Vreemd geluid, motor rammelt door, vacuümlek?

• Erik Stoter (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
22-09-2014 23:01 #143730 door Erik Stoter (GAST)
Vreemd geluid, motor rammelt door, vacuümlek? is gemaakt door Erik Stoter (GAST)
Sinds kort maakt de motor een vreemd geluid en het klinkt als een vacuüm lek maar die kan ik niet vinden, de slangen zijn voor zover als kon zien lek vrij, ik heb het getest met rook.

Motor
... Z-5TpEscDg

En de uitlaat
... Z-5TpEscDg

Nu viel een vriend op dat de motor wel erg veel beweegt, vinden jullie dit ook? Ook hoor ik soms een zware doffe klap ongeveer onder de bijrijdersstoel misschien kan een kapotte motor steun de oorzaak zijn, wat denken jullie?

En tot slot als ik de motor na een tijdje te hebben gereden uitzet rammelt hij nog een paar keer door, alsof hij nog een klein beetje benzine krijgt. Hebben jullie misschien enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken?

Groet, Erik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-09-2014 23:40 #143731 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Vreemd geluid, motor rammelt door, vacuümlek?
Je carterontluchting zit niet aangesloten, dat de motor nadieselt ligt vaak aan de ontsteking.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-09-2014 01:18 #143733 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Vreemd geluid, motor rammelt door, vacuümlek?
Beste Eric, als je carterontluchting niet aan gesloten wil hebben moet je er wel een filter opzetten je heb daar n.l. vacuum dus je zuigt allerlij rotzooi naar binnen.
Oorzaken van nadieselen zijn bij oude motoren;
en vervuilde motor met kooldeeltjes op de zuigers;
een (te) hoge compressie door b.v. het vlakken van de ciliderkop; in combinatie met
een te laag octaangetal.
Dus in jou geval zou ik eens euro 98 proberen.
Een beetje lager stationair toerental wil ook wel eens helpen tegen nadieselen
Ik zelf rijdt hier (Filippijnen) met een octaangehalte van 95 er is hier niet hoger te verkrijgen en dat gaat maar 98 was voor mijn ook beter geweest.
Ik vind wel dat de motor rauw loopt, wat voor olie doe je er in?
En dat slissen ja dat lijkt mij een lek maar het kan ook schrapen van een lager zijn.

succes

Johan Geers

• Rob Vijgenboom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-09-2014 09:37 #143740 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Vreemd geluid, motor rammelt door, vacuümlek?
Antwoorden zijn al gegeven, dus ga ik niet herhalen ;)

In het 1e filmpje is een soort open T-stuk te zien dat ik niet 1-2-3 herken : is vooraan op de zijkant aangesloten, net boven de dynamobeugel - iemand enig idee wat dat is ?

• Erik Stoter (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
23-09-2014 11:19 #143747 door Erik Stoter (GAST)
Beantwoord door Erik Stoter (GAST) in topic Vreemd geluid, motor rammelt door, vacuümlek?
Bedankt voor de reacties, ik ga de carter ontluchting aansluiten. De man waarvan ik hem kocht zei dat het niet zo belangrijk was, daarom had ik het niet gedaan. Het t stuk boven de dynamo en naast de thermostaat lijkt mij een overdruk van het koelwater. Als dat het niet is kan het misschien nog iets met de oude injectie te maken hebben?

Motor olie is Classic Multigrade 15W-40. Zelf zat ik voor het trillen van de motor nog te denken aan een cilinder die niet goed ontsteekt en misschien lijkt het alsof hij daarom ook wat rauw loopt.

Groet, Erik

• Rob Vijgenboom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-09-2014 14:20 #143752 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Vreemd geluid, motor rammelt door, vacuümlek?
Ja, T-stuk heeft inderdaad iets met injectie systeem te maken (volgens onderdelenboek "auxiliary air slide") - motor is dus kennelijk omgebouwd van injectie naar enkele Stromberg carburateur.

Carterontluchting - aangenomen dat het een B20 is :
- slang van olie vuldop naar spruitstuk (zit in filmpje dus eigenlijk verkeerd : op luchtfilter)
- slang van vlamdover (het eitje aan de zijkant) naar onderzijde luchtfilter (in filmpje lijkt die slang er gewoon los bij te hangen)
(bij B18 is het precies andersom).

Zit de 'vacuum' slang van spruitstuk naar rembekrachtiger wel goed aangesloten ? (is op filmpje niet goed te zien)

Verder komt er nog een slang (?) van schutbord zijde, die afgedopt is met een bout ?

• Erik Stoter (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
23-09-2014 16:37 #143754 door Erik Stoter (GAST)
Beantwoord door Erik Stoter (GAST) in topic Vreemd geluid, motor rammelt door, vacuümlek?
Het is inderdaad een omgebouwde B20, de slang vanaf het schutbord is de benzine retourleiding, zou het kunnen zijn dat hij daardoor nadieselt? Ik heb eigenlijk geen idee waar ik de retour op aan moet sluiten.

De slang met de terugslag klep gaat van de rembekrachtiger naar de middelste spruitstuk aansluiting, links daarvan zit nog een slang die is afgedopt maar moet op de olie vuldop begrijp ik en dan moet er nog een slang van het luchtfilter naar de vlamdover. Zou hij daarna beter lopen denk je?

• Kees Vos
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-09-2014 16:59 #143755 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Vreemd geluid, motor rammelt door, vacuümlek?
Dag Erik, Het T stuk aan voorkant van de motor is de Auxiliary air slide van het injectie systeem, echter nu heeft dit geen functie meer en kun je gewoon laten zitten, als je het weg haalt moet je een afdekplaatje monteren.
De carter ontluchting zit niet helemaal goed, maar je kunt het rustig zo laten zitten, het heeft op het lopen van de motor geen invloed. Wat je wel moet controleren is de aansluiting van de rembekrachtiger, daar zou de carterontluchting op moeten zitten en deze heeft een gecalibreerde opening, wat in zou houden dat de rembekrachtiger niet optimaal functioneert. Eigenlijk heb je een nippel op het spruitstuk te weinig.
Het nadieselen van de motor kan zijn dat de ontsteking niet goed staat, kijk deze eens na en zet hem op 10 gr voorontsteking.

• Kees Vos
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-09-2014 17:18 #143756 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Vreemd geluid, motor rammelt door, vacuümlek?
Erik ik heb het filmpje even bekeken maar je hebt wel twee nippels op het inlaatspruitstuk zitten, had ik eerst niet gezien. Nu vraag ik mij af waar de slang met de twee slangklemmen naar toe gaat, als deze nergens op aangesloten is en niet afgedopt is krijgt de motor veel te lucht.

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-09-2014 15:36 #143802 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Vreemd geluid, motor rammelt door, vacuümlek?
Kees, dat dacht ik eerst ook met die vacuum slang maar volgens mij zie ik een grote bout......klopt dat?

Erik, wat Kees zegt klop ga eerst eens terug naar de basis want je motor ziet er wel erg onrustig uit

- Ontsteking stellen
- Klep speling checken en stellen
- Doe een compressie check
- Zorg dat de ontsteking zelf in orde is (kabels, bougies, puntjes/condensator/rotor als je die hebt, verdeler kap)
- Zorg dat de karter ontluchting waar nu geen slang op zit open is, het potje zit aan de onderkant vast met een boutje 7/16"

Die zware doffe klap ongeveer onder de bijrijdersstoel is waarschijnlijk de ophanging van de aandrijfas tussen de bak en de achteras. Afhankelijk van het bouwjaar zal dit een groot rubber zijn of twee pennen die in kleine rubbers vallen

Heel veel succes.

Groeten, Rob

Bijlagen:

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD