Volvo Penta B20 loopt niet goed

• Tim Derks
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2015 22:18 #147191 door Tim Derks
Volvo Penta B20 loopt niet goed is gemaakt door Tim Derks
Hoi,

ik heb een boot met een inboord volvo penta b20 nu heb ik er al aardig aan geklust maar ik krijg de motor nog niet goed lopend.
als ik hem start dan loopt hij even stationair maar zodra ik gas wil geven ploft er lucht uit de carburateur en slaat hij direct af.

ik heb er al een nieuwe startmotor op zitten, nieuwe contactpuntjes, bobine en de hele carburateur uit elkaar gehad schoongemaakt en een nieuwe pakkingset tussen gedaan.

ik begrijp niet waarom hij niet wil lopen.

heeft iemand verstand van deze motoren?
ik ben zelf niet super technisch dus als iemand die er verstand van heeft hoor ik het graag!

Gr Tim

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Perro
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
10-01-2015 23:07 #147197 door Perro
Beantwoord door Perro in topic Volvo Penta B20 loopt niet goed
Hoi Tim,
ik heb er zo geen antwoord op (ook niet zo heel veel kennis) maar het lijkt me een normaal afstellingsprobleem zoals je met een B20 ook in de auto kunt hebben. Het probleem lijkt me niets te maken te hebben met het gemariniseerde deel zeg maar de Penta delen aan de motor. Je moet het denk ik zoeken in de afstelling van de carburateur, het mengsel lucht en benzine, de ontsteking, het tijdstip of de puntjes/vervroeging. Ik weet niet of je in de Volvo scene contacten hebt, misschien krijg je hier nog wel raad.
Ga ook zelf eens even zoeken of er op het forum al niet eerder zoiets beschreven is (zie rechtsboven zoekfunctie).

PS waarom ben je begonnen met knutselen, deed hij het al eerder niet goed meer of was het onderhoud of preventie?

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-01-2015 23:40 #147199 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Volvo Penta B20 loopt niet goed
Kleppen goed stellen en ontsteking (contacthoek en ontstekingstijdstip) juist afstellen, als dan nog niet in orde melden wat hij dan wel of niet doet (als het kan van tevoren ook compressie meten).

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-01-2015 00:38 #147201 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Volvo Penta B20 loopt niet goed
Ontsteking staat niet op tijd, bijna alleen dan ploft hij in de inlaat.
Ik kan je evt helpen zie onderschrift.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-01-2015 01:23 #147204 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Volvo Penta B20 loopt niet goed
Beste Tim, ik zou de carburator een schoonmaak beurt geven en zorgen dat de zuiger van de carburator goed op en neer gaat.
Tevens een niet te dikke dempingsvloeistof in de demper doen ik heb goede ervaring met 10w30 aangelengt met flusholie.
Als de demper niet goed op en neer gaat krijg je ook het verschijnsel van knallen,

succes

Johan Geers

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-01-2015 09:23 #147208 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Volvo Penta B20 loopt niet goed
Wat voor carb zit er op? Als het een Zenith Stromberg is dan kan het membraan bovenop ook nog gescheurd/lek zijn. Waar ligt je boot?

Groet, Hans

• Perro
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
11-01-2015 10:02 #147212 door Perro
Je ziet het Tim, je legt jouw probleem neer en we werken tot diep in de nacht en vanochtend vroeg al weer aan oplossingen.
Je kunt, gezien de reakties, misschien nog wat meer info geven over het blok, de carburateur(s) en de voorgeschiedenis.
Ik denk bij een Volvo Penta aan Zenith carburateur(s) omdat die er bij mij op zitten (Volvo Penta AQ 100, een B18 met twee Zenith carburateurs) en Hans Latestein geeft daar ook een tip over. Johan Geers denkt weer aan een SU en geeft daar weer een tip over. Ik heb in het verleden een Amazon gehad met SU's en heb juist weer goede ervaringen met olie voor automatische transmissie in de dempers.

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-01-2015 10:06 #147213 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Volvo Penta B20 loopt niet goed
Tim, je zegt wel dat je niet veel technische kennis heb maar je pakt toch aardig wat werk aan. Top toch :) Ik denk ook dat je het in de onsteking moet zoeken omdat je de puntjes hebt vervangen, de verdeler moet dan vrijwel zeker even op tijd worden gezet. Als we ervan uit gaan dat de motor daarvoor wel goed liep dan kan het niet veel anders zijn. De zuigers waar Johan het over heeft kan ook nog als je tenminste dit type cabs op je motor hebt. Mocht je de Stromberg carburateur hebben kijk dan ook even naar het membraam op de zuigen. Als deze gescheurd is komt je motor ook niet echt uit idle. Laat anders even weten in welke plaats je woont, misschien is er wel iemand bij jou in de buurt die een handje wilt helpen als je er niet meer uit komt.

Succes
Groeten, Rob

• Perro
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
17-01-2015 10:10 #147453 door Perro
Hééé TIM, wil het een beetje lukken?
Heb je wat aan de tips of suggesties gehad?

• Perro
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
09-02-2015 00:12 #148281 door Perro

"Tim Derks" schreef:
Hoi,

ik heb een boot met een inboord volvo penta b20
ik krijg de motor nog niet goed lopend.
ik begrijp niet waarom hij niet wil lopen.
heeft iemand verstand van deze motoren?
ik ben zelf niet super technisch dus als iemand die er verstand van heeft hoor ik het graag!

Gr Tim

Je hebt kennelijk een probleem waar je niet uit komt, doet moeite om je aan te melden op dit forum, geeft aan dat je graag van ons hoort, krijgt verschillende tips / suggesties, en laat niets meer van je horen. :(

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD