rateltje stationair

• Foppe Talman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
02-09-2016 22:41 #163136 door Foppe Talman
rateltje stationair is gemaakt door Foppe Talman
Hallo,

Mijn nieuwe B20 heeft een rateltje ter hoogte van de nokkenas, hij had het al voordat ik er een nieuwe benzinepomp in zette en mijn hoop was natuurlijk dat met het verwijderen van het oude pompje het rateltje mee zou gaan..
Maar nee, het rateltje zit er nog, niet altijd, maar het komt en gaat, in een soort kadans met het motor toerental.
Die kadans in het toerental is ook al een beetje raar..

heeft iemand hier een idee over?

Ik heb nog niet meer dan 250 km met deze gereden en het lijkt alsof de auto erg lang niet gereden heeft.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-09-2016 22:44 #163137 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic rateltje stationair
met een schroevendraaier of stetoscoop kan je beter de ratel lokaliseren, zouden de distributietandwielen kunnen zijn.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

• Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-09-2016 23:58 #163144 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic rateltje stationair
Bij een nieuwe B20 zou de distributie na 250 km niet kapot mogen gaan, tenzij de oliesproeier niet goed werkt.
Kan misschien ook het lager van de waterpomp zijn of de dynamo. Lastig uit te vinden lijkt me.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

• Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-09-2016 00:04 #163145 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic rateltje stationair
ik heb nog niet meer dan 250 km met deze gereden en het lijkt alsof de auto erg lang niet gereden heeft.

Ik neem aan nieuwe 2ehandse auto?? uit deze zin, als het blok nieuw is mag het natuurlijk niet.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

• Foppe Talman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
03-09-2016 00:09 #163147 door Foppe Talman
Beantwoord door Foppe Talman in topic rateltje stationair
ha, ja, het is een voor mij nieuwe, maar idd, een 1968 combi die naar het lijkt gerestaureerd is zo'n 10 jaar geleden en niet veel gebruikt, er is mij erg weinig bekent van de auto.

• Rob Funcke
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
03-09-2016 12:26 #163156 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic rateltje stationair
Even tijdelijk de V snaar demonteren dan weet je dat het wel of niet in de waterpomp of dynamo zit.
Kan ook een te ruime afstelling zijn van de kleppen maar dan is het meer tikken dan ratelen.
Zou iets kunnen bedenken dat de startmotor bendix niet goed terug komt. Maar heb er nog nooit van gehoord.

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-09-2016 15:34 #163159 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic rateltje stationair
Wanneer de motor niet onlangs gereviseerd is, denk ik aan speling op de distributie tandwielen.Als de motor onbelast loopt,dus stationair zul je de speling het beste kunnen horen. Het is een enigszins tokkend geluid.Bij vergevorderde slijtage lijkt het een oude dieselmotor.Wanneer je wat gas geeft zal het geluid verdwijnen of minder worden.Bij optrekken zal het geluid ook verdwijnen of minder worden.Bij gas los laten komt het weer..Het kan ook zijn ,dat het kunststof nokkenas tandwiel iets los is gelaten van de metalen kern.
Je kunt speling op de tandwielen ook voelen.Zet de motor uit en uit de versnelling.Probeer nu met de rechterhand aan de koelfan een centimer heen en weer te bewegen,terwijl je met de linkerhand ve V -snaar goed indrukt .Je kunt dan de eventuele speling tussen het krukas- en nokkenas tandwiel voelen. Het krukas tandwiel beweegt dan een beetje .Je ziet de onderste poelie iets heen en weer gaan en bij slijtage voel je dan, dat het nokkenas tandwiel niet meteen wordt meegenomen.Hier moet je wel enige ervaring mee hebben.Ik voel dat altijd direct .Zo stel je ook vast of de speling meer of minder ernstig is.Dit kan ontstaan door ouderdom van het kunststof nokkenas tandwiel of door te weinig smering.Achter hè distributiedeksel zit een klein oliespuitje ,dat met kracht een heel dun straaltje op de tandwielen spuit.Dit kan verstopt zitten.Meestal wordt de speling vrij snel erger en het geluid ook. Plotseling breekt er dan een rijtje tanden van het kunststoftandwiel af en dan doet de motor niets meer.

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-09-2016 17:16 #163161 door Niek de Boer
Ik zie nu pas dat de combi uit 1968 is.Heeft hij soms een gescheiden remsysteem? In dat geval kan het rateltje ook veroorzaakt worden door het vacuumklepje van de rembekrachtiger.Je hoort dit dan uitsluitend bij stationair lopen en als je wat gas geeft is het weg.Je kunt het rateltje ook voelen als je je hand op het vacuumdoosje op de rembekrachtiger houdt.Als je niet weet waar dit zit : er zit een dikke rubber slang aan die vanaf het vacuumdoosje naar het spruitstuk loopt.Succes!!!!

• Foppe Talman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
04-09-2016 02:36 #163173 door Foppe Talman
Beantwoord door Foppe Talman in topic rateltje stationair
Dat is een goeie Niek! inderdaad een gescheiden remsysteem ik zal morgen eens even kijken en horen.
Vandaag was besteed aan het vrij maken van al de sloten, het onder-klep slot was erg weerbarstig en wilde niet aan een 2de leven beginnen totdat hij door een ultrasoon eens goed door elkaar geschud werd!

Morgen hopelijk de koppeling vervangen als het weer dat toelaat..

Is dat vacuumklepje van metaal? het klinkt zo metalig..

Bedankt allemaal weer voor het meedenken!

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-09-2016 08:38 #163175 door Niek de Boer
Nog een mogelijkheid.Ik heb ook wel eens meegemaakt dat de centrifugaalvervroeger in de stroomverdeler stuk was en lag te rammelen.Dit komt niet vaak voor.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD