Vraagje B16B Krukas lagerschalen

  • Gerben Polder
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-10-2015 17:01 #154772 door Gerben Polder
Vraagje B16B Krukas lagerschalen is gemaakt door Gerben Polder
Hallo allen,

De herfst begint al redelijk koud te worden, en binnenkort gaat het in mijn garage te koud zijn om met lak of kit te werken.
Dus begin ik mij voor te bereiden op een volgende klus die geklaard moet en die best in de winter gedaan kan worden. De reviesie van de B16B motor.
Maar nu kom ik iets vreemds tegen.

In het onderdelen boek hebben de B16A en de B16B lagerschalen voor de krukas verschillende nummers.
Ook in de webshop van onze klub hebben de overmaat schalen verschillende nummers voor de B16A en de B16B
Maar nu komt het vreemde, de standard maat lagerschalen worden aangeboden als geschikt voor B16A en B16B.

Mijn vraag nu is, weet iemand het verschil tussen de B16A lagerschalen en B16B lagerschalen (en misschien ook tussen de twee krukassen?)

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerben Polder
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-10-2015 21:19 #154941 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Vraagje B16B Krukas lagerschalen
Niemand een idee dan?

Ik vermoed dat het met het materiaal te maken heeft, niet met de maten, maar een krukas is een nogal essentieel dingesje in je motor, dus ik wil liever niet gokken of gewoon maar wat doen.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-10-2015 10:37 #154945 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Vraagje B16B Krukas lagerschalen
Hoi Gerben, ik weet ook niet het verschil... Maar de motor die bij mij vandaan komt is een B16B en ik zou dan gewoon de 'B' nummers aanhouden.
Omdat de B16 maar drie keer gelagerd is, vermoed ik inderdaad dat de legering beter warmte geleid en of verdraagt.
Het blok wat ik destijds in mijn 1200 had liep verrassend gemakkelijk hard, in combinatie met de D-type OD leek het alsof er een B18 in lag.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD