Klepveer scheef...
- Tom Steverink
-
- Platinum lid
-
Maar goed, rechtgezet en weg is de tik! Hij draait nu met de nieuw gemonteerde 123ignition mooi stationnair. Ik ben opgelucht want ik hield er al rekening mee dat het blok er weer uit moest. (filmpje op mijn blog, zie hieronder)
(En het heeft al aardig wat gekost: B18 opgeboord naar standaard B20, nieuwe zuigers en veren, nieuwe lagers "all over the place", TT3 nokkenas, grotere kleppen in de gevlakte kop, afgedraaid vleigwiel, krukas en vliegwiel na controle gebalanceerd, heavy duty oliepomp, staal - aluminium distributietandwielset, nieuwe waterpomp, 123ignition, high voltage bobine......)
Nu nog een nieuwe verdamper en LPG tank met "R67-01" keurmerk vinden en dan kan-ie eindelijk naar z'n baasje in het franse land!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik heb dit nog nooit gezien, een scheve veer, hij kan allen maar in het vlakke dekseltje gedrukt, kun je er iets aan zien ?
Je zou denken dat er een klepveer breuk is, of een beschadiging ??
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
-
- Berichten: 365
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik sleutel nu sinds ongeveer 1980 aan deze blokken en ik heb het ook nog nooit meegemaakt. ( En toch genoeg stommiteiten uitgehaald :oops: ) Het schijnt dat ze hem met schroevendraaiers en nogal wat kracht recht hebben gekregen. Hij is niet gebroken en hij blijft nu goed zitten!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Als je het zo bekijkt is het eerder een wonder dat we zo weinig problemen met veren hebben en een bewijs dat die veren van hele goede kwaliteit zijn.
Meestal lopen de klepgeleiders eerder uit dan de kleppen, olieverbruik als gevolg.
Veren breken een enkele keer, maarook niet vaak. Dus na kleppen stellen ook even goed naar de veren kijken.
Bij de kop die ik vorige maand reviseerde, was de stoterstang er tussen uit geschoten en dat bleek te komen door een combinatie van bijna uitgestelde en ingelopen kleppen en een zwarte aanslag in de klephals in de cylinder, waardoor de klep bleef hangen....oorzaak oude benzine met uiteengevallen loodvervanger.
Dat ging werken als een soort kauwgom rondom de Klepstelen.
Zo'n scheve veer is weer iets anders, bedankt weer wat geleerd !
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 746
"Ed van der Zee" schreef:
Tja, ik zou wel eens willen weten hoe vaak zo'n klepveer wordt samengedrukt....miljoenen keren.
Als je het zo bekijkt is het eerder een wonder dat we zo weinig problemen met veren hebben en een bewijs dat die veren van hele goede kwaliteit zijn.
Meestal lopen de klepgeleiders eerder uit dan de kleppen, olieverbruik als gevolg.
Veren breken een enkele keer, maarook niet vaak. Dus na kleppen stellen ook even goed naar de veren kijken.
Bij de kop die ik vorige maand reviseerde, was de stoterstang er tussen uit geschoten en dat bleek te komen door een combinatie van bijna uitgestelde en ingelopen kleppen en een zwarte aanslag in de klephals in de cylinder, waardoor de klep bleef hangen....oorzaak oude benzine met uiteengevallen loodvervanger.
Dat ging werken als een soort kauwgom rondom de Klepstelen.
Zo'n scheve veer is weer iets anders, bedankt weer wat geleerd !
er van uitgaande dat een auto gem 60km-uur rijd.
200000km:60km/uur= 3333.333uur.
Gemiddeld toerental 3000 omw/min.
Klepveer word 1 keer per 2 omwentelingen bediend dus 3000:2=1500keer/min
1500keer/min x 60 = 90000keer/uur.
Motor loopt 3333uur x 90000 = 299,970000 miljoen keer = 300miljoen keer!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 746
"Tom Steverink" schreef:
Kwaliteitje dus!
Toch is 3333uur maar 140 dagen contunu draaien.
In het bedrijfsleven draaien wij hier 24/7/365dagen per jaar!
Machines gaan hier jaren en jaren mee (krijgen natuurlijk ook onderhoud).
Natuurlijk is het zo dat onze auto's/motors veel leiden door elke keer koud gestart te worden maar toch echt veel is het niet.
Zoals hierboven berekend is van de klepveer zo berekend de fabrikant alle onderdelen van een auto en weet vrij naukeurig
hoelang iets mee gaat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ze werden vrijwel nooit stilgezet.
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Het geringe aantal koude starts zal zeker een positieve invloed hebben gehad, maar verreweg de meeste en bekendste Londense taxi’s (van het type Austin FX4, 1958-1997) hadden een dieselmotor en die kun je niet vergelijken met een benzinemotor."Joop van Putten" schreef:
Het vermijden van koude starts zorgde ervoor dat de London-taxi's vrijwel onafgebroken een miljoen km konden rijden. Ze werden vrijwel nooit stilgezet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.