Motor b20 van nieuweling met handen in het haar

• Marc Landmeter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-08-2014 15:26 #142996 door Marc Landmeter
Motor b20 van nieuweling met handen in het haar is gemaakt door Marc Landmeter
Hallo beste Volvo Amazone liefhebbers

Ik ben altijd met oldtimers opgegroeid. De mijn pa had in 77 al een morgan op de kop getikt als dailymet trekhaak. Zelfs mee naar spanje geweest. Dus ik zie eigenlijk niet hoe ik niet voor een eigen oldtimer kon kiezen. Zo ben ik gaan zoeken naar betaalbare maar ook mooie bakken.
Lang verhaal kort.
ik heb laatst een ouwe amazone gekocht en ik krijg hem nu al niet echt goed aan de praat meer. Ik begin gewoon bij het begin. Met zoveel mogelijk info. Zodat wellicht dat puzzelstukjes op hun plek vallen.

toen ik hem kocht was er wel altijd tikkendgeluid in de motor bij lage toeren en minder of niet als ze omhoog gingen. 
en toen kwam teruggereden van Maastricht naar Den Haag merkte ik op dat hij nogal trillend motorblok had en dat we dat trilling doorkwam op het gaspedaal ook heeft hij altijd erg sterk naar naar uitlaatgas binnen in geroken. En hij heeft een stationair nooit echt heel lekker gelopen, als ik heel eerlijk ben. Net voordat ik wil naar de garage gebracht voor laswerk heb ik hem op benzine laten rijden om uit te kijken of dat beter ging.  hij reed er goed op maar starten op benzine was erg moeilijk zeker gezien de tank aardig leeg was, zodat ik dacht dat het roest moet zijn geweest in de tank. In de garage hebben ze veel te veel oliën gegooid en aan de stelknoppen van de carburateur lopen draaien sindsdien heeft hij nog minder goed geleden gestart. Ik heb nog zelf op zoek naar de tikkendgeluid de carburateur opengehaald en een paar pakkingen vernieuwd.... En ik ben bang dat ik dat misschien met de vetten te veel heb gesmeerd op de niet super goed passende koppakking gedaan. Ik ga nu echt aan alles twijfelen.

Ik weet niet of dat zo nou loopt.
de compressies heb ik ook getest.
Netjes rond 10 zonder olie, gelukkig.

Nu kon ik hem na een tijdje wachten en herstarten meestal toch nog aan de praat krijgen, maar dit ging steeds moeizamer.

Wie helpt mij uit de brand?
en zijn er ook bijeenkomsten of leerplekken waar mensen samenkomen om te werken aan de karren?

Ik moet dus toegeven dat ik net kom kijken. En wellicht in elke valkuil stap die er maar voor me opkomen. Dus ik hoop op alle hulp en een beetje speling als ik het niet direct oppik.

Alvast bedankt

Groet 
Marc

Ps ik hoop dat ik de regels goed volg van het plaatsen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-08-2014 17:05 #142997 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Motor b20 van nieuweling met handen in het haar
beste Marc, allereerst welkom!
Heel veel vragen, onderstaand wat antwoorden en tips:
tikkende geluiden worden 9 van de 10x veroorzaakt door je in-/uitlaatkleppen. deze zitten onder het kleppendeksel waar je ook motorolie vult. Vaak kunnen deze tikende geluiden grotendeels verholpen worden door de kleppen te stellen.
uitlaatgas binnen kan eigenlijk alleen bij een lekke uitlaat of lek uitlaatspruitstuk.
waar heeft je garage te veel olie ingegooid? in je motorblok? of??? even wat duidelijker zijn. als het in je motorblok is dan zou ik nooit meer terug gaan naar die koekenbakker.
carburateurs tikken normaliter niet. vervolgens heb je t, terwijl je bezig bent met de carburateur, opeens over te veel vet op je koppakking. een koppakking zit tussen onderblok en cilinderkop, maar ik denk dat je het passingsvlak bovenop je carburateur bedoelt?!?
wat voor carburateur heb je? bij Zenith Stromberg is het rubber membraan (onder het bovendeksel) een bron van mogelijke storingen als het gescheurd is. ook kan je gasnaald vlak zijn afgesleten tgv rijden op LPG. gasnaald hangt onderaan de zuiger die weer onder het membraan zit.
compressiewaarden klinken goed.
De landelijke vkv is onderverdeeld in regio's,
iedere regio heeft technische avonden. ook zijn er geregeld afsteldagen. waar woon je?
ik weet niet hoe oud je bent, maar er is momenteel ook nog een zeer levendig jongerenregister binnen de club actief!

Groet, Hans

• Marc Landmeter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2014 17:58 #143118 door Marc Landmeter
Beantwoord door Marc Landmeter in topic Motor b20 van nieuweling met handen in het haar
Hartelijk bedankt voor je reactie Hans.

Ik kom uit Den Haag geboren en getogen. Ik hoop dat hier in de buurt wel eens iets wordt georganiseerd.
Maar dan moet ik hem wel weer rijdend krijgen. Want ik krijg hem niet op toeren ook niet met extra gas of rijker afgesteld.

Het stellen van de kleppen heb ik al vrij snel gedaan, wat ik niet makkelijk vind is dat er steeds twee waardes worden gegeven, koud en warm dacht ik. Maar moet het dan op beiden temperaturen worden gechecken of kies je het gewoon. Ook heb ik gehoord dat je als je op gas rijd de klep op de wijdste stand moet stellen van de twee. Ik dacht dat het .45 .50 was. Overigens ging het tikken niet weg hierna. Jammer! Wat zou het nog meer kunne zijn?

Ik heb de zenith stromberg idd. En het was de pakking net onder het luchtfilter. Ik vind het nog steeds verdacht dat ik er met mijn tengels aan zit en dat hij daarna niet meer wil. Is die carburator zelf goed te reparen? Het lijkt me niet dat de gasnaald opeens nu problemen geeft. Wellicht het membraan dan.

Het te veel aan olie had ik gewoon gemeten met de pijlstok, ik had er niets bijgedaan dus dacht ik aan de garage. Maar teveel olie zou niet deze sores moeten kunnen veroorzaken, dacht ik.

Ik had al eerder gezocht naar lekken bij het spruitstuk. Maar niks gevonden. Is er een manier om dit te checken?

Nou alvast bedankt
En goede groet

Marc Landmeter

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-09-2014 21:05 #143125 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Motor b20 van nieuweling met handen in het haar
Marc, klepspeling komt niet zo kritisch; die blokken lopen altijd. Maakt ook niet uit of je de kleppen warm of koud stelt.
Voor een B20 is dit 0.40mm. Als je op LPG rijdt kun je overwegen om op 0.45mm te stellen (maar zelfs op 0.60mm lopen ze gewoon)

Maar je schrijft dat je aan de carburateur gezeten hebt en dat die sindsdien niet meer op toeren wil komen. Een Stromberg carburateur is een fantastisch instrument maar je moet wel weten hoe die werkt en wat je doet.

Heb je de zuiger eruit gehad? En daarna ook weer goed terug gezet???
Als je( met gedemonteerd luchtfilter) de zuiger met je vinger optilt moet dit een beetje zwaar gaan. Als je no de zuiger loslaat moet hij met een doffe tik terugvallen.
Als je no de motor (nog steeds zonder luchtfilter) laat lopen, zie je dan de zuiger heen en weer bewegen afhankelijk van de hoeveelheid gas die je geeft?

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD