- Berichten: 42
Inhouden/ stotteren bij warme motor
- B.J.W.G. Giesbers
- Senior lid
-
Minder
Meer
20-01-2017 11:40 #166184
door B.J.W.G. Giesbers
Inhouden/ stotteren bij warme motor is gemaakt door B.J.W.G. Giesbers
Hallo,
Tegen het volgende loop ik aan met mijn 1800 S met B20 motor met 2 x SU:
- Temperatuur loopt op tot circa 90% van max bij langer stilstaan met draaiende motor(file, lang stoplicht etc.)
- Bij wegrijden houdt de motor in/ stottert deze. Erg irritant. Na enkele minuten voel je dat hij weer goed loopt.
- Bij warme dagen gebeurt dit vaker dan bij frisse dagen
Als de auto "gewoon" rijdt of maar kort stilstaat is er niet aan de hand en loopt deze als een zonnetje.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn en wat ik eraan kan doen?
BVD
Tegen het volgende loop ik aan met mijn 1800 S met B20 motor met 2 x SU:
- Temperatuur loopt op tot circa 90% van max bij langer stilstaan met draaiende motor(file, lang stoplicht etc.)
- Bij wegrijden houdt de motor in/ stottert deze. Erg irritant. Na enkele minuten voel je dat hij weer goed loopt.
- Bij warme dagen gebeurt dit vaker dan bij frisse dagen
Als de auto "gewoon" rijdt of maar kort stilstaat is er niet aan de hand en loopt deze als een zonnetje.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn en wat ik eraan kan doen?
BVD
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2280
20-01-2017 12:55 #166186
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Inhouden/ stotteren bij warme motor
Zitten er hitte schildjes bij de carb's lijkt erop dat je bij stilstand in de file met draaiende motor gasvorming in je benzine krijgt door opwarming van je uitlaatspruitstuk. Ook omdat je aanheeft dat het bij warm weer meer voorkomt. Ik heb wel is gehoord dat bij uitzetten van de motor het spruitstuk zo veel warmte af kan geven aan de carb dat er gasvorming optreedt en dan start hij lastig. Of dit ook bij een draaiende motor in de file kan gebeuren heb ik nog niet gehoord maar het zou best kunnen natuurlijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
20-01-2017 13:37 #166187
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Inhouden/ stotteren bij warme motor
Beste B, duidt er voor mij op dat je koeling bij stationair niet voldoende is.
Is je radiator nog wel goed, niet gedeeltelijk vestopt?
Waterpomp nog in goed conditie?
De staat van je koelvloeistof(hoe oud is deze)?
m.vr.gr.
Johan Geers
Is je radiator nog wel goed, niet gedeeltelijk vestopt?
Waterpomp nog in goed conditie?
De staat van je koelvloeistof(hoe oud is deze)?
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1146
20-01-2017 15:13 #166189
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Inhouden/ stotteren bij warme motor
Alle primaire onderdelen moeten goed zijn wat René en Johan al opmerkte.
Een electrische fan aan de voorkant radiator aangestuurd door een thermostaat zou in jouw geval een uitkomst kunnen zijn.je simuleert hier immers rijwind mee en de problemen die je omschrijft ontstaan door een gebrek aan
rijwind.
immers, tijdens het rijden verdwijnen de problemen , de afkoeling van de motor is dan mogelijk net voldoende om binnen de parameters te komen.
de koelcapaciteit van de radiator is dan echt aan de ondergrens , m.a.w. het kan nog net .
Een electrische fan aan de voorkant radiator aangestuurd door een thermostaat zou in jouw geval een uitkomst kunnen zijn.je simuleert hier immers rijwind mee en de problemen die je omschrijft ontstaan door een gebrek aan
rijwind.
immers, tijdens het rijden verdwijnen de problemen , de afkoeling van de motor is dan mogelijk net voldoende om binnen de parameters te komen.
de koelcapaciteit van de radiator is dan echt aan de ondergrens , m.a.w. het kan nog net .
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2280
20-01-2017 15:31 #166190
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Inhouden/ stotteren bij warme motor
Misschien heb ik het niet goed gelezen hoor maar de 90 graden in volgens mij alleen maar een extra gegeven. En heeft de temperatuur toch niets te maken met inhouden en stotteren bij warme motor. 90 gr is een motor die in ieder geval goed op bedrijf temperatuur is. Ik denk toch dat er wat is met de brandstof toevoer aan de hand is op moment dat hij stil staat in de file.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1146
20-01-2017 15:53 #166193
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Inhouden/ stotteren bij warme motor
misschien heb ik het ook niet goed gelezen maar ik denk dat er wordt bedoeld 90% meteruitslag , ofwel bijna in de hoek.
lijkt mij een gevalletje vapor lock door algehele oververhitting van de motor.
lijkt mij een gevalletje vapor lock door algehele oververhitting van de motor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1914
20-01-2017 17:24 #166196
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Inhouden/ stotteren bij warme motor
B.J.W.G. meldt ook dat de temperatuur oploopt tot 90% van max. Dat is wel erg hoog voor dit jaargetijde.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2280
20-01-2017 17:47 #166197
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Inhouden/ stotteren bij warme motor
In mijn 945 zie ik geen verschil in de temp meter met de zomer en winter. Oké in de zomer gaat de fan wel is aan maar de meter staat altijd op dezelfde plek. En heeft een p1800 een temp aanduiding met cijferschaal verdeling of met blokjes want die 90 graden is dat wel 90 graden kan ook ongeveer 90 graden zijn en dan is dat niet schrikbarend warm toch. Ik denk ook aan vapor lock.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
21-01-2017 03:18 #166204
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Inhouden/ stotteren bij warme motor
vaporlock in het stukje van de benzienepomp naar de carburators zou voor mij inhouden dat de druk van de bezienepomp niet meer voldoende is.
Benziene onder druk zal weining vaporlock veroorzaken.
En als je dan weer gas geeft gaat de druk weer omhoog en verdwijnt het heuvel.
Ik zou de bezienedruk bij stationair eens meten moet van 0.1 tot 0.25 bar zijn.
succes
Johan Geers
Benziene onder druk zal weining vaporlock veroorzaken.
En als je dan weer gas geeft gaat de druk weer omhoog en verdwijnt het heuvel.
Ik zou de bezienedruk bij stationair eens meten moet van 0.1 tot 0.25 bar zijn.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- B.J.W.G. Giesbers
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 42
21-01-2017 13:47 #166213
door B.J.W.G. Giesbers
Beantwoord door B.J.W.G. Giesbers in topic Inhouden/ stotteren bij warme motor
Bedankt heren, ik ga eens ment de aangedragen punten aan de slag!
Overigens bedoelde ik 90 procent niet graden.
Bedankt!!!
Overigens bedoelde ik 90 procent niet graden.
Bedankt!!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.