rokende motor

• Jeroen Smaling
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-01-2016 23:40 #156956 door Jeroen Smaling
rokende motor is gemaakt door Jeroen Smaling
ff mee denken

ik heb mijn motor van de week geplaatst na revisie en rookt behoorlijk
er zijn nieuwe lagerschalen, nokkenas, nokvolgers,zuigerveren ,(voeringen licht gehoond) nieuwe klepgelijders en kleppen en mijn su"s ook gereviseerd en welja de versnellingsbak ook maar gelijk gedaan
Nu heeft hij nog geen 2 minuten gelopen bij elkaar heeft iemand hier ervaring mee met starten nog geen rook na een minuut begon hij naar mijn idee behoorlijk blauwe rook uit zijn kontje te gooien ga morgen met frisse moed verder kwam er achter dat ik de klepseals ben vergeten te plaatsen maar ik kan me niet voorstellen dat dat zo heel erg veel verschil uitmaakt (nieuwe klepgelijders en kleppen) maar ze zitten er niet voor niks zou het kunnen dat de olie die ik tijdens het in elkaar zetten van de motor (zuigers en veren ) nu verbrand en dat ik mij mischien druk maak om niks :(

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jeroen Smaling
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-01-2016 23:59 #156957 door Jeroen Smaling
Beantwoord door Jeroen Smaling in topic rokende motor
ff een plaatje van waar ik me zorgen maak

Bijlagen:

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-01-2016 00:38 #156958 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic rokende motor
Een gereviseerd blok rookt altijd de eerste opstart, kijk even Hier .
Maar zonder klepseals zal het inderdaad nog flink wat erger gaan roken.

• Jeroen Smaling
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2016 20:03 #156973 door Jeroen Smaling
dat stukje tekst van tinnus was mij bekend heb vandaag de klepseals gemonteerd hij heeft vandaag totaal een kleine 20 min gelopen volgens inloop procede maar de rook word niet heel veel minder maar bedankt voor de tip ;)
vandaag alles van de voortrein /afgemaakt morgen maar is een stukje gaan rijden :|

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-01-2016 20:22 #156974 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic rokende motor
Hoi Jeroen,
Als ik naar je karter ontluchting kijk dan hebben we het hier waarschijnlijk over een B20. Is het een B18 of B20? De B18 heeft kleine hoedjes boven op de klepveer schotel, de B20 heeft ze echt rond de klep geleider zitten. Zou misschien kunnen zijn dat je ze niet eens nodig hebt, heb zelf al eens een pakking set gehad waar ze alle bij in geleverd werden maar slecht een type nodig was.
Ziet er trouwens wel stak uit, mooi werk.

Groeten, Rob

• Jeroen Smaling
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2016 21:03 #156976 door Jeroen Smaling
hoi Rob

het gaat om een B18B heb het blok vorig jaar gekocht uit elkaar gegooid en opnieuw opgebouwd
het blok is al eens gereviseerd er zat al een overmaat zuigers in en lagerschalen alles na gemeten en bleek allemaal nog in redelijk goede staat
voeringen zagen er netjes uit kop was in mindere staat en er zat een d nokkenas in dubbele su"s dit klopte al niet dus trug naar nieuwe c nokkenas met volgers
zelfde maat lagerschalen dit omdat er geen noodzaak was om de krukas te laten slijpen had alles toch uit elkaar dus alles maar nieuw en het waren de kosten ook niet
heb in eerste instantie de kop die er af kwam laten opknappen maar ik kon via de vkv shop een geheel gereviseerde kop kopen met nieuwe kleppen en geleiders was een b kop (hoogte kop) dacht daar verstandig aan te doen dus maar gedaan
lang verhaal kort alles met de grootste zorg schoon gemaakt en weer opgebouwd
carburateurs heb ik laten doen dit omdat ik hier niet de juiste machines voor heb
ontsteking is met centrifugaal vervroeging dus als ik mijn huiswerk goed heb gedaan is het een nette b18b geworden het motertje loopt op zich netjes geen geratel en gepingel meer maar snap de blauwe rook niet

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-01-2016 21:31 #156978 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic rokende motor
Klinkt allemaal goed Jeroen. Als je dus de B18 hebt dan moet de deze hoedjes op je kleppen hebben www.volvokv.nl/index.php?page=sh ... Itemid=163
Als je die niet hebt kun je inderdaad rook en olie verbruik krijgen. Ik zou dit eerst even na kijken en dan de motor misschien wat langer laten lopen na al het werk wat je gedaan. Kans bestaat dat je olie schraap veren eerst wat in moeten lopen voordat ze hun werk gaan doen

Groeten, Rob

• Jeroen Smaling
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2016 00:24 #156992 door Jeroen Smaling
seals zijn reeds geplaatst morgen de carterontluchting even na kijken je bracht me wel op idee ik heb proefgedraaid zonder de slang van het eitje naar inlaatspruitstuk morgen de kleppen nog maar een keer stellen en ik krijg morgen de su dokter op bezoek deze man is een encyclopedie op voeten wat Volvo betreft en heeft goede hoop mij verder te kunnen helpen

Wordt vervolgd en alvast bedankt voor het mee denken

• Jeroen Smaling
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2016 20:47 #157007 door Jeroen Smaling
vandaag verder gekeken naar oorzaak

missende slang van eitje naar spruitstuk geplaatst en vervolgens niet meer starten na een beetje rommelen wou hij wel starten maar liep als een afgedankt barrel
conclusie lek in inlaatspruitstuk
het viel mij al op dat ik mijn stationair niet terug kon schroeven
waarschijnlijk verdoezelde de ontbrekende carterslang het lek
verder niks meer gedaan omdat de boel niet om aan te pakken was
ik heb een alu inlaatspruitstuk en een gietijzeren uitlaatspruitstuk en vond dit al een lastige job om dit op een goede manier aan te trekken tegen de kop ivm verschil in hoogte van flenzen
waar doe ik wijs aan spruitstukken vlakken of ander spruitstuk of heb ik een fout gemaakt met aansluiten van de carterventilatie situatie nu is van eitje naar inlaatsprst van luchtfilter naar olie vuldop
het is mij ook niet duidelijk naar welke kant het terugslagklepje moet doorlaten
lijkt mij meest aannemelijk dat hij doorlaat naar het inlaatspruitstuk
ik hoop dat iemand mij hier uitsluitsel over kan geven

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-01-2016 21:48 #157009 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic rokende motor
Voor een B18 klopt de omschreven slangenloop van de carterventilatie.
Het eitje ademt naar het inlaatspruitstuk, terugslagklepje moet dus in die richting open zijn.
Spruitstukken met verschillende diktes blijft lastig zeker omdat ze gezamenlijke bevestigingsmoeren hebben. Ik heb wel eens gezien dat het verschil in dikte werd opgevangen met doorgeslepen -halve- ringen van de juiste dikte, maar het blijft een gekl..t om het goed dicht te krijgen.
Erg vervelend als een blok waar je een hoop tijd en liefde in hebt gestopt zo rookt, hopelijk vind je snel de oorzaak of houdt 't spontaan op!
Succes!

Groet, Hans

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD