Lekke koppakking of vorstschade?

  • Roel Geeraedts (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
25-06-2017 14:14 #170002 door Roel Geeraedts (GAST)
Lekke koppakking of vorstschade? is gemaakt door Roel Geeraedts (GAST)
Hallo allemaal. Wie weet kunnen jullie me helpen. Ik heb een oude Volvo Penta BB41 in m'n bootje liggen. Heeft 6 jaar niet gelopen (ik zat in het buitenland). Na het kleppenstellen krijg ik 'm eindelijk aan de praat mits ik handmatig met de choke blijf pielen. Als ie warm wordt: flinl wat witte rook. Hoe kan ik bepalen of de koppakking lek is of dat er een scheurtje in het blok (vorstschade, corrosie) zit? Ik zie dat de olie een klein beetje bruinig begint te worden. En: het is zo'n oud motortje dat ik me afvraag of koppakkingen ook op maat gemaakt kunnen worden met de oude als voorbeeld. Stel: het is de koppakking, dan kan ik dat toch bepalen met een compressiemeting? Of leidt een scheurtje in het blok/koelsystyeem ook tot compressie verlies? (Leuk forum trouwens, lees graag over hoe jullie stoeien met de oude motortjes).
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-06-2017 16:02 #170003 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Lekke koppakking of vorstschade?
dat is een oud beestje !!. Ja, als die 6 jaar niet heeft gelopen dan kan er wat roest zijn en zou je hem wat minder bruut tot leven willen roepen, dus eerst flink wat olie op de kleppen en alleen droog starten (zonder ontsteking)
De motor is maar 3x gelagerd en daardoor wat gevoeliger voor oververhitting.
De koppakking is van koper en wordt gewoon geleverd, zou eerst de olie en koelvloeistof wisselen, ook de benzineleiding en carburateur schoon maken. Zie je daarentegen waterdruppels aan de peilstok en loopt hij warm dan zou de koppakking inderdaad kapot kunnen zijn. Loopt de temperatuur erg op ?. zo niet dan eerst bovenstaande proberen.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Roel Geeraedts (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
25-06-2017 16:45 #170008 door Roel Geeraedts (GAST)
Beantwoord door Roel Geeraedts (GAST) in topic Lekke koppakking of vorstschade?
Veel dank voor de reactie. Heb al heel wat accu's leeggestart zonder en met ontsteking, kleppen gesteld en toen kwam hij tot leven, maar dan alleen als ik heel voorzichtig de choke gebruik, op half choke loopt ie nu, slaat soms bijna af na wat backfire. Ja, de temp loopt behoorlijk op maar dat was even de bedoeling om al het vuil en dergelijke te verbranden. Carb is schoon. Koelvloeistof is het water uit de Amstel. Olie is vervangen. Enig idee waar ik die nieuwe koppakking kan vinden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
25-06-2017 20:19 #170017 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Lekke koppakking of vorstschade?
Hoi Roel, leuke motor zeg; lijkt sterk op de B4B in mijn katterug uit 1956; heb je al compressie gemeten? Bij een significant verschil kan het goed de koppakking zijn. Als je dan de kop loshaalt, kan je de conclusie trekken.

Koppakkingen zijn goed leverbaar: google op ""koppakking volvo penta BB 44"" en je krijgt meerdere bedrijven. Heb je ook een foto van de boot, en laat horen hoe de diagnose verder gaat!

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Roel Geeraedts (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
25-06-2017 20:47 #170018 door Roel Geeraedts (GAST)
Beantwoord door Roel Geeraedts (GAST) in topic Lekke koppakking of vorstschade?
Ha Cor, dank voor je reactie. Ja er is wat mis met de compressie. Wat ik me afvraag: kan compressieverlies ook door een scheurtje in de kop veroorzaakt worden? M'n bootje is een oude schouw, een echte grachtensluiper ;)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Roel Geeraedts (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
25-06-2017 21:06 #170019 door Roel Geeraedts (GAST)
Beantwoord door Roel Geeraedts (GAST) in topic Lekke koppakking of vorstschade?
Overigens vind ik niet zo 1-2-3 een koppakking voor BB41 via Google. Zal morgen nog eens beter zoeken maar tips zijn welkom. Een nieuw B4 uitlaatspruitstuk zou ook geen overbodige luxe zijn als het echt alleen de koppakking is. Veel corrosie op dat ding.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Roel Geeraedts (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
26-06-2017 12:28 #170033 door Roel Geeraedts (GAST)
Beantwoord door Roel Geeraedts (GAST) in topic Lekke koppakking of vorstschade?
Kleine update: zojuist sprak ik de monteur die al eens naar m'n motorblokje keek. Die zegt nu: misschien is er een lek in het koelsysteem waardoor de motor zo rookt (en slecht koelt). De motor wordt gekoeld met water direct uit de Amstel via wierpotje en pomp. Dat wordt dus weer een middagje lekker sleutelen. Zo leer je wel een motortje kennen :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Roel Geeraedts (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
26-06-2017 20:26 #170045 door Roel Geeraedts (GAST)
Beantwoord door Roel Geeraedts (GAST) in topic Lekke koppakking of vorstschade?
Hmmm, dit zou wel eens het euvel van de witte rook kunnen verklaren. Ik haalde iets bij de waterpomp eraf om het koelingssysteem na te kijken. En kwam dit drukventiel tegen. Zat muurvast door corrosie. Dat zou de oorzaak kunnen zijn van water en dus witte rook naar de uitlaat. Iemand enig idee wat dit ventiel doet?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-06-2017 21:10 #170049 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Lekke koppakking of vorstschade?
Het lijkt mij een thermostaat.
Zit bij koude motor dicht zodat er geen koeling is waardoor de motor snel op temperatuur kan komen.
Bij bedrijfstemperatuur van de motor opent hij en laat koelwater door om te koelen.
Als die thermostaat (er even van uitgaande dat het dat is) dus vastgekoekt zit heb je geen koeling met oververhitting als gevolg.
Kan je eea weer waterdicht monteren zonder thermostaat? Ik zou zeggen: proberen en zien of de problemen zijn opgelost.
Daarna op zoek naar een andere thermostaat, of proberen om deze gangbaar te krijgen. Succes!

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Roel Geeraedts (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
26-06-2017 21:27 #170050 door Roel Geeraedts (GAST)
Beantwoord door Roel Geeraedts (GAST) in topic Lekke koppakking of vorstschade?
Ha Hans. Er zit een soort springveer onderaan en een klep bovenop. Die klep zat muurvast maar na wat schrapen is ie weer los. Veer voelt ook nog prima. Heb de boel in de olie gezet en ga 'm wat opschuren en van corrosie ontdoen. Dit lijkt me te werken op druk, niet op temperatuur. Als ik me niet vergis zit ie op de koelleiding van de binnenkant van de motor naar de uitlaat. In theorie kon het koelwater dus nergens heen en kwam als stoom terug naar de uitlaat. Ik ga het dingetje eerst even netjes maken, en dan hopen dat daarmee de witte rook er niet meer is. Scheelt me heel wat werk ipv de kop eraf te halen ivm lekke koppakking :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.