spruitstuk
- John Hackmann (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
13-04-2015 13:12 #150409
door John Hackmann (GAST)
spruitstuk is gemaakt door John Hackmann (GAST)
Ik weet niet goed in welke rubriek dit thuishoort...
Tijdens het afstellen van mijn motor is er links en rechts met een vloeistof (weet niet welke) rond mijn spruitstuk gespoten.
Aan de onderkant reageerde de motor door te gaan sputteren. Eerste conclusie lekke pakking.
Nu mijn vraag, kan het ook het spruitstuk zijn?
Vervangen veel werk??
Tijdens het afstellen van mijn motor is er links en rechts met een vloeistof (weet niet welke) rond mijn spruitstuk gespoten.
Aan de onderkant reageerde de motor door te gaan sputteren. Eerste conclusie lekke pakking.
Nu mijn vraag, kan het ook het spruitstuk zijn?
Vervangen veel werk??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13-04-2015 13:24 #150411
door Gertjan Tillema
1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic spruitstuk
Ik weet niet om welk type motor het gaat, maar bij een B16, B18 of B20 is vervangen van de pakking niet veel werk. Kwestie van spruitstuk loshalen van het blok, pakking verwijderen (komt er meestal vrij schoon van af) en een nieuwe plaatsen. Denk wel even om de ringen die tussen het spruitstuk en het blok zitten.
Een ander verhaal wordt het als het spruitstuk lek is. Dat zou je moeten kunnen zien door te kijken of er een scheur zit daar waar de vloeistof tot reactie leidt. Die vloeistof is waarschijnlijk remreiniger. Ook kan het zijn dat het spruitstuk krom is. Om dat te controleren moet het spruitstuk los van de voorpijp. Omdat die vaak roestig is, wil het nog wel eens gebeuren dat je die moeren moeilijk los kunt krijgen. Bij het vastzetten daarvan gebruik ik altijd vloeibare pakking om lekken te voorkomen (volgens mij bestaan daar geen standaard pakkingen voor).
Een ander verhaal wordt het als het spruitstuk lek is. Dat zou je moeten kunnen zien door te kijken of er een scheur zit daar waar de vloeistof tot reactie leidt. Die vloeistof is waarschijnlijk remreiniger. Ook kan het zijn dat het spruitstuk krom is. Om dat te controleren moet het spruitstuk los van de voorpijp. Omdat die vaak roestig is, wil het nog wel eens gebeuren dat je die moeren moeilijk los kunt krijgen. Bij het vastzetten daarvan gebruik ik altijd vloeibare pakking om lekken te voorkomen (volgens mij bestaan daar geen standaard pakkingen voor).
1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5
- John Hackmann (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
13-04-2015 13:41 #150412
Beantwoord door John Hackmann (GAST) in topic spruitstuk
GertJan, hoe verder te werk gaan?
Eerst de pakking vernieuwen en dan hopen dat dat het is?
Eerst de pakking vernieuwen en dan hopen dat dat het is?
- Merijn Broeders
- Premium lid
-
Minder
Meer
13-04-2015 13:53 #150414
door Merijn Broeders
Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006
Beantwoord door Merijn Broeders in topic spruitstuk
Dan heb je waarschijnlijk een lekke spruitstukpakking. Het vervangen is niet zo heel veel werk, slangen moeten misschien los en spruitstuk verwijderen. Wellicht moet je overwegen om voor het terugplaatsen het spruitstuk te laten vlakken en met een schraapstaal het blok goed schoon te maken zodat je een goed, glad pasvlak hebt. Nieuwe spruitstukpakking ertussen en vastdraaien...
Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-04-2015 14:34 #150418
door Mathieu van den Bosch
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic spruitstuk
Het vlakken van het spruitstuk is inderdaad aan te bevelen, zelf door schade ( is dubbel werk ) wijzer geworden!
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
13-04-2015 14:47 #150419
door Gertjan Tillema
1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5
Ja, ik zou dat wel aandurven. Zoals gezegd: ik ga er even vanuit dat het een B16/B18/B20 is, hoe alles gemonteerd zit bij andere blokken weet ik niet. Ik zou dingen pas loshalen als het niet anders kan.
Dus eerst ruimte maken om het spruitstuk los te halen. Dat betekent w.s. de carburateur(s) en slangen loshalen. Dan kun je goed bij het spruitstuk. Volgens mij is het niet nodig om de voorpijp ook los te halen, maar forceer niks. Als je toch te wenig ruimte hebt, haal het spruitstuk ook van de voorpijp af.
Als je dan de pakking er af haalt, controleer direct op defecten. Als je deze zonder problemen in z'n geheel los kunt halen en deze er nog heel mooi uit ziet, is het waarschijnlijker dat het spruitstuk er of niet goed op zat (niet strak genoeg) of lek is. Zorg dat je de vier ringen bij de uitlaatpoorten te pakken krijgt. Maak het geheel schoon (uitkijken dat je geen rommel het blok in werkt) zodat het mooi vlak is. Alle restjes pakking moeten verwijderd worden. Als dat niet goed lukt omdat je werkruimte te beperkt is, is dit een goed moment om het spruitstuk van de voorpijp te halen.
Als je de boel schoon hebt, plaats je de ringen en de pakking (of pakkingen, afhankelijk van je spruitstuk) en zet je alles weer vast en test je. Gaat je motor dan nog steeds anders lopen bij remreiniger op de aansluiting spruitstuk/pakking, is je spruitstuk w.s. krom. Voordeel is dat je nu weet hoe alles los moet en alles ook makkelijker lost te halen is. Kost je dus niet veel extra tijd.
Zoek dan iemand die dat vlakken voor je kan doen.
Dus eerst ruimte maken om het spruitstuk los te halen. Dat betekent w.s. de carburateur(s) en slangen loshalen. Dan kun je goed bij het spruitstuk. Volgens mij is het niet nodig om de voorpijp ook los te halen, maar forceer niks. Als je toch te wenig ruimte hebt, haal het spruitstuk ook van de voorpijp af.
Als je dan de pakking er af haalt, controleer direct op defecten. Als je deze zonder problemen in z'n geheel los kunt halen en deze er nog heel mooi uit ziet, is het waarschijnlijker dat het spruitstuk er of niet goed op zat (niet strak genoeg) of lek is. Zorg dat je de vier ringen bij de uitlaatpoorten te pakken krijgt. Maak het geheel schoon (uitkijken dat je geen rommel het blok in werkt) zodat het mooi vlak is. Alle restjes pakking moeten verwijderd worden. Als dat niet goed lukt omdat je werkruimte te beperkt is, is dit een goed moment om het spruitstuk van de voorpijp te halen.
Als je de boel schoon hebt, plaats je de ringen en de pakking (of pakkingen, afhankelijk van je spruitstuk) en zet je alles weer vast en test je. Gaat je motor dan nog steeds anders lopen bij remreiniger op de aansluiting spruitstuk/pakking, is je spruitstuk w.s. krom. Voordeel is dat je nu weet hoe alles los moet en alles ook makkelijker lost te halen is. Kost je dus niet veel extra tijd.

1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5
13-04-2015 14:58 #150421
door Gertjan Tillema
1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5
Kleine toevoeging: het deel over de voopijp is alleen relevant als je een spruitstuk hebt waar in- en uitlaat aan elkaar zitten of waar de pakking voor in- en uitlaat uit 1 stuk bestaat. Dat verschilt wat per type blok en misschien ook nog wel tussen verschillende carburatiesystemen of uitlaatconstructies.
1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5
13-04-2015 17:41 #150423
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic spruitstuk
Als het een B16 betreft, zit het net even wat anders, uitlaat loopt schuin naar achteren weg en niet recht naar beneden zoals bij de B18/20.
Hier luistert het extra nauw om een perfecte passing te hebben tussen kop en spruitstuk, dus heel goed checken dat het spruitstuk vlak is - ev. laten vlakken-
Check dat de vier ringen - tussen kop en spruitstuk - voldoende ruimte hebben aan de spruitstuk openingen en er geen vuil in zit, dan gaan de ringen afstaan en krijg je hem nooit dicht
Mijn advies is om de uitlaat heel goed uit de buurt te houden en het spruitstuk bij het monteren door iemand goed vast te laten houden, opdat deze niet verschuift.
De moeren van binnen naar buiten gelijkmatig erop draaien ( et als je een kop vast zet) en de juiste ringen gebruiken
Het monteren van de uitlaat gebeurt nadien, en gebruik bij beide (nieuwe) pakkingen voldoende vloeibare uitlaatcement om een goede afsluiting te krijgen.
Als alles klaar is motor laten lopen en met remmenreiniger checken of alles dicht is, gaat hij harder lopen dan is er nog een opening... als je alle vorige stappen goed hebt doorlopen is dat niet het geval
Hier luistert het extra nauw om een perfecte passing te hebben tussen kop en spruitstuk, dus heel goed checken dat het spruitstuk vlak is - ev. laten vlakken-
Check dat de vier ringen - tussen kop en spruitstuk - voldoende ruimte hebben aan de spruitstuk openingen en er geen vuil in zit, dan gaan de ringen afstaan en krijg je hem nooit dicht
Mijn advies is om de uitlaat heel goed uit de buurt te houden en het spruitstuk bij het monteren door iemand goed vast te laten houden, opdat deze niet verschuift.
De moeren van binnen naar buiten gelijkmatig erop draaien ( et als je een kop vast zet) en de juiste ringen gebruiken
Het monteren van de uitlaat gebeurt nadien, en gebruik bij beide (nieuwe) pakkingen voldoende vloeibare uitlaatcement om een goede afsluiting te krijgen.
Als alles klaar is motor laten lopen en met remmenreiniger checken of alles dicht is, gaat hij harder lopen dan is er nog een opening... als je alle vorige stappen goed hebt doorlopen is dat niet het geval
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-04-2015 19:52 #150435
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic spruitstuk
Het gaat om een Amazon uit '69, met B20 blok, enkele Stromberg. Het spruitstuk is uit 1 deel, dus in- en uitlaat gecombineerd. Het spruitstuk eindigt met een dubbele uitgang, daarna komt de uitlaat die van 2 naar 1 pijp verloopt.
Volgens mij lukt het niet om de pakking te vervangen zonder het spruitstuk los te maken van de uitlaat, maar je zou het even kunnen proberen. Die uitlaat zit met 3 moeren aan het spruitstuk vast, waar je lastig bij kunt zonder brug (of smeerput
). Met een aantal verlengstukken op de doppenset kun je er wel bij..
Als je hem los hebt kun je hem eens goed bekijken, als je niks geks ziet (geen scheuren of gaten, en als je hem vlak langs een liniaal legt geen kieren te zien), dan gewoon opnieuw monteren met een nieuwe pakking. Als het spruitstuk wel beschadigd of krom is, dan laten vlakken of een andere zien te vinden. Repareren van zo'n scheurtje is niet de moeite waard (kleine kans van slagen, en een goed gebruikt spruitstuk is nog wel te vinden).
Volgens mij lukt het niet om de pakking te vervangen zonder het spruitstuk los te maken van de uitlaat, maar je zou het even kunnen proberen. Die uitlaat zit met 3 moeren aan het spruitstuk vast, waar je lastig bij kunt zonder brug (of smeerput

Als je hem los hebt kun je hem eens goed bekijken, als je niks geks ziet (geen scheuren of gaten, en als je hem vlak langs een liniaal legt geen kieren te zien), dan gewoon opnieuw monteren met een nieuwe pakking. Als het spruitstuk wel beschadigd of krom is, dan laten vlakken of een andere zien te vinden. Repareren van zo'n scheurtje is niet de moeite waard (kleine kans van slagen, en een goed gebruikt spruitstuk is nog wel te vinden).
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
- John Hackmann (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
13-04-2015 20:43 #150437
Beantwoord door John Hackmann (GAST) in topic spruitstuk
(smeerput 
Stel dat er gevlakt moet worden wie is daar de aangewezen persoon (bedrijf) voor?

Stel dat er gevlakt moet worden wie is daar de aangewezen persoon (bedrijf) voor?