B20 blijkt B18, so what?

  • Stephan van Kappel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2016 10:18 #157429 door Stephan van Kappel
B20 blijkt B18, so what? is gemaakt door Stephan van Kappel
Als recent eigenaar van een Amazon (erfenis) ben ik er achter gekomen dat mijn twee jaar oudere (dan ik zelf ben) nieuwe vriendin uit 1968 wat pretentieus is in haar voorkomen. In de grille is een embleem bevestigd die suggereert dat zij een B20 motor zou moeten bevatten maar enig speurwerk leerde mij dat het een B18 betreft. Volgens mij maakt dat haar niet minder auto maar een beetje teleurstellend is het wel. Het embleem zal moeten wijken. Verder zal de restauratie naar verwachting meer inhouden dan aanvankelijk gedacht. De B18 loopt na ruim 10 jaar comateus te zijn geweest weer als een zonnetje en daar gaat het toch ook om. We zullen die oude bes weer nieuw leven inblazen want wie A zegt, maakt wat er achter B komt niet zoveel uit. Vriendelijke groet, S. Van Kappel recent lid en leek

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-01-2016 10:28 #157430 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic B20 blijkt B18, so what?
Hè Stephan, welkom. Mooie plannen, gaat je zeker allemaal lukken. Plaats snel wat foto's dan kunnen we mee kijken, is altijd leuk. Op deze site vindt je een schat aan informatie en er staan altijd mensen voor klaar.

Groeten, Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerben Polder
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-01-2016 11:33 #157431 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic B20 blijkt B18, so what?
Hoi Stephan,

Van harte welkom en gefeliciteerd met je Amazon. Mijn eerste was (is) ook een 1968 P131 met B18A motor, en ik heb er vele jaren met plezier in gereden. Zoals Rob al opmerkte, we zijn dol op plaatjes, en er staan altijd mensen klaar om mee te denken of zelfs fysiek te helpen als dat nodig is.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Stephan van Kappel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2016 17:39 #160008 door Stephan van Kappel
Beantwoord door Stephan van Kappel in topic B20 blijkt B18, so what?
Ik heb een heleboel foto's waarvan ik er slechts een aantal kan uploaden. Kan iemand mij aangeven hoe ik alle foto's ineens klan uploaded?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Stephan van Kappel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2016 17:41 #160009 door Stephan van Kappel
Beantwoord door Stephan van Kappel in topic B20 blijkt B18, so what?
Hallo,

Het heeft even geduurd maar hier toch weer een bericht over het vervolg.
Jullie dachten zonder twijfel dat mijn project op de sloop was geëindigd maar niets is minder waar.
De renovatie vordert gestaag d.w.z. van opbouw is nog geen sprake.

De auto is inmiddels vrijwel geheel gedemonteerd en de onderdelen gecategoriseerd in drie categorien; 1. loop 2. repa 3.sloop

Tot mijn grote genoegen is de categorie "loop" veruit het meest gevuld. De auto is op een aantal onderdelen na compleet.

Het strippen van de auto op zich is een leuk en ongelofelijk leerzaam traject waarbij we van de ene mysterie in de andere terechtkomen. Als we serienummers via de Volvo site opsnorren dan lijkt het alsof de Volvo onderwerp is van een historisch leerproject wat de bezigheden (die middels tot hobby verheven zijn) een extra dimensie geven.

De grote vraag is nu op welk niveau we de carrosserie gaan aanpakken. De draagdelen en het metaal onder de voorschermen zijn klokgaaf maar de bodemplaten vertonen gaten. Ook de bedrading is op veel plaatsen slecht waarbij we zelfs sporen van een beginnend brandhaartje hebben ontdekt onder het dashboard.De bodemplaten zullen worden vernieuwd alsook de gehele elektrische bedrading. De vraag is of we onze nieuwe liefde gaan onderdompelen in een gemeen chemisch goedje waarbij ze net zo bloot tevoorschijn zal komen als 48 jaar geleden en daarna laten "poedercoaten" of dat we haar liefdevol gaan schuren en van een nieuwe grondverf/lak gaan voorzien. Bijgaand een aantal foto's, ik hoop dat ik hiermee jullie goedkeuring ga krijgen maar hoor graag als we het project anders/beter kunnen aanpakken.

Met vriendelijke groet,

Stephan van Kappel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-04-2016 18:25 #160010 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic B20 blijkt B18, so what?
De B18's die ik heb gehad, lopen voor mijn gevoel soepeler dan de B20's......natuurlijk heb je meer koppel en (iets) meer vermogen, maar bijvoorbeeld de B18 in mijn huidige Combi snort fijn en gaat ook goed vooruit!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • jo jo (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
30-04-2016 15:36 #160018 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic B20 blijkt B18, so what?
Dompelen in een chemisch goedje verschillen zoizo de meningen al over, maar om haar daar na te poedercoaten (vooropgesteld dat je een poedercoater vindt die zulke grote delen kan doen) raad ik ten zeerste af.

Met poedercoaten kom je niet in de holle ruimten waar je chemische goedje (door t onderdompelen) wel gekomen is.

Poedercoaten wordt via statische elektriciteit op gebracht en komt (vanwege de kooi van Faraday) dus niet in holle ruimtes.

Dat probleem(slecht dekken in holle ruiten) heb je met verfspuiten ook (wel minder) maar dat komt meer omdat vanwege de luchtstroom de verf gaat wervelen ipv hechten..

Je kan dus beter voor de liefdevolle benadering gaan , dat valt bij de meeste vrouwen meer in de smaak (zeker van die leeftijd ;-) )

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-04-2016 16:43 #160022 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic B20 blijkt B18, so what?

"Stephan van Kappel" schreef:
Ik heb een heleboel foto's waarvan ik er slechts een aantal kan uploaden. Kan iemand mij aangeven hoe ik alle foto's ineens klan uploaded?

Alle foto's ineens (a la Flickr upload) kan helaas niet.
Dus een kwestie van bijlages toevoegen en invoegen in bericht.
Of een externe image hoster gebruiken en invoegen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-04-2016 20:08 #160024 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic B20 blijkt B18, so what?
De bodemplaatje van de Amazon zijn leverbaar via onze onderdelen shop VKO.
Holle ruimtes hebben vaak roest en veel stof, dus goed doorblazen en dan is RX5 het ideale middel.
Hecht aan de roest en dan een laagje RX7, beide zijn verspuitbaar.

Als je een B20 zoekt, geef me een PB , heb er nog een paar staan.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-05-2016 12:12 #160034 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic B20 blijkt B18, so what?

"Ed van der Zee" schreef:
dan is RX5 het ideale middel.

Dat heb ik ook lange tijd gedacht, maar na nog wat aanvullende research denk ik toch dat vetten nog beter zijn.
De Duitse anti-roest test heeft helaas geen RX producten getest, maar ik verwacht gezien de manier waarop ze werken niet dat ze beter werken dan de vetten.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor Mike Sander Fett voor de holle ruimtes.
Zie ook mijn blogpost: Mike Sanders Fett voor antiroest behandeling holle ruimtes gekocht met nog wat achtergrondinfo en mijn overwegingen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD