motorgeluiden: stationair getik in motor
- Tom Balsem
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-05-2016 11:04 #160547
door Tom Balsem
motorgeluiden: stationair getik in motor is gemaakt door Tom Balsem
Ik rij met veel plezier bijna dagelijks in mijn Ama, B18 op LPG, 1964. ca 15000 per jaar. Er zit een ruilmotor in van onbekende herkomst, al 5 jaar. Relatief lage compressie dat tot gevolg heeft dat ik in de winter erg slecht start, maar zomers: starten- lopen. Kortom: alles ging tot op heden prima als ik de kleppen maar regelmatig stelde (0,4- 0,45 mm). De motor is het afgelopen jaar steeds rauwer gaan lopen (ondanks nwe bougies, nwe contactpunten, vast ontstekingstijdstip stellen, goede olie, etc, etc ...het mag niet helpen ....) afgelopen week bij stationair draaien: regelmatig hard getik tegen binnen zijkant deksel van de "timing case cover" .... de motor loopt mooi stationair, maar dit getik wordt steeds erger .... Als ik de motor uitzet en de ventilator blad beet pak en heen en weer draai, hoor ik de tik ook ... wat zit daar binnen te klooien? Enig idee wat dit zou kunnen zijn? Graag jullie reactie ... motor uit mekaar? nieuwe motor, of kan dit van buitenaf door iets te vervangen? Wat?
graag, Tom
graag, Tom
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Merijn Broeders
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
19-05-2016 11:37 #160549
door Merijn Broeders
Beantwoord door Merijn Broeders in topic motorgeluiden: stationair getik in motor
Tsja, wat is lage compressie? Heb je de waarden per cilinder? Olieverbruik? En weet je zeker dat de tik van de distributie afkomt?
Voor wat betreft de tik zou ik toch eens het distributiedeksel openmaken en eens kijken. Dat is relatief makkelijk (fan verwijderen, v snaar eraf, en poelie van de krukas afhalen voordat je het deksel kan verwijderen.) het zou jammer zijn als er iets is met je fiberglas tandwiel en daarmee plots je motor helemaal in de soep loopt. Afhankelijk van de staat van de rest van de motor is het wellicht de distributie vervangen of een verdergaande revisie...
Voor wat betreft de tik zou ik toch eens het distributiedeksel openmaken en eens kijken. Dat is relatief makkelijk (fan verwijderen, v snaar eraf, en poelie van de krukas afhalen voordat je het deksel kan verwijderen.) het zou jammer zijn als er iets is met je fiberglas tandwiel en daarmee plots je motor helemaal in de soep loopt. Afhankelijk van de staat van de rest van de motor is het wellicht de distributie vervangen of een verdergaande revisie...
- Tom Balsem
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-05-2016 11:46 #160550
door Tom Balsem
Beantwoord door Tom Balsem in topic motorgeluiden: stationair getik in motor
tja .... compressie 9-9-10-9 wat het vorig jaar . Olie verbruik vrij normaal dacht ik - kwart -halve liter 1500 - 2000 km zo iets - geen rook, geen hete motor .... wel wordt olie carterdruk hoog (bij heet weer) en gaat verdamping via rode ontluchtings pijpje naar buiten ....
getik: goede tip - zal dekstel eraf halen, en kijken naar dat fiberglas tandwiel. bedankt
getik: goede tip - zal dekstel eraf halen, en kijken naar dat fiberglas tandwiel. bedankt
- Merijn Broeders
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
19-05-2016 11:51 #160551
door Merijn Broeders
Beantwoord door Merijn Broeders in topic motorgeluiden: stationair getik in motor
Als je de v snaar eraf hebt, kijk dan even naar de lagering van je waterpomp en dynamo. Meestal is dit geen getik, maar gezoem en speling, maar je kunt het maar weten. Als het getik toch uit het kleppendeksel komt, dan kan het zijn dat de klepsteel in de tuimelaar is ingesleten. Je stelt dan netjes de kleppen met een voelermaat, maar ze staan dan toch te ruim omdat de voelermaat de holling door de slijtage niet meet. Naar getik kun je soms lang op zoek zijn is mijn ervaring... Succes!
- Tom Balsem
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-05-2016 11:58 #160552
door Tom Balsem
nog even: wat bedoel jij met dat fiberglas tandwiel? Is dat de camshaft gear of the crankshaft gear?
- Tom Balsem
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-05-2016 12:02 #160553
door Tom Balsem
nee dat is het niet, het getik komt niet uit de kleppendeksel (dat met die uitholling had ik al door dus dat is het niet). Ik heb de motor zonder klepdeksel laten lopen, oliepomp werkt prima, getik komt van onderuit. Heb alle kleppen nogmaals na gelopen met voelermaat en had tuimelaars al een keer gevlakt (ivm uitholling) ... nee ik denk dat ik die distributie moet checken
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
20-05-2016 10:21 #160564
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic motorgeluiden: stationair getik in motor
Hallo Tom,
Wat je omschrijft klinkt typisch als een probleem met de distributietandwielen. (de tik, het steeds rauwer lopen, etc)
Om dat te checken inderdaad even het distributiedeksel loshalen. Tussen het deksel en het blok zit een pakking dus zorg dat je daar een nieuwe van klaar hebt liggen.
Het kan zijn dat 'alle' tanden versleten zijn, het kan ook dat er 1 of meer tanden afgebroken zijn, en in het geval van een fiber tandwiel kan het ook nog zijn dat het fiber niet meer strak rond het (metalen) hart van het tandwiel zit.
In alle 3 de gevallen moeten beide tandwielen vervangen worden.
Wat je omschrijft klinkt typisch als een probleem met de distributietandwielen. (de tik, het steeds rauwer lopen, etc)
Om dat te checken inderdaad even het distributiedeksel loshalen. Tussen het deksel en het blok zit een pakking dus zorg dat je daar een nieuwe van klaar hebt liggen.
Het kan zijn dat 'alle' tanden versleten zijn, het kan ook dat er 1 of meer tanden afgebroken zijn, en in het geval van een fiber tandwiel kan het ook nog zijn dat het fiber niet meer strak rond het (metalen) hart van het tandwiel zit.
In alle 3 de gevallen moeten beide tandwielen vervangen worden.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.