Damp/rook uit olie vul gat

• Felix van Dam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2016 10:30 #163059 door Felix van Dam (GAST)
Damp/rook uit olie vul gat is gemaakt door Felix van Dam (GAST)
Hallo,

Ik heb onlangs een 142 uit '73 op de kop getikt.

De auto heeft zo'n 7 jaar stilgestaan, is APK klaar gemaakt en heeft toen in anderhalf jaar zo'n 5000 km gereden. Ik zelf heb denk ik nu zo'n 200 km op de teller zitten.
Als de motor draait komt er witte damp/rook uit het olie vulgat. Als de dop er op zit lijkt het door slecht sluiten te ontsnappen en als ik de dop er met warme motor afhaal is het duidelijk te zien.

Nu lees ik van alles en nog wat over mogelijke oorzaken. Ikzelf dacht aan een lekker koppakking, maar van veel van de symptomen heb ik geen last. Geen witte smurrie, geen vette waas uit de verwarming, geen verlies in vermogen.

Wel is het expansie vaatje van mijn radiateur meteen leeg na het bijvullen (na een stukje rijden) maar dat kan ook te wijten zijn aan een lekker kachel radiateur o.i.d. (de gewone radiateur stroomt bijna over zo vol zit hij).

Nu kan ik de druk laten meten (ik heb hier zelf de kennis en de apparatuur niet voor). Maar misschien is dit volkomen normaal en maak ik me druk om niets. Gaat het slechts om een beetje vocht dat verdampt, ik las in ieder geval zoiets wanneer je veel kleine ritjes maakt.

Is het slim om een kwak geld neer te gooien bij een garage en het te laten checken, of zijn dit normale symptomen en is er w.s. niet zo veel aan de hand?
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Paul Schaap
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-08-2016 21:05 #163078 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Damp/rook uit olie vul gat
Controleer eerst of de carterventilatie correct is aangesloten en vooral of het niet ergens is dichtgeslibd. Monteer ook een nieuw en soepel rubber onder de olievuldop. Als dat niet helpt kun je je altijd nog over grotere problemen zorgen gaan maken.....

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-08-2016 00:34 #163084 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Damp/rook uit olie vul gat
Is de olie niet te oud, condens in de olie.
Wat je krjgt bij korte ritjes is condens en dat uit zich in witte damp, na een lang rit moet dit weg zijn.
Ik rijdt ook altijd korte ritjes maar ik ververs mijn olie bijna elk jaar enkel en alleen om de condensvorming.
Je heb toch geen wit schuim onder de vuldop.

success

Johan Geers

• Felix van Dam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2016 10:02 #163089 door Felix van Dam (GAST)
Beantwoord door Felix van Dam (GAST) in topic Damp/rook uit olie vul gat
Er is inderdaad geen wit schuim te bekennen.
Ik zal de marterventilatie eens nakijken, een rubber bestellen en de olie verversen. Hij rijdt verder al een zonnetje (op een lek uitlaatspruitstuk na).

Dank!

• Jan Oudijk
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
31-08-2016 17:22 #163096 door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic Damp/rook uit olie vul gat
Hallo Felix,
Zoals je zelf al geconstateerd heeft is dat je na elk ritje moet bijvullen.
Dit heeft niets te maken met condens o.i.d.
Een remedie , laat hem afpersen op lekkage.
Gr Jan.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD