Benzine p1800s 1967
- Gert Vegter
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
05-08-2016 15:59 #162327
door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Benzine p1800s 1967
Nog even een aanvulling op mijn vorige bericht. Dat een P1800 uit 1967 werd geleverd met een B18-motor, hoeft natuurlijk niet te betekenen dat die er nog steeds in zit. In die tussenliggende 49 jaren kan er van alles veranderd zijn, zodat er nu net zo goed een B20 in kan zitten, dat zie je wel vaker.
Om een voorbeeld te geven: zo zit er in mijn Amazon (1966) nu een B20 waarvan de cilinderkop uit een 144 komt en het onderblok uit een P1800 (herkenbaar aan de afdekplaat voor de aansluiting van een olietemperatuurmeter op de zijkant van het carter). Dat onderblok is ooit gereviseerd in de USA en toen voorzien van een A-nokkenas en een 8-gaats krukas, spullen waarmee een B20 in een P1800 nooit door Volvo werd geleverd.
Om een voorbeeld te geven: zo zit er in mijn Amazon (1966) nu een B20 waarvan de cilinderkop uit een 144 komt en het onderblok uit een P1800 (herkenbaar aan de afdekplaat voor de aansluiting van een olietemperatuurmeter op de zijkant van het carter). Dat onderblok is ooit gereviseerd in de USA en toen voorzien van een A-nokkenas en een 8-gaats krukas, spullen waarmee een B20 in een P1800 nooit door Volvo werd geleverd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Lotte
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-08-2016 16:16 #162328
door Erik Lotte
Beantwoord door Erik Lotte in topic Benzine p1800s 1967
Als ik hem heb ga ik het helemaal uitzoeken wat er nu in zit. 
Gr,
Erik

Gr,
Erik
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-08-2016 02:10 #162335
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Benzine p1800s 1967
Als een auto op een lag octaan gehalte kan rijden is het ook beter om dat te gebruiken.
Een laag octaan gehalte heeft een snellere verbranding dan een hoog octaan gehalte.
Dus heeft een motor die geschikt is voor een laag octaangehalte meer vermogen bij een benziene met laag octaangehalte dan met benziene met een hoog octaangehalte.
Volgens mijn help bioethanol ook mee aan octaan verhoging.
Als ik het mis heb hoor ik het graag.
m.vr.gr.
Johan Geers
Een laag octaan gehalte heeft een snellere verbranding dan een hoog octaan gehalte.
Dus heeft een motor die geschikt is voor een laag octaangehalte meer vermogen bij een benziene met laag octaangehalte dan met benziene met een hoog octaangehalte.
Volgens mijn help bioethanol ook mee aan octaan verhoging.
Als ik het mis heb hoor ik het graag.
m.vr.gr.
Johan Geers