Startprobleem opgelost

• Thomas Kuipers
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
01-11-2014 11:05 #145019 door Thomas Kuipers
Startprobleem opgelost is gemaakt door Thomas Kuipers
:D Graag wil ik jullie deelgenoot maken van mijn ervaringen met mijn zoektocht naar de oorzaak van het niet willen
aanslaan van mijn B20A zowel op LPG als op benzine:
De motor had al langer problemen met 's-ochtends aanslaan. Vooral met iets vochtig weer.
Op LPG sloeg hij wel direct aan, maar als hij dan even daarna afsloeg, kreeg ik hem slechts met heel veel moeite weer aan de praat.
Vaak moest daartoe worden gestart met de LPG/benzine-schakelaar even in de neutraalstand tot de motor aansloeg en dan
direct de LPG/benzine-schakelaar weer op de LPG-stand waarna hij dan wel bleef lopen. Met warme motor was starten geen enkel probleem!
De volgende dingen heb ik gedaan, maar motor bleef "dood"! Zowel op LPG als op benzine!:
* Bougie uit eerste cilinder gedraaid, bougiekabel aangesloten, bougie tegen massa gehouden, motor gestart en er waren goed vonken te zien. Maar hoe sterk waren die vonken?
* Massakabel en massa-aansluiting motor/chassis vernieuwd. Resultaat: Een veel beter ronddraaiende startmotor. Aanrader!
* Bougies vernieuwd.
* Bobine (zeer oud) verwisseld door een (sterkere) nieuwe.
* Alle bougiekabels + bobinekabels vernieuwd.
* Omdat ik Hot-Spark "electronische contactpunten" heb, sloot ik storing aan contactpuntjes en condensator uit.
* Verdelerkap was nog redelijk nieuw, gecontroleerd op scheuren, afgebrande contacten en vochtigheid. Koolstofstift zag er ook goed uit.
* Rotor was niet ingebrand en zag er goed uit.

Uiteindelijk heb ik mijn multometer maar eens gepakt en ben weerstanden gaan meten tussen motorblok en chassis en tussen verdelerhuis en motorblok. Was in orde.
Toen de verdelerkap er af en de weerstand op de rotor gemeten tussen de contactplaats van de koolstofstift en het uiteinde. Als je de meetpennen van de multometer iets over de oppervlakken verschoof, kreeg je steeds andere waarden, soms best hoog, maar niet vaak "nul". Dit kon nooit goed zijn!
De oplossing: Met een polijstschuurpapiertje de oneffenheden op de contactplaats van de koolstofstift weggeschuurd, het uiteinde van de rotor ook schoongeschuurd. (En nog heel voorzichtig even met het polijstpapiertje de onderkant van de koolstofstift in de verdelerkap schoongeschuurd.) De weerstand op de rotor weer op dezelfde manier gemeten en alle waarden waren nu "nul", dus geen meetbare weerstand meer!
Rotor en verdelerkap weer gemonteerd en de motor sloeg bij de eerste start-omwenteling al aan! Starprobleem opgelost!

De motor start nu weer normaal zoals het moet.
Ik was ten einde raad al van plan om er 123-ontsteking op te zetten. Daarmee was het probleem zeker opgelost, maar zou ik nooit hebben geweten dat het uiteindelijk de rotor was, die het startprobleem veroorzaakte.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD