- Berichten: 41
olie lek
- Henriette Schoonderwoert (GAST)
- Offline
- Senior lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2284
Je zou als je lid bent van de VKV club is een balletje op kunnen gooien bij je regio. Je kan dan jou auto als praktijk voorbeeld nemen hoe vervang je een keerkring tussen bak en motor. Meestal heeft de regio bij zo een technische avond of middag altijd een werkplaats tot zijn beschikking met een brug.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 645
Er zijn dus meerdere wegen die naar Rome of Oslo leiden.
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Eugen Wulff
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 489
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Vrijwel zeker is de achterste oliekeerring van de krukaspoelie de boosdoener, bij de B18 werd standaard een vilten keerring gebruikt en later vanaf de B20 een rubberen.
Omdat de meest blokken nu er wel 300K of meer op hebben, is de poelie helemaal glad gepolijst, soms zie je - en voel je - zelfs een rand.
Hierdoor zal een rubberen keerring niet meer goed afsluiten.
Aangezien het belangrijk is om het achterste dekseltje er recht op te duwen, moet je de carterpanpakking en deksel losmaken en de nieuwe rubberkeerring met veel vet monteren.
Het is best een klus, aangezien de bak eraf moet, dus je wilt niet ervaren dat hij nog lekt als je deze vervangt....
Soms moeten we terug naar de vilten ring, die overigens prima functioneert, om de rubber keerring te vervangen.
Kortom, zorg dat je een goede brug en dito monteur dit laat doen
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 311
Al zoals Ed schrijft de motor ruim 300K gedraaid heeft en er vaak een groef zit op de plek waar voorheen de viltenring, of zelfs de "Simmering " heeft gezeten, is er maar een oplossing:
Schuurlinnen (fijn) er langs , vetvrij maken en een z.g SPEEDY SLEEVE monteren. (= een zeer dun busje en verkrijgbaar in diverse maten - ca € 60,-- 70 voor deze maat).
De nieuwe keerring monteren (niet met vet), wordt toch gesmeerd door de olie! Maar wel met behulp van een op maat gemaakte "doorn" monteren! (SVO 2439)
succes fred k
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Kees Vos
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 386
De afdichting van het achterste krukaslager is anders dan van een B18/B20.
Overigens is het haast niet te doen om dit te repareren zonder hefbrug of put, en zeker niet voor Henriette.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Vliet
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 168
Er zit wel een pakking tussen het voorste bakdeksel en de bak, maar die is zelden lek.
Het meest waarschijnlijke is dat de lekkage veroorzaakt wordt door de vilten keerring in het B16 blok.
Ik zal in een ander berichtje een aantal foto's bij voegen die een beeld geven van het vervangen van de krukaskeerring aan de versnellingsbak kant.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Vliet
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 168
Bij het terug monteren van het onderste gedeelte moet je er rekening mee houden dat alles nogal primitief is, in die zin dat de zijkanten gemonteerd worden en afgedicht worden met twee houten stokjes die in een sleuf geklopt moeten worden. Op zich een leuke klus maar niet voor een beginner lijkt mij.
Ik doe er enkele foto's bij die een en ander mogelijk wat duidelijker maken.
Dus Henriette, werk aan de winkel.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gert Vegter
- Offline
- Platinum-lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.