Weber 38/38 tov dubbele webers 40

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-08-2014 14:30 #142780 door Jeroen Visser (GAST)
Weber 38/38 tov dubbele webers 40 is gemaakt door Jeroen Visser (GAST)
Ik vraag me het volgende af:

Ik rij nu met een weber 38/38. Twee gaskleppen dus van 38mm. Deze gaan gelijktijdig open dus vergelijk dit voor het gemak even met een klep van 76.

Stel ik plaats een set dubbele webers 40, nu heeft elke cilinder een "eigen" gasklep van 40mm. Dit is natuurlijk veel minder dan 76..

Wat is dan eigenlijk het voordeel van de dubbele webers?

Thanks!

Groet Jeroen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-08-2014 15:24 #142782 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Weber 38/38 tov dubbele webers 40
Nu heb je dan toch twee kleppen op vier cilinders?
En met dubbele weber vier kleppen op vier cilinders.

Leerzaam leesvoer is het boek Maak uw auto sneller van Gert Hack wat ik kocht na een tip van Teun

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-08-2014 16:46 #142784 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Weber 38/38 tov dubbele webers 40
Mijn gedachtengang is als volgt, als een zuiger lucht naar binnen zuigt doet hij dat bij een 38/38 door twee keer een gasklep van 38mm. En bij een weber 40 zuigt hij door een enkele gasklep van 40mm. Vandaar.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-08-2014 17:34 #142785 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Weber 38/38 tov dubbele webers 40
Ja, maar bij die 38/38 moet hij die aanzuigcapaciteit wel delen met nog drie andere cilinders.
Bij een dubbele weber heeft iedere cilinder zijn eigen aanzuigbuis.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-08-2014 19:20 #142789 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Weber 38/38 tov dubbele webers 40
Ik denk dat je het verschil vooral moet zoeken in stroom(snelheid) en gemak.

Individuele kanalen flowen beter bij een Weber 40, dan bij een Weber 38/38.

Maar los van het extra vermogen, is vooral het geluid prachtig!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-08-2014 19:43 #142790 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Weber 38/38 tov dubbele webers 40

"Boele Braaksma" schreef:
Ik denk dat je het verschil vooral moet zoeken in stroom(snelheid) en gemak.

Dat gemak begint bij dubbele Webers 40 of 45 pas als ze eenmaal goed staan afgesteld. Maar voordat het zover is, kan het een lijdensweg zijn... (wat ik je niet toewens). In ieder geval moet er meer vermogen uit te halen zijn dan uit een 38/38.
Overigens lijkt me dit topic thuis te horen in het hoofdstuk Brandstofsysteem.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-08-2014 01:14 #142801 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Weber 38/38 tov dubbele webers 40
Beste Jeroen, je zou eens op deze website moeten kijken deze lui halen uit Mikuni carburators het meeste vermogen t.o.v. Webers SU etc.
En de prijs is ook nog schappelijk.
www.v-performance.com/products/air_fuel.html

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-08-2014 10:43 #142810 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Weber 38/38 tov dubbele webers 40
Je maakt een rekenfout 2x een cirkel van 38mm is nooit een cirkel van 76mm..., het gaat om doorlaatoppervlakte.
Teken maar eens een cirkel van 76mm en daarin 2 cirkels van 38mm je zal zien dat er veel ruimte overblijft, De totale oppervlakte van de cirkelschijf is: opp=pi x straal^2 of opp=pi x 0.25 x diameter^2
Als je kop is aangepast op de 2 webers 40 tov een weber 38/38 waar ook de kop is aangepast dan zullen de losse 40 webers beter flowen.
Ze zijn wel lastiger af te stellen 2x zoveel werk.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-08-2014 17:50 #142948 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Weber 38/38 tov dubbele webers 40
Ik ben nooit een rekenwonder geweest maar ga ervan uit dat als je een enkele gasklep 38 hebt dat deze de helft doorlaat tov twee gaskleppen 38.

Ik kan me idd goed voorstellen dat de flow van de dubbele webers een stuk beter is dan bij de 38/38 maar vat het "deel" verhaal nog niet helemaal. Alle vier cilinders delen idd de 38/38 maar zuigen stuk voor stuk aan dus maken nooit tegelijk gebruik van de doorvoer.

Misschien toch maar eens verdieping zoeken ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-08-2014 19:22 #142949 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Weber 38/38 tov dubbele webers 40
Als je motor een bepaald toerental draait zal er ongeacht het aantal cilinders of de cilinderinhoud, een bepaalde hoeveelheid lucht moeten worden verplaatst. Die hoeveelheid zal vlotter doorstromen als er meer / grotere gaskleppen zijn ongeacht hoe die stroom over de cilinders wordt verdeeld.
Ik ben op mijn katterug (B20 met TT5 en bewerkte kop) van een valstroom weber 38/38 naar 2 dubbele dellorto's 40 gegaan en ondervind ook dat het niet eenvoudig is om de goeie sproeierbezetting en afstelling te bekomen met beperkte ervaring en apparatuur.
Na wat experimenteren loopt het geheel nu aanvaardbaar maar nog niet naar de volle 100%, en het verschil met de valstroom is zeker merkbaar maar niet spectaculair,
en het geluid..., hoe zal ik het zeggen, wat de ene geweldig vindt vind een ander dan maar weer niks. Ik houd het liever wat rustiger en bescheiden dan bij elke duw op het pedaal de leeuw te horen brullen onder de kap ;)
Ik overweeg nu sterk om weer de 38/38 er op te zetten, of een ombouw naar ITB's met EFI.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD