- Berichten: 364
Verhaal over 123 onsteking, kan het kloppen.
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-02-2015 11:19 #148943
door Mathieu van den Bosch
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Verhaal over 123 onsteking, kan het kloppen. is gemaakt door Mathieu van den Bosch
Hoi,
Op een Amerikaans forum las ik het onderstaande bericht over de 123 onsteking. Daar had ik nog nooit van gehoord. Zelf heb ik ooit een 144 met B20A gehad waar een 123 op gemonteerd was, echt onder de indruk kwa verschil met een oud systeem was ik niet. Kan dat verhaal uit de USA een verklaring daarvoor zijn?
Groet,
Mathieu.
I wrote about the 123 on a B20B. The problem is that the engine is set up for vacuum retard, and the 123 is set up for vacuum advance. When you put the two together you get a really screwed up car. I talked to 123 and they insisted that vacuum retard was a US-only thing which is simply not true. It's all B20Bs worldwide.
When I say "the engine is set up for vacuum retard", that means the vacuum port on the manifold is on the engine side of the throttle flap, so high vacuum at idle. The high vacuum retards the timing. Then when you punch the throttle the vacuum drops and the timing pops forward.
Vacuum advance works just the opposite. The port is on the air cleaner side of the flap, so at idle there is no vacuum. When you punch the throttle the vacuum level jumps up and advances the timing.
When you mix the two, punching the throttle causes the timing to retard which is exactly the opposite of what you want.
I ended up swapping ports around to connect the 123 distributor to a before-the-throttle-flap port. I don't know if it can be done on all models, but was possible on the B20E without having to drill and tap a hole.
123 was completely uninterested in acknowledging the issue, let alone fix it. Very disappointing
Op een Amerikaans forum las ik het onderstaande bericht over de 123 onsteking. Daar had ik nog nooit van gehoord. Zelf heb ik ooit een 144 met B20A gehad waar een 123 op gemonteerd was, echt onder de indruk kwa verschil met een oud systeem was ik niet. Kan dat verhaal uit de USA een verklaring daarvoor zijn?
Groet,
Mathieu.
I wrote about the 123 on a B20B. The problem is that the engine is set up for vacuum retard, and the 123 is set up for vacuum advance. When you put the two together you get a really screwed up car. I talked to 123 and they insisted that vacuum retard was a US-only thing which is simply not true. It's all B20Bs worldwide.
When I say "the engine is set up for vacuum retard", that means the vacuum port on the manifold is on the engine side of the throttle flap, so high vacuum at idle. The high vacuum retards the timing. Then when you punch the throttle the vacuum drops and the timing pops forward.
Vacuum advance works just the opposite. The port is on the air cleaner side of the flap, so at idle there is no vacuum. When you punch the throttle the vacuum level jumps up and advances the timing.
When you mix the two, punching the throttle causes the timing to retard which is exactly the opposite of what you want.
I ended up swapping ports around to connect the 123 distributor to a before-the-throttle-flap port. I don't know if it can be done on all models, but was possible on the B20E without having to drill and tap a hole.
123 was completely uninterested in acknowledging the issue, let alone fix it. Very disappointing
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 364
26-02-2015 11:20 #148944
door Mathieu van den Bosch
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Verhaal over 123 onsteking, kan het kloppen.
Kan een moderator de dubbele plaatsing verwijderen?
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
26-02-2015 11:44 #148947
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Verhaal over 123 onsteking, kan het kloppen.
De europese uitvoeringen van de B18B en B20B hebben volgens mij geen verdeler met een vacuum aansluiting, en dus ook geen vacuum verlater, dat gebeurt door de verdeler zelf.
Volgens mij kun je de 123 gewoon gebruiken op een B motor, dan sluit je geen vacuum aan en neempt de bijbehorende curve?
Volgens mij kun je de 123 gewoon gebruiken op een B motor, dan sluit je geen vacuum aan en neempt de bijbehorende curve?
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1950
26-02-2015 11:59 #148948
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Verhaal over 123 onsteking, kan het kloppen.
verhaal klopt helemaal.
B20B heeft vacuumverlating. Vacuumslang wordt op ander punt aangesloten op carburateur, door deze andere aansluiting heerst daar op een ander moment (zeg maar tegenovergesteld aan "normaal") vacuum.
met een verdeler met vacuumverlating hoort dus ook een andere aansluiting op de carburateur waardoor het geheel weer soortgelijk functioneert als "normaal".
123 heeft ook een curve met verlating, zie draadje luchtfilter klapt open.
ik rij met een B20 met Weber en heb nog steeds twijfels of ik de optimale 123-curve gebruik en of deze carb. de aansluiting op het juiste punt heeft...
B20B heeft vacuumverlating. Vacuumslang wordt op ander punt aangesloten op carburateur, door deze andere aansluiting heerst daar op een ander moment (zeg maar tegenovergesteld aan "normaal") vacuum.
met een verdeler met vacuumverlating hoort dus ook een andere aansluiting op de carburateur waardoor het geheel weer soortgelijk functioneert als "normaal".
123 heeft ook een curve met verlating, zie draadje luchtfilter klapt open.
ik rij met een B20 met Weber en heb nog steeds twijfels of ik de optimale 123-curve gebruik en of deze carb. de aansluiting op het juiste punt heeft...
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1146
26-02-2015 12:56 #148950
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Verhaal over 123 onsteking, kan het kloppen.
Verhaal klopt .
echter de brandstof is nu anders , was vroeger met lood , hoger octaangetal.
andere , moderne nokkenassen.
lpg rijden.
factoren die vragen om het ontstekingsstijdstip te herzien , gewoon uitproberen.
echter de brandstof is nu anders , was vroeger met lood , hoger octaangetal.
andere , moderne nokkenassen.
lpg rijden.
factoren die vragen om het ontstekingsstijdstip te herzien , gewoon uitproberen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1950
26-02-2015 13:30 #148952
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Verhaal over 123 onsteking, kan het kloppen.
in onderstaand topic over backfire, luchtfilter knalt open staat een tabel van de 123 waarin ook verlating (degrees negative vacuum) wordt genoemd bij één van de curves.
Backfire, luchtfilter knalt open
Backfire, luchtfilter knalt open
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.