Olielekkage B18 onoplosbaar??
- Arnic de Winter
- Junior lid
-
Minder
Meer
06-02-2016 07:49 #158018
door Arnic de Winter
Olielekkage B18 onoplosbaar?? is gemaakt door Arnic de Winter
Beste Volvocollegae,
Ik ben in het bezit van een Amazon met B18 motor en heb een tot op heden onoplosbaar probleem.
De motor lekt olie. Alle, voor mij, denkbare bronnen van lekkage inmiddels aangepakt zoals de voorste en achterste keerring, de benzinepomp en de carterpanpakking en de kleppendekselpakking. De voorkant en naar boven kijkend tussen het vliegwiel is kurkdroog. Idem voor de benzinepomp.
De motor rijdt uitstekend, start vlot en de compressie is bij alle cylinders rond de 12.
De motorolie is overduidelijk zichtbaar aan de onderkant en richting de versnellingsbak en bij stilstand ligt er altijd een behoorlijk aantal druppels op de grond.
Heeft iemand een idee waar de oorzaak zou kunnen liggen?
Dank voor het meedenken.
Arnic de Winter
Ik ben in het bezit van een Amazon met B18 motor en heb een tot op heden onoplosbaar probleem.
De motor lekt olie. Alle, voor mij, denkbare bronnen van lekkage inmiddels aangepakt zoals de voorste en achterste keerring, de benzinepomp en de carterpanpakking en de kleppendekselpakking. De voorkant en naar boven kijkend tussen het vliegwiel is kurkdroog. Idem voor de benzinepomp.
De motor rijdt uitstekend, start vlot en de compressie is bij alle cylinders rond de 12.
De motorolie is overduidelijk zichtbaar aan de onderkant en richting de versnellingsbak en bij stilstand ligt er altijd een behoorlijk aantal druppels op de grond.
Heeft iemand een idee waar de oorzaak zou kunnen liggen?
Dank voor het meedenken.
Arnic de Winter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-02-2016 08:31 #158019
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Olielekkage B18 onoplosbaar??
Arnic, listig probleempje! Als je de motor goed vetvrij en droog maakt dan kun je vaak wel een beginspoor zien. Oliefilter, klepdekselpakking enzovoort kunnen ook zweten en door de rijwind waait het overal naar toe. Zit het voor of achteraan de motor? Begint het vanaf de carterpan of van bovenaf, ....Heb je een duidelijke lekkage gezien toen je de diverse keerringen en pakkingen verving?
Of, lekt de versnellingsbak?
Foto's plaatsen helpt ook! ( niet tegen de lekkage..
)
Hans
Of, lekt de versnellingsbak?
Foto's plaatsen helpt ook! ( niet tegen de lekkage..

Hans
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-02-2016 10:09 #158020
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Olielekkage B18 onoplosbaar??
zou inderdaad nog wel eens het kleppendeksel kunnen zijn Arnic. Na jaren van gebruik kunnen ze krom worden en vervormen op de 4 plaatsen waar je het deksel vast zet. Misschien is er bij jou iemand in de buurt die zo'n ding heeft liggen zodat je het kunt proberen. Een kleine kans zou ook nog je carter ventilatie kunnen zijn aan de zijkant van het blok, als deze verstopt zit kan de motor gaan lekken op de keerringen. Nu heb jij een compressie van 12 waardoor de onderdruk minimaal zal zijn maar het is toch de moeite waard om even te checken.
Succes,
Rob
Succes,
Rob
06-02-2016 10:11 #158021
door Dick Spieard (GAST)
Beantwoord door Dick Spieard (GAST) in topic Olielekkage B18 onoplosbaar??
Ben bang dat de versnellingsbak er weer achter weg moet, omdat waarschijnlijk de achterste nokkenas afdichting olie lekt.
06-02-2016 11:39 #158026
door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Olielekkage B18 onoplosbaar??
Het begin van de oplossing is het traceren van het lek. Daartoe het blok zo goed mogelijk schoon en droog maken, vervolgens een eind gaan rijden en dan thuis wat kranten o.i.d. op de grond onder de motor leggen. Als de lekkage beperkt blijft tot "een aantal druppels" is dit overigens geen reden tot paniek.
06-02-2016 14:33 #158028
door Joop van Putten
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Beantwoord door Joop van Putten in topic Olielekkage B18 onoplosbaar??
Ik ken hetzelfde probleem. Alle keerringen vervangen, maar na iedere rit valt er een druppeltje olie op de opvangplaat. Het lijkt van de versnellingsbak te komen, maar omdat het zo weinig is doe ik er niets meer aan. Het valt weat mij betreft onder 'zweten'.
Ik heb weleens gehoord dat de keerringen er net niet helemaal diep ingeduwd mogen worden, voor wat het waard is.
Ik heb weleens gehoord dat de keerringen er net niet helemaal diep ingeduwd mogen worden, voor wat het waard is.
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
- S. Livens - v.d. Bult (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
06-02-2016 21:48 #158038
door S. Livens - v.d. Bult (GAST)
Beantwoord door S. Livens - v.d. Bult (GAST) in topic Olielekkage B18 onoplosbaar??
Kan je het blok niet met talkpoeder inpoederen en zo het oliespoor naar het begin herleiden
Groeten Steven
Groeten Steven
06-02-2016 22:11 #158039
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Olielekkage B18 onoplosbaar??
Zijn er rubber of vilten keerringen gebruikt ?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-02-2016 23:46 #158044
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Olielekkage B18 onoplosbaar??
Een motor moet over het algemeen droog blijven een versnellingsbak kan wel eens een druppel aan hangen, vooral de achterste keerring van een M41.
Bij mij hangt er altijd een druppel aan de versnellings bak een hele kleine lekkage van de voorste keerring versnellinsgbak.
Lekkage mag geen naam hebben vind bijna nooit iets op de grond.
Versnellingsbak is gevuld mat SAE50 van Kroon.
Is hier op de Fillippijnen altijd warm een goed Olie voor deze bak (M41).
m.vr.gr.
Johan Geers
Bij mij hangt er altijd een druppel aan de versnellings bak een hele kleine lekkage van de voorste keerring versnellinsgbak.
Lekkage mag geen naam hebben vind bijna nooit iets op de grond.
Versnellingsbak is gevuld mat SAE50 van Kroon.
Is hier op de Fillippijnen altijd warm een goed Olie voor deze bak (M41).
m.vr.gr.
Johan Geers
- Paul Schaap
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-02-2016 11:16 #158050
door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Olielekkage B18 onoplosbaar??
Soms kan er van boven een lichte lekkage zijn langs de grote moer waarmee de pook op/in de versnellingsbak is gemonteerd; monteren met weinig vloeibare pakking is dan een oplossing.