niet starten bij warme motor

  • Gertrude van der Kleijn
  • Gertrude van der Kleijn's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
24-04-2017 16:35 #168501 door Gertrude van der Kleijn
Beantwoord door Gertrude van der Kleijn in topic niet starten bij warme motor
Heren, bedankt tot zover. Ik ben even geveld door een lichamelijke kwaal (niet ernstig) en als ik hersteld ben ga ik aan de slag met de adviezen en eventueel het plaatsen van een nieuwe Bosch bobine. Ik laat uiteraard nog weten of het slechte starten bij een warme motor iets met de bobine te maken heeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-04-2017 17:13 - 24-04-2017 17:23 #168502 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic niet starten bij warme motor
Sterkte!

Ik heb een blauwe bosch gehad, die gaf de geest daarna deze:
www.hot-spark.eu/webshop/index.php?page=...TION&group=23&cat=20
samen met een hotspark contactpuntloze ontsteking hoor je hem vonken.

www.hot-spark.eu/webshop/index.php?page=...IPTION&group=7&cat=2

sindsdien start hij ook warm als een tierelier op lpg en benzine ( wel met een electrische pomp).
nu nog een kabelset inelkaar flansen


2 meter kabel met persje en losse doppen een goedkope oplossing met hoge kwaliteit.

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gertrude van der Kleijn
  • Gertrude van der Kleijn's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
24-04-2017 18:03 #168505 door Gertrude van der Kleijn
Beantwoord door Gertrude van der Kleijn in topic niet starten bij warme motor
Simon, ook bedankt voor de tip. Ik heb nog een ouderwetse ontsteking en dat wilde ik in eerste instantie zo laten, maar misschien voor de toekomst toch eens kijken. Guus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-04-2017 19:55 - 24-04-2017 19:57 #168510 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic niet starten bij warme motor
Op de foto bij de eerste post is te zien dat de originele bobine ook hier nog op zijn plek zit, maar niet meer in bedrijf is. De bobine die nu in gebruik is, zal vermoedelijk een 9V-exemplaar zijn dat een voorschakelweerstand nodig heeft. Die is dus wel aanwezig, maar niet aangesloten. Zoals Han ook al schrijft, is de kans groot dat dit de oorzaak van het slechte starten is. Alsnog aansluiten om e.e.a. uit te testen zou ik ook als eerste doen. De voorschakelweerstand dient opgenomen te zijn in de draad van het contactslot naar de plus van de bobine.
Indien nodig is een nieuwe “blauwe” Bosch bobine inderdaad een goede vervanging voor de originele en deze behoeft ook geen voorschakelweerstand.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gertrude van der Kleijn
  • Gertrude van der Kleijn's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
25-04-2017 18:32 #168534 door Gertrude van der Kleijn
Beantwoord door Gertrude van der Kleijn in topic niet starten bij warme motor
Beste Gert, ook bedankt voor het advies. Ik zal de bobine er binnenkort uit halen en kijken of ik kan ontdekken of het inderdaad een 9V exemplaar is (is gemonteerd niet te ontdekken) en zo ja de weerstand er tussen schakelen. Maar zou een 9V bobine al ruim 17 jaar heel blijven zonder dat de weerstand er tussen zit? Bij een lange rit krijgt de bobine immers constant bijna 14 V te verduren. We gaan het zien. Ik heb vandaag toevallig ook van iemand geleerd om heel eenvoudig de vonk te controleren die de bobine geeft. Als de vonk in warme toestand van de bobine minder is dan in koude toestand, dan kan dat het slechte starten bij een warme motor verklaren. Kan even duren, maar ik laat weten wat mijn bevindingen zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
25-04-2017 23:02 #168544 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic niet starten bij warme motor
De standaard bobines in onze oldtimers (tot de 240 serie) zijn zonder voorschakelweerstand aangesloten op de boordspanning. Bij starten zakt de spanning tot ongeveer 8-10 volt maar dat is voldoende om een startvonk te geven daarna functioneren ze prima bij de 13 volt bij draaiende motor. Deze bobines zijn eigenlijk maar op 2 manieren kapot te krijgen, en dat is door bij draaiende motor een of meerdere bougiekabels los te trekken of langere tijd bij gesloten contactpunten het contact aan te laten staan. In het eerste geval kan de bobine zijn hoge inductiespanning niet kwijt met mogelijk doorslag of zelfs kortsluiting tot gevolg en in het tweede geval is de bobine niet berekend op een constante primaire stroom met kans op geheel of gedeeltelijk doorbranden van de primaire wikkeling.

Bij de Volvo 240 werd vaak standaard een voorschakelweerstand gebruikt. Uit het elektrisch schema kan je lezen dat bij het starten de boordspanning rechtstreeks op de bobine werd geschakeld en bij draaiende motor de voorschakelweerstand werd gebruikt om dezelfde-lagere-spanning op de bobine te houden. Bij een draaiende motor was de volle boordspanning niet nodig om een krachtige vonk te krijgen. Bij de electronisch geregelde ontsteking verdween dit fenomeen weer en wordt de spanning electronisch geregeld door de boordcomputer.

De moraal: Indien kapot koop bij de shop een goede voor onze oldtimers geschikte bobine die je rechtsstreeks op de boordspanning kan aansluiten, vervang elke 10000 km de punten en de condensator, laat je contact niet onnodig aanstaan en trek vooral niet bij draaiende motor de bougiekabel los en je rijd net als ik 600000 km met dezelfde bobine rond!

Gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gertrude van der Kleijn
  • Gertrude van der Kleijn's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
28-04-2017 08:24 #168580 door Gertrude van der Kleijn
Beantwoord door Gertrude van der Kleijn in topic niet starten bij warme motor
Beste Cor, dank voor de uitgebreide informatie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.