Klepveer scheef...

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-02-2015 16:08 #148008 door Tom Steverink
Klepveer scheef... is gemaakt door Tom Steverink
Nou, mijn goede Volvo-vriend in Neede heeft, na de 780 voor me te hebben afgemaakt, zich over de 144 gebogen en heeft het één en ander opgelost: het voornaamste is het vinden van de buitengewoon ergelijke tik in het nieuw gereviseerde B20 blok. Na heel veel zoekwerk, inclusief het checken van de distributie, benzinepomp en verdeler en luisteren met een stethoscoop, zag hij, via de oliedop, bij het warmdraaien van de motor dat een klepveer schuin leek te gaan. Hij dacht eerst dat dat niet kon, maar inderdaad, hij zat schuin om de klep. Nog niet eerder gezien in al die jaren!
Maar goed, rechtgezet en weg is de tik! Hij draait nu met de nieuw gemonteerde 123ignition mooi stationnair. Ik ben opgelucht want ik hield er al rekening mee dat het blok er weer uit moest. (filmpje op mijn blog, zie hieronder)

(En het heeft al aardig wat gekost: B18 opgeboord naar standaard B20, nieuwe zuigers en veren, nieuwe lagers "all over the place", TT3 nokkenas, grotere kleppen in de gevlakte kop, afgedraaid vleigwiel, krukas en vliegwiel na controle gebalanceerd, heavy duty oliepomp, staal - aluminium distributietandwielset, nieuwe waterpomp, 123ignition, high voltage bobine......)
Nu nog een nieuwe verdamper en LPG tank met "R67-01" keurmerk vinden en dan kan-ie eindelijk naar z'n baasje in het franse land! :)

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-02-2015 17:35 #148010 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Klepveer scheef...
Is het gelukt zonder de kop te lichten ?. je kunt een veer wisselen, maar dan moet je wel via de opening van de bougie de klep tegen kunnen houden.
Ik heb dit nog nooit gezien, een scheve veer, hij kan allen maar in het vlakke dekseltje gedrukt, kun je er iets aan zien ?
Je zou denken dat er een klepveer breuk is, of een beschadiging ??

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Alfriedel Boelen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-02-2015 17:46 #148011 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Klepveer scheef...
Interessant, interessant, ik heb ook al tijden in mijn gereviseerde B20 een irritante kleppentik die ik alleen maar kan oplossen door een klep op 0.25 mm af te stellen maar naar een scheve veer heb ik nog nooit gekeken.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-02-2015 18:14 #148012 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Klepveer scheef...
Idioot hè? Mijn zoon heeft ook zo'n tik in zijn blok...(En nee hoor, ik heb alle twee koppen niet zelf gemonteerd! :lol: )
Ik sleutel nu sinds ongeveer 1980 aan deze blokken en ik heb het ook nog nooit meegemaakt. ( En toch genoeg stommiteiten uitgehaald :oops: ) Het schijnt dat ze hem met schroevendraaiers en nogal wat kracht recht hebben gekregen. Hij is niet gebroken en hij blijft nu goed zitten! :?:

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-02-2015 19:07 #148014 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Klepveer scheef...
Tja, ik zou wel eens willen weten hoe vaak zo'n klepveer wordt samengedrukt....miljoenen keren.
Als je het zo bekijkt is het eerder een wonder dat we zo weinig problemen met veren hebben en een bewijs dat die veren van hele goede kwaliteit zijn.
Meestal lopen de klepgeleiders eerder uit dan de kleppen, olieverbruik als gevolg.
Veren breken een enkele keer, maarook niet vaak. Dus na kleppen stellen ook even goed naar de veren kijken.
Bij de kop die ik vorige maand reviseerde, was de stoterstang er tussen uit geschoten en dat bleek te komen door een combinatie van bijna uitgestelde en ingelopen kleppen en een zwarte aanslag in de klephals in de cylinder, waardoor de klep bleef hangen....oorzaak oude benzine met uiteengevallen loodvervanger.
Dat ging werken als een soort kauwgom rondom de Klepstelen.
Zo'n scheve veer is weer iets anders, bedankt weer wat geleerd !

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-02-2015 22:06 #148021 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Klepveer scheef...

"Ed van der Zee" schreef:
Tja, ik zou wel eens willen weten hoe vaak zo'n klepveer wordt samengedrukt....miljoenen keren.
Als je het zo bekijkt is het eerder een wonder dat we zo weinig problemen met veren hebben en een bewijs dat die veren van hele goede kwaliteit zijn.
Meestal lopen de klepgeleiders eerder uit dan de kleppen, olieverbruik als gevolg.
Veren breken een enkele keer, maarook niet vaak. Dus na kleppen stellen ook even goed naar de veren kijken.
Bij de kop die ik vorige maand reviseerde, was de stoterstang er tussen uit geschoten en dat bleek te komen door een combinatie van bijna uitgestelde en ingelopen kleppen en een zwarte aanslag in de klephals in de cylinder, waardoor de klep bleef hangen....oorzaak oude benzine met uiteengevallen loodvervanger.
Dat ging werken als een soort kauwgom rondom de Klepstelen.
Zo'n scheve veer is weer iets anders, bedankt weer wat geleerd !

er van uitgaande dat een auto gem 60km-uur rijd.

200000km:60km/uur= 3333.333uur.

Gemiddeld toerental 3000 omw/min.

Klepveer word 1 keer per 2 omwentelingen bediend dus 3000:2=1500keer/min

1500keer/min x 60 = 90000keer/uur.

Motor loopt 3333uur x 90000 = 299,970000 miljoen keer = 300miljoen keer!

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-02-2015 07:27 #148026 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Klepveer scheef...
Kwaliteitje dus! :P

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-02-2015 07:50 #148027 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Klepveer scheef...

"Tom Steverink" schreef:
Kwaliteitje dus! :P

Toch is 3333uur maar 140 dagen contunu draaien.
In het bedrijfsleven draaien wij hier 24/7/365dagen per jaar!
Machines gaan hier jaren en jaren mee (krijgen natuurlijk ook onderhoud).
Natuurlijk is het zo dat onze auto's/motors veel leiden door elke keer koud gestart te worden maar toch echt veel is het niet.

Zoals hierboven berekend is van de klepveer zo berekend de fabrikant alle onderdelen van een auto en weet vrij naukeurig
hoelang iets mee gaat.

• Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-02-2015 14:45 #148076 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Klepveer scheef...
Het vermijden van koude starts zorgde ervoor dat de London-taxi's vrijwel onafgebroken een miljoen km konden rijden.
Ze werden vrijwel nooit stilgezet.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-02-2015 17:00 #148081 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Klepveer scheef...

"Joop van Putten" schreef:
Het vermijden van koude starts zorgde ervoor dat de London-taxi's vrijwel onafgebroken een miljoen km konden rijden. Ze werden vrijwel nooit stilgezet.

Het geringe aantal koude starts zal zeker een positieve invloed hebben gehad, maar verreweg de meeste en bekendste Londense taxi’s (van het type Austin FX4, 1958-1997) hadden een dieselmotor en die kun je niet vergelijken met een benzinemotor.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD