het verhaal van de oliedrukmeter

• Lars Tieleman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2015 20:58 #153877 door Lars Tieleman
het verhaal van de oliedrukmeter is gemaakt door Lars Tieleman
Dit weekend heb ik weer eens een bijzonder avontuur meegemaakt met de Ama. Al sinds afgelopen vrijdag ging bij de Ama het oliedruklampje knipperen als ik (hard) remde of van een snelweg afrit reed. De eerste keer gelijk aan de kant gezet en het oliepeil gecontroleerd. Was ruim voldoende, de motor draaide nog soepel en bij stationair brand het idiot lampje niet. de tweede keer volgde hetzelfde ritueel; wederom alles in orde.

Aangezien ik op zondag naar de www.rockabillyday.be ging in Doornzele (waar ik de mooiste custom Amazon ooit zag) vertrouwde ik het toch niet en besloot om zaterdag een ouderwets oliedrukmeter te installeren. Aangezien ik helaas geen passend T-stuk had, had ik de oliedrukschakelaar voorlopig even uit het blok gedraaid en op deze aansluiting de oliedrukmeter met een kunstofslang en knelkoppeling bevestigd. Tijdens de opvolgende rit zag ik enkel dat de oliedruk netjes tussen de 4,5 en 5,8 bar bleef. Geen enkele reden tot bezorgdheid, leek mij. Ook tijdens een ritje van 30 km die avond, gedroeg de Ama zich voorbeeldig. Dit gaf mij genoeg vertrouwen om de volgende ochtend met mijn gezin naar het evenement te rijden.

Na een rit van 20 km zonder problemen komen we aan bij de ingang van het festivalterrein. Aangezien dit een zeer druk bezocht feest is stonden er zeker een stuk of 20 oldtimers voor mij in de rij. Op het moment dat we de kassa passeren zegt een 10 jarige jongen dat mijn auto olie lekt, "heel veel ,meneer"! Vlak voor dat ik de motor heb stilgezet zie ik dat ik geen oliedruk meer heb en mijn hart slaat even een slag over. Bij het openen van de motorkap zit alles onder de olie. Tevens blijk ik een oliespoor van zeker 50 meter getrokken te hebben op de enigste toegangsweg naar het terrein. Met vereende krachten wordt mijn Ama'tje aan de kant geduwd en de rest van de deelnemers komen één voor één langzaam als een rouwstoet voorbij gereden.

Bij nadere inspectie, en nadat de uitlaat is afgekoeld, kom ik tot de ontdekking dat de slang van de oliedrukmeter is doorgesmolten door de uitlaat. Na het peilen van de olie blijkt dat deze nog net op het minimumnivo is blijven hangen. Voorzichtig begin ik te hopen dat ik er nog redelijk goed vanaf kom. Maar hoe ga ik dit fixen? met wat ijzerdraad en 2 tangetjes likt het me om de slang te knikken en af te binden. zo kan ik na 30 minuten toch nog het terrein op rijden. Helaas ben ik zo dom geweest om de oliedrukschakelaar op mijn werkbank thuis te laten liggen en op zondag gaat het me niet lukken om een passende 1/8 NPT plug te vinden. Er zit dus niks anders op dan zo naar huis te rijden en hopen dat het slangetje niet los komt. Een vriend van mij stelt nog een blik olie ter beschikking (voor het geval dat) en we vertrekken (nadat we eerst uitgebreid alle mooie oldtimers bewonderd hebben).

Op de weg naar huis houd ik het toerental zo laag mogelijk en rijdt met samengeknepen billen naar huis. 2 keer gestopt om alles te inspecteren en alles lijkt oké. Tot het voorlaatste stoplicht. Mijn dochter geeft een gil en zegt dat ze ineens weer een oliespoor achter de auto ziet en tegelijkertijd begint mijn vrouw te paniekeren over een rookontwikkeling vanonder de motorkap. Ik zet de auto gelijk aan de kant en trek de motorkap open. Tot mijn grote schrik is nu ook het laatste restje van de slang weg en heeft de olie een dampende zwarte laag over het interieur van de motorruimte verspreid. Wat nu? Gelukkig stopt er gelijk een andere deelnemer met een oude brandweerwagen en ik stel hem voor om mijn vrouw en kinderen thuis af te zetten zodat mijn vrouw kan wederkeren met de gewraakte oliedrukschakelaar en het juiste gereedschap. Zo gezegd, zo gedaan en na 30 eenzame minuten langs de autoweg keert mijn geliefd terug met de benodigde spullen. 3 vloeken, 1 liter olie en 10 minuten later ben ik weer op weg. De Volvo komt heelhuids thuis zonder merkbare motorschade.

Ik ben nu driftig opzoek naar een geschikte oplossing om zowel het idiot lampje als een oliedrukmeter aan te sluiten zonder dat dit lekkages kan opleveren. Iemand nog onderdelen liggen voor dit fatsoenlijk op te lossen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lars Tieleman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2015 21:00 #153878 door Lars Tieleman
Beantwoord door Lars Tieleman in topic het verhaal van de oliedrukmeter
Mochten jullie een impressie willen van de rockabillydays: www.oldtimerweb.be/fotos-oldtimer-evenem...-@-jie-pie_4939.aspx

Mijn Amazon staat onderaan op pagina 3

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
02-09-2015 21:10 #153879 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic het verhaal van de oliedrukmeter
Mooi en spannend verhaal!

Achteraf had je het blik olie van je maat leeg moeten gooien in het carter, dan platstampen en met ijzerdraad tussen hete uitlaat en slang kunnen binden.Op die manier heb je een hitteschildje dat zeker geholpen had.........

Ik zou nu gewoon een T-stuk bestellen dat je in je blok schroeft en waarin je je idoit-schakelaar schroeft plus je drukzender.
Zelf heb ik iets gemaakt uit staal voor mijn elektronische zender, deze zou rechtstreeks bevestigd ook te dicht tegen uitlaat komen, bovendien was de schroefdraad 10mm fijnmetrisch dus moest ik toch een verloop maken.

[img

Je kunt ook kijken naar een zender die beiden geintegreerd heeft; oliedruk én waarschuwingslampschakelaar.
Dan kan je die waarschijnlijk ineens in je blok schroeven en hoef je ook niet met een onder-oliedruk-staande-leiding naar binnen. Want als je slang in je interieur van de meter af schiet of gewoon scheurd dan knapt je hemeltje er niet van op :twisted:

groet, Jan

PS mooie show zo te zien, goed dat jij Volvo vertegenwoordigde met zo'n mooie amazon tussen al die Yankees!

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-09-2015 21:22 #153880 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic het verhaal van de oliedrukmeter
Wat een avontuur!
Een shortcut naar de oplossing zou wel eens best dichtbij kunnen zijn.
Het af en toe knipperen bij remmen zou kunnen duiden op een massacontact.
Ik vermoed dat de mantel van het draadje aan de oliedrukmeter ergens open is waar hij tegen de massa kan komen.
Mocht je dit aantreffen is dat wellicht een voldoende geruststelling dat dat de oorzaak was.

Volgens mij moet zo'n T-stuk er origineel Volvo ook wel zijn, maar die kan ik zo snel niet vinden en worden ook weinig aangeboden. Zelf wat knutselen met aanbod uit bijvoorbeeld dit assortiment www.celtemp-services.nl/adapters ... 2_318.html is wellicht ook een optie.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-09-2015 09:11 #153888 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic het verhaal van de oliedrukmeter
Dat was een bijzondere rockabillyday, jammer dat het zo mis ging....was een dappere poging om het af en toe branden van de oliedrukverklikker te controleren.
Zoals Lars al aangaf is het probleem waarschijnlijk elektrisch, getuige de normale drukken die je zag, die hete uitlaat is de bron van al dit naars en de draad is vaak helemaal gevulkaniseerd en dan is een massa snel gemaakt.
Het eenvoudigste is om de draad te vernieuwen en gewoon op de oliedruk verklikker te vertrouwen.
De 1800 heeft als enige van de klassieke modellen een oliedruk én temperatuur meter, maar de onderdelen zijn schaars.
Een directe meting, manometrie, dus rechtstreeks drukkanaal naar de meter,met een voornamelijk metalen pijpje blijft kwetsbaar en de lekkage is enorm als dit lekt of stukgaat, zoals je hebt gemerkt.
Als je iets maakt doe het inderdaad elektrisch.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Saskia De Vos
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-09-2015 18:50 #153906 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic het verhaal van de oliedrukmeter
Wat een verhaal... Gelukkig is de schade beperkt gebleven, dat kon wel anders aflopen!

Off topic:

Mochten jullie een impressie willen van de rockabillydays: www.oldtimerweb.be/fotos-oldtimer-evenem...-@-jie-pie_4939.aspx

Mijn Amazon staat onderaan op pagina 3

Leuk! Ik was er ook bij! Dit jaar de aangename verrassing dat best wel een aantal Volvo's viel te spotten. Dat viel vorig jaar toch wel een beetje tegen... Mijn Amazon staat op pagina 4, 14de foto.

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD