- Berichten: 168
vermogen B18D
- Adriaan Nagel
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
28-05-2015 18:07 #151754
door Adriaan Nagel
122S
C70 Cabrio Soft
vermogen B18D is gemaakt door Adriaan Nagel
beste allemaal,
Bij de rollenbanktest van het jongeren register (dank voor het meedoen) bleek dat mijn B18D nog maar 66,5! pk had.
De motor loopt mooi, rijdt prima, verbruikt 1 liter op 2000 km en de bougies zien er mooi heel lichtbruin uit.
De ontsteking is van 1,2,3 en er zit een Weber 32/36 op. Beiden bleke goed afgesteld te zijn.
De compressiewaarden zijn koud gemeten: 10,6 (11,2) 10,2 (11) 10 (11) en 9,3(10) Tussen haakjes de meting met olie op de zuigers.
Wat is er met mijn motor aan de hand? Wat kan ik doen?
Hoor graag.
Groet,
Adriaan
Bij de rollenbanktest van het jongeren register (dank voor het meedoen) bleek dat mijn B18D nog maar 66,5! pk had.
De motor loopt mooi, rijdt prima, verbruikt 1 liter op 2000 km en de bougies zien er mooi heel lichtbruin uit.
De ontsteking is van 1,2,3 en er zit een Weber 32/36 op. Beiden bleke goed afgesteld te zijn.
De compressiewaarden zijn koud gemeten: 10,6 (11,2) 10,2 (11) 10 (11) en 9,3(10) Tussen haakjes de meting met olie op de zuigers.
Wat is er met mijn motor aan de hand? Wat kan ik doen?
Hoor graag.
Groet,
Adriaan
122S
C70 Cabrio Soft
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
28-05-2015 20:20 #151759
door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic vermogen B18D
Of er iets mis is met je motor, is maar zeer de vraag. Want hoe is die 66,5 pk gemeten? Aan de achterwielen zonder (berekende) compensatie om het krukasvermogen te schatten? Zo ja, dan kun je er zo 10 pk o.i.d. bij optellen en kom je dus aardig in de buurt van de 80 DIN pk krukasvermogen welke een B18D zou moeten hebben. Zie ook
www.tuning-gids.nl/rollenbank-auto.htm
Overigens behoor je een compressiemeting te doen als de motor op bedrijfstemperatuur is.
Overigens behoor je een compressiemeting te doen als de motor op bedrijfstemperatuur is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
28-05-2015 20:40 #151760
door Joop van Putten
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Beantwoord door Joop van Putten in topic vermogen B18D
Waarschijnlijk weet Ben Flierman wel wat de rollenbank gemeten heeft en of er compensatie is berekend richting krukasvermogen?
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek Bolijn
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 139
28-05-2015 21:17 #151761
door Niek Bolijn
Beantwoord door Niek Bolijn in topic vermogen B18D
Er zit wel een omrekenfactor in, ik weet niet exact welke Ben gebruikt heeft. Mijn B18B had er dit jaar nog 86, terwijl dat er vorig jaar op dezelfde rollerbank nog 93 waren... we gaan hard achteruit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2280
28-05-2015 22:49 #151770
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic vermogen B18D
Ik dacht dat een B18D 105 pk had. Hebben we het over de B18D met enkele of dubbele carburateur.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adriaan Nagel
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 168
29-05-2015 07:55 #151777
door Adriaan Nagel
122S
C70 Cabrio Soft
Beantwoord door Adriaan Nagel in topic vermogen B18D
Er zat ooit een dubbele carburateur op, die is gereviseerd, maar bleef instabiel. Heb er nu een Weber 32/36 op.
Hij zou volgens de specificaties 85 pk moeten hebben, maar heeft dus ruim 20% minder.
Hij zou volgens de specificaties 85 pk moeten hebben, maar heeft dus ruim 20% minder.
122S
C70 Cabrio Soft
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
29-05-2015 09:30 #151778
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic vermogen B18D
Van de B18D zijn drie types (bron:
eerder bericht op dit forum
):
type 1: 80 DIN pk bij 5000 omwentelingen,torque 14,0 compressie 8.5:1 en A type nokkenas
type 2: 86 DIN pk, torque 14,2 compressie 8.7:1 en B type nokkenas
type 3: 90 DIN pk torque 14,5 compressie 8.7:1. en B type nokkenas
Volgens mij hoort daar voor een B18 een compressie bij van zo rond de 12 bar.
Als je nu nog 10 bar over hebt, dan is de vermindering niet eens zo gek, toch?
type 1: 80 DIN pk bij 5000 omwentelingen,torque 14,0 compressie 8.5:1 en A type nokkenas
type 2: 86 DIN pk, torque 14,2 compressie 8.7:1 en B type nokkenas
type 3: 90 DIN pk torque 14,5 compressie 8.7:1. en B type nokkenas
Volgens mij hoort daar voor een B18 een compressie bij van zo rond de 12 bar.
Als je nu nog 10 bar over hebt, dan is de vermindering niet eens zo gek, toch?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adriaan Nagel
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 168
29-05-2015 19:05 #151792
door Adriaan Nagel
122S
C70 Cabrio Soft
Beantwoord door Adriaan Nagel in topic vermogen B18D
hartelijk dank voor jullie reacties.
Ik ga morgen de test opnieuw doen met motor op bedrijfstemperatuur.
Zal de compressie dan hoger of lager uitkomen?
Ik ga morgen de test opnieuw doen met motor op bedrijfstemperatuur.
Zal de compressie dan hoger of lager uitkomen?
122S
C70 Cabrio Soft
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- jo jo (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 317
29-05-2015 21:35 #151799
door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic vermogen B18D
Meten is weten , maar vond je de auto voor de test slecht rijden?
Staar je niet gek op de waarden van de compressie (zolang je geen problemen hebt) blokken met 4x8 lopen ook nog gewoon , je haalt er alleen geen 150km/h oid meer mee.
O ja en zijn je kleppen gesteld? Kan je ook leuke verschillen mee krijgen.
Zolang ze zoals bij jou redelijk bij elkaar in de buurt liggen en je blok niet overmatig veel olie gebruikt (meer dan 1 ltr per 1000km) (je geeft zelf al aan 1 ltr op 2000km te verbruiken) gewoon genieten van t blok , NIKS doen dus. (afgezien van regelmatig klepjes stellen en olie verversen....)
Ja het blok is niet meer in nieuw staat maar loop je zelf nog even hard/snel als zeg 20-50 jaar geleden?
Ook Volvo blokken slijten en ook volvo's roesten .. ze doen er alleen langer over dan de meeste andere merken.
Staar je niet gek op de waarden van de compressie (zolang je geen problemen hebt) blokken met 4x8 lopen ook nog gewoon , je haalt er alleen geen 150km/h oid meer mee.
O ja en zijn je kleppen gesteld? Kan je ook leuke verschillen mee krijgen.
Zolang ze zoals bij jou redelijk bij elkaar in de buurt liggen en je blok niet overmatig veel olie gebruikt (meer dan 1 ltr per 1000km) (je geeft zelf al aan 1 ltr op 2000km te verbruiken) gewoon genieten van t blok , NIKS doen dus. (afgezien van regelmatig klepjes stellen en olie verversen....)
Ja het blok is niet meer in nieuw staat maar loop je zelf nog even hard/snel als zeg 20-50 jaar geleden?
Ook Volvo blokken slijten en ook volvo's roesten .. ze doen er alleen langer over dan de meeste andere merken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.