Weber 38/38 tov dubbele webers 40
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Ik rij nu met een weber 38/38. Twee gaskleppen dus van 38mm. Deze gaan gelijktijdig open dus vergelijk dit voor het gemak even met een klep van 76.
Stel ik plaats een set dubbele webers 40, nu heeft elke cilinder een "eigen" gasklep van 40mm. Dit is natuurlijk veel minder dan 76..
Wat is dan eigenlijk het voordeel van de dubbele webers?
Thanks!
Groet Jeroen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
En met dubbele weber vier kleppen op vier cilinders.
Leerzaam leesvoer is het boek Maak uw auto sneller van Gert Hack wat ik kocht na een tip van Teun
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Bij een dubbele weber heeft iedere cilinder zijn eigen aanzuigbuis.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Individuele kanalen flowen beter bij een Weber 40, dan bij een Weber 38/38.
Maar los van het extra vermogen, is vooral het geluid prachtig!!
Dat gemak begint bij dubbele Webers 40 of 45 pas als ze eenmaal goed staan afgesteld. Maar voordat het zover is, kan het een lijdensweg zijn... (wat ik je niet toewens). In ieder geval moet er meer vermogen uit te halen zijn dan uit een 38/38."Boele Braaksma" schreef:
Ik denk dat je het verschil vooral moet zoeken in stroom(snelheid) en gemak.
Overigens lijkt me dit topic thuis te horen in het hoofdstuk Brandstofsysteem.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
En de prijs is ook nog schappelijk.
www.v-performance.com/products/air_fuel.html
succes
Johan Geers
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Teken maar eens een cirkel van 76mm en daarin 2 cirkels van 38mm je zal zien dat er veel ruimte overblijft, De totale oppervlakte van de cirkelschijf is: opp=pi x straal^2 of opp=pi x 0.25 x diameter^2
Als je kop is aangepast op de 2 webers 40 tov een weber 38/38 waar ook de kop is aangepast dan zullen de losse 40 webers beter flowen.
Ze zijn wel lastiger af te stellen 2x zoveel werk.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Ik kan me idd goed voorstellen dat de flow van de dubbele webers een stuk beter is dan bij de 38/38 maar vat het "deel" verhaal nog niet helemaal. Alle vier cilinders delen idd de 38/38 maar zuigen stuk voor stuk aan dus maken nooit tegelijk gebruik van de doorvoer.
Misschien toch maar eens verdieping zoeken

- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
Ik ben op mijn katterug (B20 met TT5 en bewerkte kop) van een valstroom weber 38/38 naar 2 dubbele dellorto's 40 gegaan en ondervind ook dat het niet eenvoudig is om de goeie sproeierbezetting en afstelling te bekomen met beperkte ervaring en apparatuur.
Na wat experimenteren loopt het geheel nu aanvaardbaar maar nog niet naar de volle 100%, en het verschil met de valstroom is zeker merkbaar maar niet spectaculair,
en het geluid..., hoe zal ik het zeggen, wat de ene geweldig vindt vind een ander dan maar weer niks. Ik houd het liever wat rustiger en bescheiden dan bij elke duw op het pedaal de leeuw te horen brullen onder de kap

Ik overweeg nu sterk om weer de 38/38 er op te zetten, of een ombouw naar ITB's met EFI.