Welkom, Bezoeker
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp M41 + OD versnellingsbak verwijderen bij P1800S

M41 + OD versnellingsbak verwijderen bij P1800S 31 aug 2016 14:36 #163093

  • Rudi de Groot
  • Rudi de Groot's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
Hallo,
Mijn P1800s uit 1968 lekt nogal veel olie onder het koppelingshuis. De olie is helder van kleur.
Bij controle van het olieniveau in de M41 bak bleek deze veel te laag te zijn. Vervolgens bijgevuld met 20w-50. Daarna lijkt het wel of de lekkage erger is geworden. Ik vermoed daarom dat de bak lekt bij de ingaande as. Maar het kan natuurlijk ook de krukaskeerring zijn.
Ik heb eerder wel eens een bak verwisseld bij een amazon maar nog nooit bij een p1800.

Nu mijn vraag: Kun je de m41 bak compleet met OD verwijderen bij de p1800 zonder de motor uit te bouwen? Zo ja waar moet ik speciaal op letten? Tips?

Met vriendelijke groet,
Rudi

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: door Rudi de Groot. Reden: correctie tekst

M41 + OD versnellingsbak verwijderen bij P1800S 31 aug 2016 17:25 #163097

  • Joop van Putten
  • Joop van  Putten's Profielfoto
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 805
Als je niet precies weet waar de olie vandaan komt kun je het beste eerste de zijkanten en de onderzijde van de bak en hetzelfde van de motor bij de aansluiting goed schoonmaken. Remmenreiniger doet dan goede diensten. Dan een klein stukje rijden en weer onder de auto kijken waar precies de lekkage zit. Zo ben ik erachter gekomen dat het helemaal niet bij de keerringen zat, maar op een totaal onverwachte plek: Klik
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
http://www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

M41 + OD versnellingsbak verwijderen bij P1800S 01 sept 2016 01:29 #163107

  • Johan Geers
  • Johan Geers's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2191
Die van mij lekte ook olie ingaande keerring maar sinds ik er SAE50 van kroon in heb is het euvel over.
Ik heb die olie ook in mijn stuurhuis die ook lekte en die lekt nu ook niet meer.
Nu weet ik niet of het verstandig is om SAE50 in de bak te doen als je in een land als Nederland rijdt in de zomer warm winter koud maar in een land als waar ik woon is het geen overbodige luukse.
Ik denk dat ik zelfs ergens heb gelezen om dikkere olie te gebruiken in een land als dit.

in ieder geval success

misschien sae40 een oplossing.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

M41 + OD versnellingsbak verwijderen bij P1800S 02 sept 2016 08:19 #163121

  • Rob Spoon
  • Rob Spoon's Profielfoto
  • Offline
  • Moderator
  • Moderator
  • Berichten: 2555
Je kunt de bak + od prima onder de auto vandaan halen. Een brug is wel zo comfortabel, maar op kriksteunen kan het ook.
groeten, Rob Spoon

http://www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

M41 + OD versnellingsbak verwijderen bij P1800S 02 sept 2016 09:52 #163123

  • Lars Rengersen
  • Lars Rengersen's Profielfoto
  • Offline
  • Moderator
  • Moderator
  • Berichten: 3895
Waar je even op moet letten is dat je het blok even steunt bij het schutbord met een klosje om te voorkomen dat hij daar met de kachelslangen in de knel komt en je schutbord beschadigd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

M41 + OD versnellingsbak verwijderen bij P1800S 25 apr 2017 22:29 #168542

  • Rudi de Groot
  • Rudi de Groot's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
Oorzaak gevonden!!
Afgelopen oktober ben ik tijdens een rit gestrand met een leeg carter en liep de bijgevulde olie er zo weer uit.
Na lang beraad besloten om de auto toch maar helemaal aan te pakken. (restauratie)
Afgelopen week de motor uit elkaar gehaald. De krukaskeerring was reeds vernieuwd door de vorige eigenaar. Dat was dus niet de oorzaak. Maar wat blijkt.. zit er een gaatje in de carterpan. Nadat ik de pan ontdaan heb van alle drab en gruis blijkt hij doorgeroest te zijn ter hoogte van de oliepomp. Zie foto's.
Iemand dit al eens eerder meegemaakt?

Dus als iemand nog een goede carterpan voor een B18B of een evt een B20 heeft liggen, ik zoek er nog een.

Groet Rudi
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

M41 + OD versnellingsbak verwijderen bij P1800S 25 apr 2017 23:46 #168546

  • Rudi Dortangs
  • Rudi Dortangs's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1613
Daar je een P1800 carterpan zoekt, dus met een extra plug in de zijkant tov amazon en 140, kan het vinden ervan wat moeilijker worden. Is repareren geen optie?
succes,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

M41 + OD versnellingsbak verwijderen bij P1800S 26 apr 2017 11:33 #168548

  • Simon. S.
  •  Simon. S. 's Profielfoto
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 772
Ik heb nog een carterpan van een amazon liggen,
Waar dient die 2e plug voor btw??
Duett1964-Amazon1964-145(1970)-P1800(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: door Simon. S. .

M41 + OD versnellingsbak verwijderen bij P1800S 26 apr 2017 13:16 #168552

  • Han Misdom
  • Han Misdom's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 721
Olie temperatuur sensor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

M41 + OD versnellingsbak verwijderen bij P1800S 26 apr 2017 17:57 #168559

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Arnold de Groot
  • Berichten: 515
Het corrosie verschijnsel lijkt op MIC, bacteriologische corrosie . Komt vaker voor als er water in de olie zit. Of beter een laagje water onderin het carter.
Eerste Volvo 343 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: door Arnold de Groot.
  • Pagina:
  • 1
  • 2