Tuimelaar 5 en 8 slaan tegen het klepdeksel.
- Roel Jansen (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
23-01-2015 10:59 #147635
door Roel Jansen (GAST)
Tuimelaar 5 en 8 slaan tegen het klepdeksel. is gemaakt door Roel Jansen (GAST)
Hallo,
Ik kom er net achter dat ik een gat in mijn klepdeksel heb. Heel naïef zet ik er een andere op, maar bij het starten hoor ik direct dat er iets tegen aan slaat. Ik zie nu op twee plaatsen een bobbel in het klepdeksel bij tuimelaar 5 en 8. Heb net even met Dries gebeld om te vragen of het misschien de pakking kan zijn waardoor het deksel te laag komt, maar dat was volgens hem niet mogelijk. De motor loopt nog goed. Veren zien er goed uit. Kleppen komen soepel weer omhoog als ik de motor rond draai.
Heeft iemand een idee waardoor de tuimelaars te hoog kunnen komen?
Thanks!
Ik kom er net achter dat ik een gat in mijn klepdeksel heb. Heel naïef zet ik er een andere op, maar bij het starten hoor ik direct dat er iets tegen aan slaat. Ik zie nu op twee plaatsen een bobbel in het klepdeksel bij tuimelaar 5 en 8. Heb net even met Dries gebeld om te vragen of het misschien de pakking kan zijn waardoor het deksel te laag komt, maar dat was volgens hem niet mogelijk. De motor loopt nog goed. Veren zien er goed uit. Kleppen komen soepel weer omhoog als ik de motor rond draai.
Heeft iemand een idee waardoor de tuimelaars te hoog kunnen komen?
Thanks!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees Vos
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-01-2015 12:31 #147636
door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Tuimelaar 5 en 8 slaan tegen het klepdeksel.
Roel, er kan het een en ander fout zijn met de afstand tussen nokkenas en kleptuimelaar. 1 klepstelboutjes die er niet in horen, te lang zijn. 2 Misschien een nieuwe nokkenas geplaatst met twee te hogen nokken, lijkt mij onwaarschijnlijk maar je weet nooit. 3 Klepstoters te lang. 4 Nokvolgers te hoog.
Roel is dit ontstaan na een reparatie of is dit al heel lang zo ?
Roel is dit ontstaan na een reparatie of is dit al heel lang zo ?
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-01-2015 15:38 #147639
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Tuimelaar 5 en 8 slaan tegen het klepdeksel.
Heb je echt even aan alle klepveren getrokken? Soms als ze breken, valt het slecht te zien.
Klinkt raar voor iets dat 'opeens' opkomt.
Klinkt raar voor iets dat 'opeens' opkomt.
- Roel Jansen (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
23-01-2015 15:48 #147640
door Roel Jansen (GAST)
Beantwoord door Roel Jansen (GAST) in topic Tuimelaar 5 en 8 slaan tegen het klepdeksel.
Het is niet gekomen na een reparatie, en wanneer het gat erin is geslagen weet ik ook niet precies. Aan de bende onder de motorkap te zien zit het er al een tijdje in. Ergens tussen de laatste keer olie bijvullen rond de Kerst en nu. De pakking was behoorlijk ingedrukt en ik heb deze nu omgedraaid zodat het deksel iets hoger komt te liggen en dan heb ik er vooralsnog geen last van.
Ik heb niet aan de veren getrokken. Ik ben bang dat kleppen 5 en 8 dusdanig ver zijn ingeslagen dat de tuimelaar te hoog komt. Ik meen ooit gelezen te hebben dat de uitgaande kleppen aan de achterkant van de motor daar meer gevoelig voor zijn. Ik rijd nu iets meer dan 2 jaar op gas en heb er rond de 50.000 KM mee gereden. De kop heeft geen harde klepzittingen. Dus ik weet natuurlijk al een poosje dat er uiteindelijk een probleem gaat ontstaan. Echter, dat het zich zo zou manifesteren had ik niet verwacht.
Zou dat een juiste veronderstelling kunnen zijn?
Ik heb niet aan de veren getrokken. Ik ben bang dat kleppen 5 en 8 dusdanig ver zijn ingeslagen dat de tuimelaar te hoog komt. Ik meen ooit gelezen te hebben dat de uitgaande kleppen aan de achterkant van de motor daar meer gevoelig voor zijn. Ik rijd nu iets meer dan 2 jaar op gas en heb er rond de 50.000 KM mee gereden. De kop heeft geen harde klepzittingen. Dus ik weet natuurlijk al een poosje dat er uiteindelijk een probleem gaat ontstaan. Echter, dat het zich zo zou manifesteren had ik niet verwacht.
Zou dat een juiste veronderstelling kunnen zijn?
- Henry van Leusden
- Premium lid
-
Minder
Meer
23-01-2015 16:23 #147642
door Henry van Leusden
Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.
Beantwoord door Henry van Leusden in topic Tuimelaar 5 en 8 slaan tegen het klepdeksel.
Roel, ik ben het helemaal met je eens, Dit was ook het eerste waar ik aan dacht. Je kan dat eenvoudig meten door de 'lift'-hoogte te vergelijken met die van de andere tuimelaars. Succes, Henry
Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-01-2015 19:55 #147649
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Tuimelaar 5 en 8 slaan tegen het klepdeksel.
Ook makkelijk controleren, als je het deksel eraf hebt, kun je de klepveren rond draaien? als de voorspanning bijna weg is, is de klep zo "hoog" komen te liggen, of zo diep ingeslagen in de zetel dat de veer min of meer los ligt.
of leg een liniaaltje bovenop de klepveren, net voor de tuimelaar. dan kun je ook redelijk makkelijk het verschil in hoogte zien.
Hans
of leg een liniaaltje bovenop de klepveren, net voor de tuimelaar. dan kun je ook redelijk makkelijk het verschil in hoogte zien.
Hans
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-01-2015 20:28 #147651
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic Tuimelaar 5 en 8 slaan tegen het klepdeksel.
Hallo Roel,
Misschien eerst eens voor € 7,50 een nieuwe klepdekselpakking? Dan staat de boel sowieso iets hoger. Bij Ben Flierman kan je een siliconen-pakking kopen die nog iets dikker is.
Dat dit door inslijten van de kleppen/klepzittingen komt is zeldzaam, maar heb ik eerder gezien. Dan is het wel tijd voor een ander koppie.
Teun
Misschien eerst eens voor € 7,50 een nieuwe klepdekselpakking? Dan staat de boel sowieso iets hoger. Bij Ben Flierman kan je een siliconen-pakking kopen die nog iets dikker is.
Dat dit door inslijten van de kleppen/klepzittingen komt is zeldzaam, maar heb ik eerder gezien. Dan is het wel tijd voor een ander koppie.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-01-2015 20:40 #147655
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Tuimelaar 5 en 8 slaan tegen het klepdeksel.
Ik heb een klep 8 gehad die 6 mm ín de kop lag, de klepveer zat helemaal niet meer onder spanning, het klepstelschroefje zat helemaal tegen het einde gesteld en de tuimelaar stond helemaal schuin, maar de kleppendeksel werd niet geraakt. Zoals Teun schreef: nieuwe klepdekselpakking?
groeten, Rudi
groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
24-01-2015 02:28 #147666
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Tuimelaar 5 en 8 slaan tegen het klepdeksel.
Beste Roel, bekijk dit topic eens
<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?lasta...=137&t=21925&start=0 ">viewtopic.php?lastaction=login&f=137&t=21925&start=0
hierin heb ik beschreven hoe lang klepveren moeten zijn bij een bepaalde belasting.
Als de klepveer bijna de max lengte heeft kun je wel nagaan hoe het staat met je kleppen.
succes
Johan Geers
<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?lasta...=137&t=21925&start=0 ">viewtopic.php?lastaction=login&f=137&t=21925&start=0
hierin heb ik beschreven hoe lang klepveren moeten zijn bij een bepaalde belasting.
Als de klepveer bijna de max lengte heeft kun je wel nagaan hoe het staat met je kleppen.
succes
Johan Geers
24-01-2015 11:45 #147672
door Joop van Putten
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Beantwoord door Joop van Putten in topic Tuimelaar 5 en 8 slaan tegen het klepdeksel.
Een nieuw kleppendekselpakking kan ook een onderliggend groter probleem verdoezelen met alle gevolgen op termijn vandien.
Misschien toch beter om eerst verder re kijken dan wat oppervlakkig gezien kan worden.
Misschien toch beter om eerst verder re kijken dan wat oppervlakkig gezien kan worden.
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl