Koppakking vervangen, distributie niet verdraaien?
- Erik Stoter (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
08-10-2014 18:15 #144327
door Erik Stoter (GAST)
Koppakking vervangen, distributie niet verdraaien? is gemaakt door Erik Stoter (GAST)
Hoi allemaal,
In mijn vorige topic ( legde ik uit dat de vriesplug van mijn inlaatspruitstuk weg is en misschien in de cilinder is gevallen.
Om zeker te weten dat hij er niet in is geschoten wil ik de cilinderkop eraf halen en ook meteen de koppakking vervangen want deze is lek. Ik heb proberen op te zoeken hoe dat moest alleen kon ik niet veel vinden over met name de kleppen en distributie.
Bijvoorbeeld moet ik de krukas en nokkenas vastzetten zodat ze niet kunnen verdraaien wanneer ik de kleppen eraf haal? of maakt dit niets uit aangezien ik niets verander aan de distributietandwielen.
Fijne avond,
Erik
In mijn vorige topic ( legde ik uit dat de vriesplug van mijn inlaatspruitstuk weg is en misschien in de cilinder is gevallen.
Om zeker te weten dat hij er niet in is geschoten wil ik de cilinderkop eraf halen en ook meteen de koppakking vervangen want deze is lek. Ik heb proberen op te zoeken hoe dat moest alleen kon ik niet veel vinden over met name de kleppen en distributie.
Bijvoorbeeld moet ik de krukas en nokkenas vastzetten zodat ze niet kunnen verdraaien wanneer ik de kleppen eraf haal? of maakt dit niets uit aangezien ik niets verander aan de distributietandwielen.
Fijne avond,
Erik
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-10-2014 18:36 #144328
door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Koppakking vervangen, distributie niet verdraaien?
Krukas en nokkenas verbinding zit in het blok dus heeft niets met de kop te maken.
08-10-2014 19:30 #144331
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Koppakking vervangen, distributie niet verdraaien?
Dus volgorde van demontage:
slangen; stangenstelsel van carburateur; uitlaat van uitlaatspruitstuk, spruitstuk met carburateur ; kleppendeksel; klepstel-tapeinden een stukje terug draaien en dan tuimel-as; stoterstangen (voorzichtig: draaiend eruit halen anders trek je een stoter mee en die valt dan geheid onderin..) en in volgorde houden en dan in de aangegeven volgorde de kopbouten losdraaien. (Ook voorzichtig, de bouten door de uitlaat-kanten kunnen lastig gaan en breek ze niet!)
Een werkplaatshandboek en/of een HAYNES manual is toch wel aan te raden hoor! Bij het aandraaien van de kopbouten is een vast aandraaischema met koppelwaarden onontbeerlijk.
slangen; stangenstelsel van carburateur; uitlaat van uitlaatspruitstuk, spruitstuk met carburateur ; kleppendeksel; klepstel-tapeinden een stukje terug draaien en dan tuimel-as; stoterstangen (voorzichtig: draaiend eruit halen anders trek je een stoter mee en die valt dan geheid onderin..) en in volgorde houden en dan in de aangegeven volgorde de kopbouten losdraaien. (Ook voorzichtig, de bouten door de uitlaat-kanten kunnen lastig gaan en breek ze niet!)
Een werkplaatshandboek en/of een HAYNES manual is toch wel aan te raden hoor! Bij het aandraaien van de kopbouten is een vast aandraaischema met koppelwaarden onontbeerlijk.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-10-2014 20:18 #144335
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Koppakking vervangen, distributie niet verdraaien?
oh ja, en dan is er hier op 't forum ook nog een discussie geweest over het al dan niet gebruiken van nieuwe kopbouten en over het al dan niet inoliën hiervan... :roll:
Groet, Hans
- Lars Weffers
- Elite lid
-
Minder
Meer
08-10-2014 20:47 #144338
door Lars Weffers
Beantwoord door Lars Weffers in topic Koppakking vervangen, distributie niet verdraaien?
Zijn geen rekbouten. Zolang ze niet beschadigd zijn lekker terug monteren. Wel met een drupje olie.
- Erik Stoter (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
08-10-2014 21:35 #144341
door Erik Stoter (GAST)
Beantwoord door Erik Stoter (GAST) in topic Koppakking vervangen, distributie niet verdraaien?
Ik was van plan om het meeste meteen te vervangen aangezien het best wel verouderd en verroest is.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-10-2014 22:06 #144346
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Koppakking vervangen, distributie niet verdraaien?
Erik, uit ervaring ben ik ervan overtuigd daT het beter is de kopbouten van een b20 te vervangen . Van een B18 kun je ze opmeten en evt weer gebruiken. Weet niet waar je woont, anders heb ik wel een Haynes handboek te leen?
Hans.
Hans.