b20 b21

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-09-2014 21:50 #143975 door Joost Buiting (GAST)
b20 b21 is gemaakt door Joost Buiting (GAST)
Deze week een onderblok gekocht met een 8-gaats krukas en ook de zuigers en de nokkenas zaten er nog in verder was alles eraf.
Ik heb dit blok gekocht om op te laten boren naar een B21.
Maar wat scherts mijn verbazing hij is al opgeboord naar 92mm.
in eerste instantie was/ben ik blij maar bij nader inzien heb ik ook weer een dilemma.
Op de zuiger staat de maat 92,48mm en de letter "E" als ik de zuiger meet meet ik 91,77mm.
Het is dus een overbore zuiger.
Op zich ziet alles er redelijk uit echter zijn de hone krassen wel verdwenen en voel ik geen rand bovenin.
Slotspeling van de zuigerveren is meer dan 1mm dus teveel.
Ik wil hiermee naar een revisie bedrijf gaan om te laten bekijken of het met alleen honen een beetje redelijk te krijgen is.
Lagering ziet er nog goed uit maar word natuurlijk altijd vervangen (STD)

Echter er zit een wat vreemde nokkenas in misschien dat iemand weet welke dit is?
Het blok is ooit door iemand wat gekieteld dus misschien is dit ook wel een wat andere nokkenas?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-09-2014 22:45 #143979 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic b20 b21
Er staat een A op de nokkenas lijkt me, al die gietnummers zijn niet zo interessant. Heel veel nokkenassen zijn Made in USA.

C D E en G zijn afwijkingen van 0,01 mm van de 92,00 standaardmaat van de boring waar dan een dito zuiger bijhoort, E is 92,02-92,03 mm.
92,5 is de 1e overmaat maar daar zou een E zuiger in verdrinken. Misschien is de E wat anders, is het wel een Mahle zuiger? Klinkt als een vreemde combi van onderdelen, als de hoonkrassen compleet weg zijn, hebben ze er ws. nooit gezeten en waarom zou je een B20 opboren naar de eerste overmaat B21 met een zuigerveerspeling van 1 mm?

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-09-2014 22:49 #143981 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic b20 b21

"Marc van der Marek (GAST)" schreef:
Er staat een A op de nokkenas lijkt me, al die gietnummers zijn niet zo interessant. Heel veel nokkenassen zijn Made in USA.

C D E en G zijn afwijkingen van 0,01 mm van de 92,00 standaardmaat van de boring waar dan een dito zuiger bijhoort, E is 92,02-92,03 mm.
92,5 is de 1e overmaat maar daar zou een E zuiger in verdrinken. Misschien is de E wat anders, is het wel een Mahle zuiger? Klinkt als een vreemde combi van onderdelen, als de hoonkrassen compleet weg zijn, hebben ze er ws. nooit gezeten en waarom zou je een B20 opboren naar de eerste overmaat B21 met een zuigerveerspeling van 1 mm?

met zuigerveerspeling bedoel ik de slotspeling dus waarschijlijk gewoon versleten zuigerveren.
Het zijn gewone Male zuigers er staat een maat op van 92.48 is dit dan de eerste overmaat?

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-09-2014 23:08 #143984 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic b20 b21
Dat lijkt dan wel zo, ik heb nog nooit een B21 overmaat zuiger gezien. Er staat wel een gekantelde E op alle Mahle zuigers met miniscule getalletjes erboven en onder, is dat het?
Hier is er een nieuwe: forums.turbobricks.com/showpost . ... ostcount=6

Wat een slijtage. ALs de zuiger ruim 0,7 mm kwijt is en de hoonsporen weg zijn moet je toch een miljoen km gedaan hebben, waarvan de laatste helft met een belabberde motor.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD