Tuimelaarsas reviseren.

Lees meer
23-05-2017 20:16 #169177 door Raymond Postema
Tuimelaarsas reviseren. is gemaakt door Raymond Postema
Hallo iedereen,

Ik ben bezig met mijn tuimelaarsas te te reviseren.
Maar nu had ik nieuwe lagers besteld voor de tuimelaars maar heb dus de oude er uit en wau de nieuwe er in zetten maar deze passen niet om de as zelf heen en wel in de tuimelaars.
Volgends alles wat ik kan vinden moeten deze gewoon passen.

Heeft iemand een idee of hier nu echt verschil in zit?


Groeten raymond

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sjef van Giersbergen
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
25-05-2017 13:11 #169232 door Sjef van Giersbergen
Beantwoord door Sjef van Giersbergen in topic Tuimelaarsas reviseren.
Hallo Raymond,
Waarschijnlijk moet je de bussen na montage ruimen. Ook stuurhuisbussen e.d. zijn na montage ondermaats. Het is nl.lastig om van tevoren te bepalen op welke eindmaat een geplaatste bus uitkomt.
Je hebt vaste en verstelbare ruimers. De eersten hebben een vaste doorsnee, bijv. 1 inch. Bij de laatste kun je de diameter met twee stelschroeven iets vergroten of verkleinen.
Zo'n ruimer heeft rondom 4/5/6 snijkanten en daarmee kunt je een zuiver rond gat maken, in tegenstelling tot een boor met maar 2 snijkanten. Precisiewerkje! Allereerst zorgen dat je niet scheef gaat; de gaten moeten in 1 lijn liggen en centrisch zijn. Bij een verstelbare ruimer niet de juiste hoeveelheid afnemen geeft gedonder. Altijd ALLEEN naar rechts draaien en goed smeren. Sommige materialen zijn nl. taai.
Typisch een karweitje voor een revisiebedrijf, als je hier niet mee vertrouwd bent.
Succes,
Sjef van Giersbergen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-05-2017 13:24 #169233 door Raymond Postema
Beantwoord door Raymond Postema in topic Tuimelaarsas reviseren.
Hallo Sjef van Giersbergen,

Hier had ik nog niet helemaal over na gedacht omdat de tuimelaars lagers in 1 maar verkrijgbaar is.
Dan kan het denk ik ook wel met een draaibank? Of zal dit te grof zijn?
En anders toch voor de zekerheid bij een revisie bedrijf lanks dan weet ik zeker dat goed is.
Bedankt voor de reactie

Groeten Raymond

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sjef van Giersbergen
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
28-05-2017 10:52 #169302 door Sjef van Giersbergen
Beantwoord door Sjef van Giersbergen in topic Tuimelaarsas reviseren.
Met een draaibank gaat het niet lukken, Raymond, want bij ruimen gaat het om enkele honderdsten mm materiaal wegnemen NA de montage. Hoe krijg je dan de tuimelaar ingespannen?
ik kletste trouwens uit mijn nek over het in lijn ruimen; dit is van toepassing bij nokkenas lagers, maar de tuimelaar bus kun je uit de hand ruimen. Zie foto uit werkplaats handboek .Ik meet 22 mm as doorsnee. Wel zorgen dat de smeergaatjes in lijn liggen.

groeten,
Sjef
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-05-2017 21:37 #169339 door Raymond Postema
Beantwoord door Raymond Postema in topic Tuimelaarsas reviseren.
Hey bedankt voor de info sjef van Giersbergen,
Was zaterdag nog bij tinustuning voor het onderblok van mijn motor.
Daar hebben we het er ook nog even over gehad en die zei dat met honen ook goed wil.
Heb dus wau de eerste poging met een hoonsteen doen.dit lijkt naar mijn idee iets subtieler dan zoon ruimer als je het mij vraagt.
Maar gelukkig zijn deze lagers niet de duurste dus kan het even natuurlijk beide uitproberen en kijken wat het mooiste resultaat geeft.

Groeten Raymond

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.