- Berichten: 7
motor slaat terug via carburateur
- Nico Bouthoorn
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2015 09:21 #152379
door Nico Bouthoorn
motor slaat terug via carburateur is gemaakt door Nico Bouthoorn
Beste volvo liefhebbers,
Ik heb een Volvo Amazon met een B20B blok, deze heeft iets van 15000 km gelopen na revisatie. Sinds een korte tijd slaat het terug via de carburateurs bij gas geven. Dit zowel bij gas en benzine. Als ik 1 voor 1 de bougies los strek dan zie ik weinig verschil in stationair lopen bij cylinder 2 en 3. 1 en 4 zie ik wel een verschil. Bij cyl 2 en 3 hoor ik wel de vonk.
Ik heb de kleppen gesteld, zat maar een 0,05 mm in, iik zag niets vreemds bij de kleppen en veren. de ontsteking gecontroleerd via een stroboscoop en de compressie gemeten. Deze waren allemaal het zelfde, 8 bar. Hoe snel moet de compressiemeter oplopen?
Ik ben bij een bevriende automonteur geweest die opperde valse lucht of de kleppen, pakkingen vervangen van de carburateurs (2x SU), geen verschil Ik heb nog niet de spruitstuk pakkingen bekeken.
Ik weet het niet meer, toch kleppen? Heeft iemand nog ideeen?
Bedankt
Ik heb een Volvo Amazon met een B20B blok, deze heeft iets van 15000 km gelopen na revisatie. Sinds een korte tijd slaat het terug via de carburateurs bij gas geven. Dit zowel bij gas en benzine. Als ik 1 voor 1 de bougies los strek dan zie ik weinig verschil in stationair lopen bij cylinder 2 en 3. 1 en 4 zie ik wel een verschil. Bij cyl 2 en 3 hoor ik wel de vonk.
Ik heb de kleppen gesteld, zat maar een 0,05 mm in, iik zag niets vreemds bij de kleppen en veren. de ontsteking gecontroleerd via een stroboscoop en de compressie gemeten. Deze waren allemaal het zelfde, 8 bar. Hoe snel moet de compressiemeter oplopen?
Ik ben bij een bevriende automonteur geweest die opperde valse lucht of de kleppen, pakkingen vervangen van de carburateurs (2x SU), geen verschil Ik heb nog niet de spruitstuk pakkingen bekeken.
Ik weet het niet meer, toch kleppen? Heeft iemand nog ideeen?
Bedankt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hans Kaashoek
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 31
27-06-2015 11:31 #152387
door Hans Kaashoek
Beantwoord door Hans Kaashoek in topic motor slaat terug via carburateur
Dag Nico,
Terugslag kan meerdere oorzaken hebben:
- Ontsteking staat te vroeg
- Mengsel is te arm
De symptomen heb je bij benzine en bij lpg.
Als je mengsel niet te arm is, ligt het meestal aan de ontsteking.
- Verdelerkap ok?
- Bougiekabels ok?
- Massa naar je ontsteking ok? kijk eens of de massaverbinding naar het motorblok in orde is.
- controleer de ontsteking > contactpunten, evt massaverbinding van je bodemplaat van de ontsteking, zit daar geen kabelverbinding, dan kan een schuurpapiertje wonderen doen..
- Isolatie spanningskabel in je verdeler ok?
- Verbinding naar je bobine ok?
Misschien heb je er waat aan.
Succes
Terugslag kan meerdere oorzaken hebben:
- Ontsteking staat te vroeg
- Mengsel is te arm
De symptomen heb je bij benzine en bij lpg.
Als je mengsel niet te arm is, ligt het meestal aan de ontsteking.
- Verdelerkap ok?
- Bougiekabels ok?
- Massa naar je ontsteking ok? kijk eens of de massaverbinding naar het motorblok in orde is.
- controleer de ontsteking > contactpunten, evt massaverbinding van je bodemplaat van de ontsteking, zit daar geen kabelverbinding, dan kan een schuurpapiertje wonderen doen..
- Isolatie spanningskabel in je verdeler ok?
- Verbinding naar je bobine ok?
Misschien heb je er waat aan.
Succes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nico Bouthoorn
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 7
27-06-2015 13:07 #152388
door Nico Bouthoorn
Beantwoord door Nico Bouthoorn in topic motor slaat terug via carburateur
Nog eens goed gekeken, het is cylinder 2 die niets doet als ik de bougie kabels trek. Zie mooie vonk. Blok schommelt ook erg bij stationair lopen.
Nog eens compressie gemeten bij warme motor allemaal keurig op 10 bar.
Ontsteking gecontroleerd,
Nog eens compressie gemeten bij warme motor allemaal keurig op 10 bar.
Ontsteking gecontroleerd,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
27-06-2015 13:28 #152389
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic motor slaat terug via carburateur
Hebben alle cilinders precies 10 bar? Dan kan het zijn dat je distributie één of meer tanden kwijt is.
15000 km na revisie moet de boel toch minimaal op 11 Bar staan.
15000 km na revisie moet de boel toch minimaal op 11 Bar staan.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1725
27-06-2015 19:02 #152399
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic motor slaat terug via carburateur
Ik zet in op ontstekingstiming
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- jo jo (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 317
27-06-2015 19:17 #152400
door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic motor slaat terug via carburateur
Had je er al iets aan gedaan (voor) je backfire kreeg?
Heb je de ouderwetse ontsteking of 123?
Zeker weten dat je bougie kabels goed zijn aan gesloten?
Kompressie of het nou 10 of 11 moet zijn na 15k.. dat verschilt per meter..... zolang ze maar (bijna) gelijk zijn.
Heb je de ouderwetse ontsteking of 123?
Zeker weten dat je bougie kabels goed zijn aan gesloten?
Kompressie of het nou 10 of 11 moet zijn na 15k.. dat verschilt per meter..... zolang ze maar (bijna) gelijk zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
28-06-2015 02:09 #152404
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic motor slaat terug via carburateur
Beste Nico, ik zou de bougies eens schoonmaken en doormeten moeten tussen aansluitpunt bougiekap en massa oneindig meten.
Schoonmaken bedoel ik ook tussen de isolatie van de electrode en massa, dus even met een dun ijzerdraadje het koolstof er tusseuit halen.
Het lijkt mij een bougie die niet meedoet.
success
Johan Geers
Schoonmaken bedoel ik ook tussen de isolatie van de electrode en massa, dus even met een dun ijzerdraadje het koolstof er tusseuit halen.
Het lijkt mij een bougie die niet meedoet.
success
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1146
28-06-2015 14:13 #152422
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic motor slaat terug via carburateur
Dat een bougie vonkt wil nog niet zeggen dat de ontsteking goed is.
ik zou de bougies , kabels , rotor en verdeelkap , punten en condensator allemaal vervangen , dit zijn relatief betaalbare
slijtagedelen.
een slechte bobine geeft overigens ook deze klachten.
aangezien de compressie goed is en de problemen zijn op beide brandstoffen blijft m.i. de ontsteking over.
ik zou de bougies , kabels , rotor en verdeelkap , punten en condensator allemaal vervangen , dit zijn relatief betaalbare
slijtagedelen.
een slechte bobine geeft overigens ook deze klachten.
aangezien de compressie goed is en de problemen zijn op beide brandstoffen blijft m.i. de ontsteking over.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1146
28-06-2015 14:20 #152423
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic motor slaat terug via carburateur
@ Johan . Met alle respect maar ik vrees dat doormeten van de ontstekingsdelen met een universeelmeter geen zin heeft.
dit is onbelast meten.
onder belasting met 20kv bobinespanning en mogelijk vonkdoorslag door haarscheurtjes e.d. in het pertinax is dit een heel andere situatie.
een bobine kan overigens op verschillende manieren kapot zijn , als de sec spanning niet gehaald wordt e.d.
dit is onbelast meten.
onder belasting met 20kv bobinespanning en mogelijk vonkdoorslag door haarscheurtjes e.d. in het pertinax is dit een heel andere situatie.
een bobine kan overigens op verschillende manieren kapot zijn , als de sec spanning niet gehaald wordt e.d.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
29-06-2015 02:45 #152447
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic motor slaat terug via carburateur
Beste Rene, wat jij beschrijft is waar maar ik heb al een paar maal meegemaakt (door verkeerde keuze bougie) dat weerstand binnen de range van de meter viel door vervuiling.
De bougie schoongemaakt en de zaak bolde weer en de weerstand viel buiten de range van de meter.
Wat ik wil zeggen wanneer de weerstand van de bougie binnen de range van de meter valt zit het duidelijk niet goed.
m.vr.gr.
Johan Geers
De bougie schoongemaakt en de zaak bolde weer en de weerstand viel buiten de range van de meter.
Wat ik wil zeggen wanneer de weerstand van de bougie binnen de range van de meter valt zit het duidelijk niet goed.
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.