B20 motorolie peilen

• Jean-Paul meijer (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
22-12-2014 18:43 #146686 door Jean-Paul meijer (GAST)
B20 motorolie peilen is gemaakt door Jean-Paul meijer (GAST)
Zojuist het motorolie peil gemeten van mn amazon B20 en die stond net onder het midden richting de min, dus er moet wat bij. Nu lees ik in het instructieboekje wat bij de auto zat dat je motorolie moet peilen met warme motor. Ik heb eigenlijk geleerd dat dat altijd met koude motor moet.

Wat is het nou? Zou het peil met warme motor anders zijn?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-12-2014 20:25 #146692 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic B20 motorolie peilen
Als je niet gelijk na het rijden meet, maakt het niet veel uit of je het warm of koud doet.
Als hij net boven de helft staat, met de auto recht, is prima
Niet tot maximum vullen en zeker niet erboven, nieuwe motor 15W40, oudere in de zomer 20W50 classic oil van Kroon, Millers of Penzoil.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-12-2014 23:08 #146697 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic B20 motorolie peilen
In alle instructieboekjes van de Amazon staat dat het motoroliepeil dient te worden gecontroleerd als er benzine wordt getankt, minimaal 1 minuut nadat de motor is afgezet. Vermoedelijk door Volvo geadviseerd als geheugensteuntje opdat het peil maar regelmatig zou worden gecheckt.
In de instructieboekjes van de Amazon met B20-motoren wordt daar dan idd nog eens expliciet aan toegevoegd dat de controle van het oliepeil dient te geschieden met warme motor. Het waarom van deze toevoeging is mij niet duidelijk. Peilen vlak nadat een warme motor is afgezet heeft geen zin. Overigens ook niet na 1 minuut, is mijn ervaring. Ik zou minstens 5 minuten wachten, maar nog beter is het -zoals je terecht hebt geleerd- om te peilen met koude motor voor het meest betrouwbare beeld. Dat geldt voor elke auto.

• Jean-Paul meijer (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
22-12-2014 23:13 #146698 door Jean-Paul meijer (GAST)
Beantwoord door Jean-Paul meijer (GAST) in topic B20 motorolie peilen
Dat dacht ik ook al :) Morgen op zoek naar 20w50. Net even langs de pomp gereden maar dat hebben ze daar niet. Misschien bij brezan?

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-12-2014 12:43 #146736 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic B20 motorolie peilen
Jean paul, ik zou geen 20W50 in de winter in je motor doen. Deze soort kan wel 's zomers. Daarnaast past ze beter bij kogellagers als glijlagers. En die zitten in je Volvoblok. Een 10w40 volstaat beter. Zowel zomer als winter. Ed vanwaar je advies voor een 20W50

Hans

• Zon
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
25-12-2014 13:50 #146740 door Zon
Beantwoord door Zon in topic B20 motorolie peilen
Ik kan me voorstellen dat het toch uitmaakt: warm of koud meten.

Stel dat de auto een week heeft stil gestaan, dan is een deel van de olie uit het blok en het oliefilter naar beneden gezakt.

Als je daarna even de motor laat lopen en zo de olie rondpompt en het filter weer vult, zakt het peil.
Hoeveel? Dat weet ik niet precies, maar mogelijk 200 tot 500 ml?

Verder heeft warme olie iets meer volume dan koude olie:
Op www.motor-forum.nl/forum/list_messages/95257 vond ik een rekensommetje:

?V = aantal liter * uitzettingscoef * temperatuurverschil
?V = 3.5 liter * 0.0009 * (80-15 deg) = 0.2 L = 200 ml

Is toch ook niet helemaal te verwaarlozen.

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-12-2014 14:05 #146742 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic B20 motorolie peilen

"Hans Wassink" schreef:
Ed vanwaar je advies voor een 20W50

Met dat advies is niets mis. Zeker in lang geleden (of nog nooit) gereviseerde B18/B20-motoren is 20W50 een geschikte olie. Ook ’s winters, zo lang de temperaturen niet aanhoudend beneden de min 10? C komen. Deze viscositeit sluit ook goed aan bij de oliesoorten welke door Volvo werden voorgeschreven voor de B18/B20 in de tijd dat er nog geen multigrades waren of nog niet door iedereen werden gebruikt.
In het instructieboekje van de Amazon (met B20) wordt de 20W50 dan ook vermeld als één van de opties (zie afbeelding hieronder).
Eén van de nadelen van dunnere olie is dat lekkages sneller optreden c.q. verergeren.
Ik heb nu bijna 40 jaar in diverse klassiekers gereden en in vrijwel elk exemplaar 20W50 motorolie gestookt tot volle tevredenheid, ook ‘s winters bij dagelijks gebruik.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-12-2014 17:47 #146750 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic B20 motorolie peilen
Ja, er is een mooi tabelletje die aan geeft dat de 20W50 een betere keuze is in de zomer en/of met motoren die veel km hebben gedraaid....zal hem scannen en deze geeft aan dat het gewenste viscositeit bereik in de zomer ruim tot 20W50 gaat.
De meeste klassieke Volvo's hebben geen olietemperatuur/drukmeter, de P1800E wel....
Regelmatig merkte ik dat in de zomer de oliedruk van de B20E lager werd als de olie temperatuur steeg, normaal gesproken beweegt de olietemperatuur meter nauwelijks, maar met tochten over de Autobahn met snelheden boven de 130 liep de psi meter duidelijk terug als de temperaturen hoog werden.
Ik rij sindsdien met 20W50 in al mijn wagens, dit geeft een duidelijk verschil bij de P1800E in druk.
Ook olielekkages zijn minder, maar je krijgt niet met een dikkere olie een rubbere krukaskering dicht als deze een maal lekt.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Peter Rumen
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
25-12-2014 21:55 #146758 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic B20 motorolie peilen
Ik gebruik al jaren 20w/50 en ik ben er in mei/juni mee naar de Noordkaap gereden met temperaturen tussen de 5 en 28 graden. De motor reed natuurlijk met gemiddeld 435 km p/dag met een ideale motortemperatuur en de oliedruk stond altijd op 50 (wijzernaald op stand 12 uur). Met koude motor iets boven de 50. Mijn B20B heeft het perfect gedaan onder deze condities. 8-)

Vraag aan Ed van der Zee;
Op mijn oliedrukmeter staat geen PSI, weet jij welke waarde deze P1800S klok aangeeft en wat is de stand 50. Ik weet niet beter én van horen zeggen dat als de meter op 50 staat de oliedruk goed is.

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-12-2014 11:42 #146767 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic B20 motorolie peilen
Bedankt heren, weer wat geleerd!

En, 10 PSi is 0,7bar. 50 Psi is dan 3,5 bar.

Hans

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD