met B18 motor. Ik heb nu een aantal ritten gemaakt en het valt mij op dat de temperatuur oploopt tot ongeveer 3/4de van de meter. (Zie bijgevoegde afbeelding). De temperatuur blijft constant maar ik vraag mij toch af of dit niet hoog is? Het is namelijk momenteel niet warm maar ik kan mij voorstellen dat de temperatuur van de motor nog hoger ligt als het deze zomer 30 graden is. Ik ben benieuwd naar de ervaring van andere.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
23-10-2017 23:27 #172732 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Temperatuur Volvo Amazon B18
inderdaad, bij 30 graden in de file draait de naald meestal van de meter af..........ik heb dan altijd een standaard antwoord: plak de meter af en het probleem is opgelost.......maar nu even serieus: ik kan je adviseren om eerst eens in de archieven van dit forum te duiken omdat deze vraag met enige regelmaat gesteld wordt, zal veel verduidelijken......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-10-2017 08:49 #172736 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Temperatuur Volvo Amazon B18
Zit er wel een juiste thermostaat in?

Het koelsysteem eens flink doorspoelen kan ook al veel verschil maken.

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-10-2017 14:05 #172748 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic Temperatuur Volvo Amazon B18
Hoi Chris,

Ik heb twee Amazon's en bij beiden staat de temperatuurmeter altijd op 3/4 als ze warm zijn. Zowel in de zomer als in de winter, maakt bij mij geen verschil. Ik zou me absoluut geen zorgen maken. Zoek zoals Pieter al vermeldde eens op dit forum, veel van de discussies over de temperatuurmeter eindigen in de conclusie dat er weinig tot niets aan de hand is.

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-10-2017 18:52 #172755 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Temperatuur Volvo Amazon B18
Bij mijn Amazons staan de temperatuurmeters net over de helft. Wanneer jouw temperatuurmeter in de file nog wat verder oploopt ,zou ik er een 76 graden thermostaat in zetten. Meestal loopt de meter bij warmer weer nog wat hoger op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-10-2017 19:30 #172757 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Temperatuur Volvo Amazon B18
Voor alle zekerheid (en de nodige gemoedsrust) verdient het aanbeveling om een elektrische fan te plaatsen. Met een sensor in de radiateur, maar met een handmatige schakelaar kan ook als je de originele fan wilt behouden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
24-10-2017 19:38 #172758 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Temperatuur Volvo Amazon B18
ik ben nou met m'n derde motorblok bezig en allemaal hebben ze het zelfde temperatuur gedrag; nu heb ik een echte temperatuur meter voor water en olie en dan zie je dat bij warm weer in de file de temperatuur van het water na een tijdje toch wel naar de 100 loopt maar ook niet veel meer, en zodra je weer rijdt zakt de temperatuur in no time weer naar de 80 dus is het echt een kwestie van een kortstondige plaatselijke warmte bij de temperatuursensor; sinds een tijdje ook een Kenlowe fan en dat helpt (in ieder geval mijn gemoedsrust); de olietemperatuur blijft in alle gevallen redelijk laag en pas na veel rallywerk in de bergen stijgt die 10 graden; verder heb ik nog nooit een Amazon met een kokende motor gezien of er over gehoord, dus ik denk dat een Amazon in principe geen koelprobleem heeft, alleen een temperatuurmeter die onnodig onrust veroorzaakt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
24-10-2017 20:41 - 24-10-2017 20:44 #172759 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Temperatuur Volvo Amazon B18
Volvo onderkende dat de 4-bladige metalen fan een beetje weinig lucht door de radiator blies en heeft daarom vanaf 1973, ook in de 140 serie een 5-bladige plastic ventilator gemonteerd af fabriek. Deze ventilator is nu voor weinig geld als aanbieding verkrijgbaar in de webshop van de VKV. Heeft aanmerkelijk meer luchtverplaatsing en vermindert daardoor de kans op warmlopen!
Deze fan past overigens ook op de B4B, B16, B18, B20 en B21 motoren.
Met deze fan heb ik op al mijn reizen in zuid-europa en de Alpen nog nooit een warmgelopen motor gehad.
Overigens is het aan te bevelen elke 2 jaar het koelsysteem goed door te spoelen en af te vullen met nieuwe koelvloeistof.
gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-10-2017 09:27 #172770 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Temperatuur Volvo Amazon B18
Ja,inderdaad Cor . De Amazon van onze dochter heeft ook een kunststof 5 blads fan.Dat werkt prima!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-10-2017 09:28 #172771 door Chris Caenen
Beantwoord door Chris Caenen in topic Temperatuur Volvo Amazon B18
Ik ga dit proberen. Dank je wel voor de tip!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.