Vragen na vervangen van de dynamo
- Rens Winnubst
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
02-10-2016 20:45 - 02-10-2016 20:56 #163914
door Rens Winnubst
Vragen na vervangen van de dynamo is gemaakt door Rens Winnubst
Ik had vorige zaterdag een afspraak met dokter Volvo op de beurs. Er zat al sinds aanschaf een zingend, onregelmatig geluid in de B20A motor van mijn Amazon uit 1969. Ik was bang dat het een of ander lager binnenin zou zijn. De afgelopen jaren heb ik bij diverse navraag gedaan over het geluid, maar niemand kon mij helpen. De mannen van dokter Volvo zeiden binnen vijf seconden dat het de dynamo was. Gister heb ik de dynamo vervangen, het geluid was weg en de motor klonk als nooit tevoren. Bedankt mannen!
Ik ben bij het monteren van de nieuwe dynamo tegen een probleem aangelopen, de steun komt niet lekker uit bij de stelbout op de dynamo. De steun komt precies op het huis van de dynamo uit in plaats van ervoor, in de oude situatie was het opgelost door de steun een beetje te verbuigenen aan de achterkant te monteren. Misschien stonden daardoor de pulley's niet in een lijn en zijn zo de lagers van de dynamo versleten met het zingende geluit tot gevolg.
Ik heb in mijn loods nog een tweede amazon staan, ooit gekocht voor de uitlaat en rembekrachtiger, en nu komt dus ook de dynamo van pas. De reservemotor is volgens de motorcode een blok uit/voor een 140 en mijn huidige motor is wel een amazon motor.
Het heeft zo z'n voordelen, naast de papieren documentatie ook een echt voorbeeld. Zo kon ik zien dat daar de dynamo wel correct gemonteerd zat. Het blijkt dat de steun aan de kop zit gebout en dat bij beide motoren/koppen het boutgat net anders zit.
De locatie op huidige motor
De locatie op de reserve motor
Te zien is dat het vlak (onder de afdichting en de slang) op de eerste foto meer naar achter zit ten opzichte van de tweede foto. In het onderdelenboek heb ik wel een gebogen steun gevonden, maar dat is voor een links en rechtsgestuurde amazon.
Ik heb dus twee verschillende koppen, maar onduidelijk voor mij is hoe verschillend precies. Volgende keer eens kijken naar ingeslagen of gegoten nummers. Is er ergens een overzicht wat de verschillen zijn?
Voor de dynamosteun kan ik een paar vulringen plaatsen, of is er toch een betere oplossing?
Ik ben bij het monteren van de nieuwe dynamo tegen een probleem aangelopen, de steun komt niet lekker uit bij de stelbout op de dynamo. De steun komt precies op het huis van de dynamo uit in plaats van ervoor, in de oude situatie was het opgelost door de steun een beetje te verbuigenen aan de achterkant te monteren. Misschien stonden daardoor de pulley's niet in een lijn en zijn zo de lagers van de dynamo versleten met het zingende geluit tot gevolg.
Ik heb in mijn loods nog een tweede amazon staan, ooit gekocht voor de uitlaat en rembekrachtiger, en nu komt dus ook de dynamo van pas. De reservemotor is volgens de motorcode een blok uit/voor een 140 en mijn huidige motor is wel een amazon motor.
Het heeft zo z'n voordelen, naast de papieren documentatie ook een echt voorbeeld. Zo kon ik zien dat daar de dynamo wel correct gemonteerd zat. Het blijkt dat de steun aan de kop zit gebout en dat bij beide motoren/koppen het boutgat net anders zit.
De locatie op huidige motor
De locatie op de reserve motor
Te zien is dat het vlak (onder de afdichting en de slang) op de eerste foto meer naar achter zit ten opzichte van de tweede foto. In het onderdelenboek heb ik wel een gebogen steun gevonden, maar dat is voor een links en rechtsgestuurde amazon.
Ik heb dus twee verschillende koppen, maar onduidelijk voor mij is hoe verschillend precies. Volgende keer eens kijken naar ingeslagen of gegoten nummers. Is er ergens een overzicht wat de verschillen zijn?
Voor de dynamosteun kan ik een paar vulringen plaatsen, of is er toch een betere oplossing?
Laatst bewerkt 02-10-2016 20:56 door Rens Winnubst.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
02-10-2016 22:11 #163919
door Joop van Putten
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Beantwoord door Joop van Putten in topic Vragen na vervangen van de dynamo
Los van wat je hier aankaart. Ik vind de benzineleiding wel erg dicht en onbeschermd langs je uitlaatspruitstuk lopen.
www.ruilof-images.nl
- Rens Winnubst
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
02-10-2016 22:26 #163920
door Rens Winnubst
Beantwoord door Rens Winnubst in topic Vragen na vervangen van de dynamo
Ik zal er de volgende keer nog eens naar kijken, maar volgens mij is dit de originele manier. Wellicht is het wat vertekend omdat de foto van boven is genomen? Dank voor je opmerking in ieder geval!
03-10-2016 00:12 - 03-10-2016 00:18 #163921
door Gert Vegter
Het probleem met de steun kun je oplossen door er een gedeelte van een tweede steun tegenaan te bouten, eventueel met opvulringen er tussen.
Beantwoord door Gert Vegter in topic Vragen na vervangen van de dynamo
Dat is waarschijnlijk. Wel zou ik het benzinefilter daar weghalen en voor de benzinepomp monteren.Rens Winnubst schreef : Wellicht is het wat vertekend omdat de foto van boven is genomen?
Het probleem met de steun kun je oplossen door er een gedeelte van een tweede steun tegenaan te bouten, eventueel met opvulringen er tussen.
Laatst bewerkt 03-10-2016 00:18 door Gert Vegter.
03-10-2016 10:17 #163922
door Joop van Putten
www.ruilof-images.nl
Beantwoord door Joop van Putten in topic Vragen na vervangen van de dynamo
Bij mij zit het benzinefilter vlak achter de pomp en waar de leiding het blok (dreigt) te raken is een extra dikke flexibele bus om de slang aangebracht
www.ruilof-images.nl