uitlaatspruitstuk 4-2-1

• Ferrie
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
25-08-2014 22:07 #142920 door Ferrie
uitlaatspruitstuk 4-2-1 is gemaakt door Ferrie
Hallo, ik heb nu 2 stuks 4-2-1 uitaalspruitstukken versleten in 4 jaar. Amazon loopt op lpg en het spruitstuk is ingewikkeld in uitlaattape. Amazon B18 trekt veel beter, blijft veel koeler, echter de stalen spruitstukken "bladerden af" en gaan lekken/scheuren. Heeft iemand een adres waar een rvs spruitstuk te koop is of heeft iemand een andere oplossing?
Groeten Ferrie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-08-2014 13:38 #142969 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic uitlaatspruitstuk 4-2-1
Ferrie, als je je uitlaatspruitstuk omwikkelt met uitlaattape wordt je spruitstuk veel warmer dan wanneer je er niets omheen doet. Dientengevolge is de "thermal shock" ook veel groter. Door dit voortduren uitzetten en krimpen van het materiaal zal het spruitstuk dus verslijten.
Ik denk als je een spruitstuk niet omwikkelt dat het langer mee zal gaan.

Vraag is natuurlijk; waarom slijten ze bij jou zo snel?
Staat je uitlaat onder spanning gemonteerd?
Trilt je motor bovenmatig?

Een RVS spruitstuk is denk ik zeker geen oplossing. RVS is veel harder dan gewoon ijzer en zal daarom dus nog sneller scheuren.

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-08-2014 20:20 #142976 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic uitlaatspruitstuk 4-2-1

"Han Misdom" schreef:
Vraag is natuurlijk; waarom slijten ze bij jou zo snel?

Ze slijten bij hem precies net zo snel als bij Boele Braaksma, zie dit topic .
En ik had 15 jaar geleden dezelfde ervaring met een Corvette, waarvan ik nieuwe tubular manifolds had ingepakt met die tape.
Oorzaak is dus die uitlaattape in combinatie met dunwandig (in vergelijking met gietijzer) spruitstukmateriaal (in feite met dezelfde dikte als de rest van de uitlaat). Als je zo nodig meer koeling wilt onder de motorkap, is dat ook wel op andere manieren te realiseren, bv. door verbetering van de luchttoevoer, desnoods dmv het maken van sleuven in de motorkap. Ook een keramische coating van het spruitstuk is veruit te prefereren boven die tape.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD