Lekke koppakking div. vragen

• Gijs v Gend
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2015 21:49 #151489 door Gijs v Gend
Lekke koppakking div. vragen is gemaakt door Gijs v Gend
Goedeavond,

Sinds een paar weken ben ik in het bezit van een amazon uit 1968 met een B20a motor,
gisteren viel me op dat ie ineens wat heter werd, ik ben snel gestopt, en vond het niveau wel laag, dus deze bijgevuld, en daarna probleem over. toen nog zo'n 50 km naar huis, geen problemen.

Vandaag rij ik naar het werk, en op de snelweg begint de temp meter te schommelen, (deed ie voorheen amper)
verder gene probleem, en opeens was ie weer rustig.
bij mijn werk rij ik pareerplaats op, en ineens loopt ie op een cilinder minder, en veel witte rook.
na twee uurtjes eens gekeken, en niets opvallends te zien aan olie of koelvloeistof, ook geen witte rook bij lopende motor.

Vanavond weer naar huis, kort op drie cilinders, maar snel op weer normaal op vier, wel weer even witte rook, maar eenmaal op snelweg, liep motortje prima. de laatste km's naar huis, weer af en toe op drie cilinders, en veel witte rook.
Thuis nog even geprobeerd met dop tankje eraf, en starten. volop bellen en bubbels. ook ziet de olie wat bruinig sludge.

Dus koppakking lijkt me duidelijk.

Ik heb vast wat gezocht en lees veel verschillende verhalen over wel op niet vlakken, en wel of niet nieuwe kopbouten.

Verder vraag ik me af welke dikte pakking ik moet kiezen?
iemand voorkeur/tips over merk/type pakkingset?

welk werkplaatshandboek raden jullie aan? is er ook een digitale variant ergens te vinden?

alle tips zijn welkom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-05-2015 22:01 #151492 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Lekke koppakking div. vragen
Over het boek kan ik kort zijn, Haynes Workshop Manual voor Amazon en 1800.
Ik heb zelfs een geplastificeerde versie op de werkbank liggen.
Digitaal kun je de Green Manuals op deze site gebruiken, kijk maar eens op documentatie.

Pakking is ook simpel, gewoon de standaard A koppakking, altijd kop laten vlakken, afpersen en zo nodig kleppen opnieuw inslijpen of een gereviseerde kop kopen.
Dus bij een bedrijf die weet hoe het moet.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-05-2015 02:27 #151494 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Lekke koppakking div. vragen
Beste Gijs, en vergeet de kopbouten niet, je weet de historie niet van deze bouten (hoeveel keer ze al gebruikt zijn) dus nieuwe bouten.
Vergeet niet om ook de schroefdraad in het blok zelf goed schoon te maken zodat je niet te veel wrijving heb op de schroefdraad bij montage.
Ik gebruik zelf een boek van Olyslager maar ik denk dat dat niet veel uitmaakt met wat ED zegt.
Dan bij twee van de oude bouten de kop eraf zagen en een sleufje boven in maken, die bouten gebruiken als gelijder om de kop op de pakking te laten zakken, dan de nieuwe bouten erin en de twee met het gleufje vervangen voor twee kopbouten.
Voor de rest de manual volgen.

success

Johan Geers

• Ruud Klok (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-05-2015 07:06 #151495 door Ruud Klok (GAST)
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic Lekke koppakking div. vragen
Bij veel witte rook is het ook mogelijk dat je rembekrachtiger de geest heeft gegeven... dan zuig je via het spruitstuk remolie in je motor... resultaat een witte rookwolk waar je bijna niet doorheen kan kijken...
oplossing: vacuumleiding rembekrachtiger loshalen en afdoppen en de motor starten om te controleren of het daar aan ligt.
Je kan natuurlijk ook kijken of het erger wordt na het remmen of naar het niveau van je remvloeistof.

Succes,
Ruud

Volvo... Drive it like You hate it ;-) ... I think it likes it...

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-05-2015 09:30 #151499 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Lekke koppakking div. vragen
Met dat laatste heb ik ervaring ,maar dan pingelt hij als een wilde...

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Gijs v Gend
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2015 22:14 #151634 door Gijs v Gend
Beantwoord door Gijs v Gend in topic Lekke koppakking div. vragen
Afgelopen donderdag uit elkaar getrokken,
was zo gebeurd, stelt echt weinig voor met zo'n blokje.
Zoal al verwacht idd, koppakking stuk.
Alles vervangen, en inmiddels zit hij weer in elkaar.
Alleen vertrouw ik de bouten van de tuimelaar as niet, dus die heb ik momenteel in bestelling.

Zekere voor het onzekere.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD