carterontluchting 164

• Marcel van den Eijnden
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
09-08-2014 14:25 #142498 door Marcel van den Eijnden
carterontluchting 164 is gemaakt door Marcel van den Eijnden
ik heb een 164 uit 73 met dubbele carburateur die niet goed loopt en bij warm worden afslaat. Per toeval pakte ik de slang van de carterontluchting aan het blok af en de motor liep goed en sloeg ook niet meer af. De slang van de carterontluchting gaat naar het spruitstuk, de nippel is open, en de slang van de kleppendeksel gaat naar de luchtfilter. nu weet ik niet of ik de slangen ook kan wisselen van aansluiting en wat achter de nippel zit, het gedeelte dat uitkomt op het spruitstuk.
Een ander probleem is dat het lampje van Amp. blijft branden; regelaar en dynamo zijn doorgemeten en zijn ok.

wie kan mij helpen? zijn er ook 164 liefhebbers die in het zuiden (Limburg) van het land wonen?
Marcel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-08-2014 18:05 #142504 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic carterontluchting 164
Een '73 er zou een D-jetronic injectiesysteem moeten hebben, de carburateurs zijn dus niet origineel.
Als je in documentatie op de site lijkt bij '74 Motor en brandstofsysteem, vind je het Green manual met een verhaal over de positieve carterventilatie van de B30.
Daar zie je dat inderdaad de carterventilatie naar het spruitstuk gaat en waarom.
De carterventilatie zit dus net andersom als op de B20.
Het lijkt erop dat hij ergens valse lucht aanzuigt, dus slangen checken, ev. inlaatspruitstukpakking.

Als je amperelampje brandt betekent het dat hij niet of niet goed bij bijlaadt. Als de laadspanning goed is, en dus de dynamo goed functioneert heb je een probleem met de massa aansluitingen en of de zekeringen, die moet je dus schoonmaken.
Over dit onderwerp is al veel op dit forum geschreven en gebruik de zoekfunctie om de draadjes te vinden.
Ik zit in Arnhem, wellicht te ver vanaf Limburg

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Erik Moser
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
09-08-2014 23:14 #142511 door Erik Moser
Beantwoord door Erik Moser in topic carterontluchting 164
In 1973 werd een 164 zowel met een carburatiemotor als met een injectiemotor geleverd, de 164 en de 164E. Check de specificaties en zie ook onderstaande link met prijslijst van 1973.

www.wilpac.nl/shop/popup_image.p ... G&pID=1509

De 164 van de topicstarter zou dus zomaar wel origineel kunnen zijn .....

• Guy Rutten
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
12-08-2014 00:34 #142574 door Guy Rutten
Beantwoord door Guy Rutten in topic carterontluchting 164
Hallo Marcel,

Zoals je omschrijft zouden de slangen goed aangesloten moeten zitten.
Waar in Limburg woon je precies? Ik wil best eens samen met je kijken, rij zelf ook een 164.

Mvg Guy

Volvo 164 1972 B30a 4 handbak+overdrive
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Honda CB550 F2 SuperSport 1978

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD