Dikte Koppakking
- Arco Ruighaver (GAST)
-
- Elite lid
-
Betreft een B20 uit 1973, Standaard Zuigers + drijfstangen, LPG kop met een hoogte van 85,5mm en grotere kleppen. TT3 nokkenas.
Wat zou hierbij de beste koppakking kunnen zijn. ik had er altijd (met deze kophoogte) een 0.8mm tussen. Dit ging goed, maar aangezien de zuigerveren versleten waren vraag ik mij af of ik nu met een 0.8 as niet te veel van het goede wil qua compressie.
Zou het advies zijn dit weer te doen, of is het beter een wat dikkere te kiezen? Auto rijd op Euro 95/98 niet op LPG. Carb is een Weber 36DCD. Blok is voorzien van nieuwe zuigerveren (oude hadden een slotspeling van 1,5mm) nieuwe krukas-, drijfstang- en, nokkenaslagers.
Gr Arco
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Kop / hoogte / koppakking / compressieverhouding
B20B 86,2 mm 0,8 mm 9,3:1
B20E 84,9 mm 0,8 mm 10,2:1
Uit het boek Maak uw auto sneller van Gert Hack haalde ik dat aangeraden wordt om qua compressieverhouding niet verder te gaan dan 11:1 (zie samenvatting blogpost )
Jij blijft met jouw kop i.c.m. een 0,8 zelfs iets onder de compressieverhouding van de B20E en dat lijkt mij dus helemaal mooi.
Maar dat is puur "ervaring op papier", wellicht dan anderen nog aanvullingen hebben bijvoorbeeld in combinatie met de TT3.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Ik heb een vergelijkbare vraag eens aan Ben Flierman gesteld en kreeg toen dit antwoord:
Met de TT3 moet je niet zo hoog gaan, anders gaat ie nadieselen en pingelen (omdat de TT3 namelijk al een hoge cilinderdruk geeft). Met LPG is het pingel-probleem veel minder, dus je zou bijvoorbeeld naar 1:9,5 tot max 1:10 kunnen gaan. Maar op benzine moet je dan wel octaan 98 (super) tanken en dan zal ie waarschijnlijk nog steeds een tikje kunnen nadieselen.
Aangezien jouw kop al wat lager dan de B20B is, en je een TT3 gebruikt, zou ik dan voor de dikke pakking gaan.
Je kunt prima de dunne monteren en 98 octaan gebruiken, als je veel vermogen wil hebben dan ga je toch niet met een dampgas installatie rijden ?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
- Arco Ruighaver (GAST)
-
- Elite lid
-
Ik heb er weer een 0.8 tussen gelegd, maar de 2mm ligt nog op de plank. Aangezien de slotspeling van de zuigerveren zo'n 1,5 mm was en nu met de nieuwe veren 0.3mm verwacht ik dat de effectieve cilinderdruk alleen maar toe is genomen. Als het niet lekker loopt dat maar 2.0mm ertussen of als gulden middenweg de 1.2mm.
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims