- Berichten: 1917
Aanhaalmoment vliegwielbouten
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-06-2017 09:05 #169406
door Niek de Boer
Aanhaalmoment vliegwielbouten is gemaakt door Niek de Boer
Volgens de Haynes moeten de bouten voor de bevestiging van het vliegwiel van een b18 of b20 worden aangehaald met 4,5 - 5,5 kg fm. Dat lijkt mij nogal weinig. Ik heb ze tot nu toe altijd maar vaster aangedraaid , zonder er verder aandacht aan te besteden. Wat denken jullie hiervan ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Albert de Leest
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 283
02-06-2017 11:22 #169407
door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Aanhaalmoment vliegwielbouten
Dag Niek,
Volgens de Volvo werkplaats handboeken de volgende gegevens voor vliegwiel aanhaalmoment.
B16A- B16B 2,3 - 2,7 kgm.
B18A B18B/D 4,5 - 5,5 kgm.
B20A B20B/D/E/F uitvoering 1 (9/16") 50-55 Nm
uitvoering 2 (3/8") 70-80 Nm
uitvoering 3 (M10) 65-70 Nm
Vr.Gr. Albert
Volgens de Volvo werkplaats handboeken de volgende gegevens voor vliegwiel aanhaalmoment.
B16A- B16B 2,3 - 2,7 kgm.
B18A B18B/D 4,5 - 5,5 kgm.
B20A B20B/D/E/F uitvoering 1 (9/16") 50-55 Nm
uitvoering 2 (3/8") 70-80 Nm
uitvoering 3 (M10) 65-70 Nm
Vr.Gr. Albert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
02-06-2017 17:29 #169414
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Aanhaalmoment vliegwielbouten
Ik ben het met je eens Niek, ik zet ze ook vaster
Ben vorig jaar een flens verloren, was vanzelf losgekomen, en niet terug gevonden.
Pas na een paar honderd meter had ik het in de gaten omdat de koeling wegviel.
Was balen want deze 144 heeft ook stuurbekrachtiging... dubbele flenzen worden zeldzaam.
Is trouwens best een opgave om hem stakker te krijgen, al snel slippen de wielen door op de brug of slipt hij middels de V-snaar door.
Ben vorig jaar een flens verloren, was vanzelf losgekomen, en niet terug gevonden.
Pas na een paar honderd meter had ik het in de gaten omdat de koeling wegviel.
Was balen want deze 144 heeft ook stuurbekrachtiging... dubbele flenzen worden zeldzaam.
Is trouwens best een opgave om hem stakker te krijgen, al snel slippen de wielen door op de brug of slipt hij middels de V-snaar door.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2152
02-06-2017 19:58 #169419
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Aanhaalmoment vliegwielbouten
Hallo Ed,
de poelie aan de voorkant is wat anders dan het vliegwiel aan de achterkant
(Die raakte bij mij ook eens los, maar toen ging meteen het dynamolampje fel branden, dus gestopt voordat de missende koeling problemen gaf).
groeten,
Rudi
de poelie aan de voorkant is wat anders dan het vliegwiel aan de achterkant

(Die raakte bij mij ook eens los, maar toen ging meteen het dynamolampje fel branden, dus gestopt voordat de missende koeling problemen gaf).
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1917
04-06-2017 22:57 #169460
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Aanhaalmoment vliegwielbouten
Iedereen hartelijk dank voor de informatie!
Niek.
Niek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.