Olieverbruik motor 1:500
- Job Burgers
- Junior lid
-
Minder
Meer
22-06-2015 10:38 #152285
door Job Burgers
Olieverbruik motor 1:500 is gemaakt door Job Burgers
Volvovrienden,
Ik rij sinds 2jr/20.000km eindelijk weer in m'n 145. Een paar dingen niet zelf gedaan, waaronder het blok (Mannessen). Al die tijd is het olieverbruik constant hoog gebleven; 1:500. Na 7000km terug geweest bij Mannessen, die vonden het blok nog niet ingereden... Er zijn een paar opvallende kenmerken:
- bij vol gas, perst de motor carterdamp uit de inlaat van de carterontluchting. (Dat ruik ik binnen)
- eenmaal na de (rustige) inrijperiode en een 130km/h rit een bak roet uit de uitlaat gehad. Daarna niet meer.
- vooral tot het min streepje op de peilstok is het verbruik hoog, daarna lijkt het veel stabieler
- bij lange afstanden meer olieverbruik (warme dunnere olie...)
- geen blauwe walm uit de uitlaat (voor zover ik dat kan waarnemen)
- geen overmatige aanslag of verschillen op de bougies
Belangrijkste vraag, waar zou ik mogelijke oorzaken/evt. oplossingen kunnen vinden?
Einde winter een koelprobleem gehad, dus moet ik de koppakking vervangen en kan dus ook makkelijker op onderzoek uit.
Laat ze rollen! Groet, Job
Ik rij sinds 2jr/20.000km eindelijk weer in m'n 145. Een paar dingen niet zelf gedaan, waaronder het blok (Mannessen). Al die tijd is het olieverbruik constant hoog gebleven; 1:500. Na 7000km terug geweest bij Mannessen, die vonden het blok nog niet ingereden... Er zijn een paar opvallende kenmerken:
- bij vol gas, perst de motor carterdamp uit de inlaat van de carterontluchting. (Dat ruik ik binnen)
- eenmaal na de (rustige) inrijperiode en een 130km/h rit een bak roet uit de uitlaat gehad. Daarna niet meer.
- vooral tot het min streepje op de peilstok is het verbruik hoog, daarna lijkt het veel stabieler
- bij lange afstanden meer olieverbruik (warme dunnere olie...)
- geen blauwe walm uit de uitlaat (voor zover ik dat kan waarnemen)
- geen overmatige aanslag of verschillen op de bougies
Belangrijkste vraag, waar zou ik mogelijke oorzaken/evt. oplossingen kunnen vinden?
Einde winter een koelprobleem gehad, dus moet ik de koppakking vervangen en kan dus ook makkelijker op onderzoek uit.
Laat ze rollen! Groet, Job
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-06-2015 13:31 #152289
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Olieverbruik motor 1:500
1:500 is behoorlijk veel olie verbruik. Dit soort waardes zie je bij versleten blokken. Maar jou blok is gereviseerd zeg jij. Dan na 7000 km nog niet ingereden? Vreemd.
Waar je het moet zoeken zou ik niet weten maar als je een gereviseerd blok hebt en je heb dit laten doen dan heb je toch garantie. Laat ze lekker het blok uit elkaar trekken en kijken waar de fout zit.
Waar je het moet zoeken zou ik niet weten maar als je een gereviseerd blok hebt en je heb dit laten doen dan heb je toch garantie. Laat ze lekker het blok uit elkaar trekken en kijken waar de fout zit.
- M. te Dorsthorst
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
22-06-2015 15:23 #152295
door M. te Dorsthorst
Beantwoord door M. te Dorsthorst in topic Olieverbruik motor 1:500
Je hebt niet toevallig een ander blok in de 145 laten leggen waarbij er niet gekeken is naar de peilstok of dat er een verkeerde is geplaatst?
Mogelijk dat er dan continue te veel olie in het blok zit waardoor je de door jou genoemde problemen kunt krijgen.
Mogelijk dat er dan continue te veel olie in het blok zit waardoor je de door jou genoemde problemen kunt krijgen.
- Job Burgers
- Junior lid
-
Minder
Meer
22-06-2015 15:57 #152296
door Job Burgers
Beantwoord door Job Burgers in topic Olieverbruik motor 1:500
Ik ken het verhaal van een Citroen AK met een te korte peilstok... dat was 'rien ne va plus' na 50.000 km...
Bij de B20 nooit eerder van gehoord dat er verschillende lengtes zijn, of dat je die van een B18...
Hoe kom je daar achter de juiste maat?
Bij de B20 nooit eerder van gehoord dat er verschillende lengtes zijn, of dat je die van een B18...
Hoe kom je daar achter de juiste maat?
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-06-2015 16:14 #152297
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Olieverbruik motor 1:500
Dat geloof ik ook niet zo.
Maar.. wat is er allemaal gereviseerd/vervangen tijdens de revisie?
Maar.. wat is er allemaal gereviseerd/vervangen tijdens de revisie?
- Job Burgers
- Junior lid
-
Minder
Meer
22-06-2015 16:54 #152298
door Job Burgers
Beantwoord door Job Burgers in topic Olieverbruik motor 1:500
Hoi Boele,
Onderblok en kop compleet door Mannessen.
(lagerschalen, zuigers, (dubbele) zuigerveren, oliepomp, kleppen, klepgeleiders, klepseals en geharde zittingen ...)
Distributie, waterpomp, carbs..., kortom al het externe zelf gedaan.
Onderblok en kop compleet door Mannessen.
(lagerschalen, zuigers, (dubbele) zuigerveren, oliepomp, kleppen, klepgeleiders, klepseals en geharde zittingen ...)
Distributie, waterpomp, carbs..., kortom al het externe zelf gedaan.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-06-2015 23:02 #152301
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic Olieverbruik motor 1:500
Hallo Job,
Het zou inderdaad een peilstok-probleem kunnen zijn, maar hoeveel olie heb je bij de wissel er in gedaan en was dat met of zonder filter?
Verder: Manessen is een gerenommeerd bedrijf, maar onzin als "nog niet ingelopen na 7000 km" mag in de boeken van Grimm.
Het is bijna aandoenlijk hoe bedrijven zich uit netelige situaties proberen te kletsen.
Dus: check de peilstok en check hoeveel olie je er in deed. Als daar het probleem zit, dan is het snel klaar.
Als het peilstokverhaal niet op gaat betekent dat dat de motor dus intern olie verliest en dan kan je terug naar het revisiebedrijf.
Ik ga er van uit dat de voorste en achterste keerringen niet het probleem zijn.
Succes,
Teun
Het zou inderdaad een peilstok-probleem kunnen zijn, maar hoeveel olie heb je bij de wissel er in gedaan en was dat met of zonder filter?
Verder: Manessen is een gerenommeerd bedrijf, maar onzin als "nog niet ingelopen na 7000 km" mag in de boeken van Grimm.
Het is bijna aandoenlijk hoe bedrijven zich uit netelige situaties proberen te kletsen.
Dus: check de peilstok en check hoeveel olie je er in deed. Als daar het probleem zit, dan is het snel klaar.
Als het peilstokverhaal niet op gaat betekent dat dat de motor dus intern olie verliest en dan kan je terug naar het revisiebedrijf.
Ik ga er van uit dat de voorste en achterste keerringen niet het probleem zijn.
Succes,
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
22-06-2015 23:31 #152303
door Dennis Boxem
Beantwoord door Dennis Boxem in topic Olieverbruik motor 1:500
Misschien een overbodige vraag, maar voor de zekerheid: welke olie gebruik je? Ik zit op ongeveer 25.000 kilometer per jaar met mijn combi, en het blok heeft alleen bij mij al zeker anderhalve ton gelopen. Olieverbruik is dusdanig laag dat ik tussen de onderhoudsbeurten nog nooit heb bij hoeven vullen. Millers 20w50.
23-06-2015 10:36 #152307
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Olieverbruik motor 1:500
Als de peilstok te kort is overvul je hem, maar dan moet je lekkage aan de voorkant en achterkant van het blok zien toch?
Ik vrees dat er een zuigerveer is gebroken of dat er een scheurtje in de kop of cilinderwand zit..in ieder geval niet iets dat je zo maar even oplost. Terug naar Manessen dus en je niet laten afschepen. Compressie testen geeft ook nog een indicatie misschien.
Ik vrees dat er een zuigerveer is gebroken of dat er een scheurtje in de kop of cilinderwand zit..in ieder geval niet iets dat je zo maar even oplost. Terug naar Manessen dus en je niet laten afschepen. Compressie testen geeft ook nog een indicatie misschien.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- Pieter Singelenberg (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
23-06-2015 19:34 #152319
door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Olieverbruik motor 1:500
vaak voorkomend probleem bij gereviseerde motoren is montage van ondeugdelijke klepseals; kan een behoorlijk olieverbruik veroorzaken