overslaan en snel stationair Volvo Penta B18 bb30
- Roy V
- Nieuw lid
-
Ik ben Roy en heb samen met mijn vader een mahoniehouten Storebro Solo (motorboot) opgeknapt.
Deze boot is voorzien van een Volvo b18 bb30 blok. Bouwjaar van de motor is omstreeks 1961 en een bijzonderheid is dat hij, mits voorzien van speciale carburateur, op tractorpetroleum kan lopen. Het blok heeft een compressie van 6.0 : 1 (fabrieksaf) en heeft op benzine ca. 45pk.
Ik heb het volgende aan de motor gedaan: kleppen gesteld, contactpunten vervangen, verdelerkap nieuw, rotor nieuw, kabels nieuw, carburateur (Zenith VN) schoon gemaakt en nieuwe pakkingen, nieuw oliefilter, nieuwe olie.
Vandaag de motor in de boot gestart en wat opviel was dat hij a. te snel stationair loopt en b. overslaat.
a. kan volgens mij aan valse lucht liggen. gasklep sluit bij stationair toerental niet helemaal af, maar dat hoeft volgens mij ook niet. b. heb ik geen idee (meer) van.
Hebben jullie misschien wat tips voor mij waar ik naar kan kijken? ik twijfel of het nu aan de ontsteking ligt of aan de carburateur.
alvast bedankt.
m.vr.gr. Roy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
echt moet weet ik ook niet.
Ik had onlangs zelfde voor bij B18B: wegens los hangende veren kwamen gaskleppen van beide karburatoren
niet helemaal dicht, en was motor stationair niet onder 2000t/min te krijgen. Met strakker spannen van de
veren was alles ineens opgelost.
- Roy V
- Nieuw lid
-
"Willy De Baere" schreef:
je kan beginnen met er voor te zorgen dat de gasklep bij stationair wel helemaal dicht is, maar of het
echt moet weet ik ook niet.
Ik had onlangs zelfde voor bij B18B: wegens los hangende veren kwamen gaskleppen van beide karburatoren
niet helemaal dicht, en was motor stationair niet onder 2000t/min te krijgen. Met strakker spannen van de
veren was alles ineens opgelost.
Beste Willy,
Hij kan niet verder dicht bij mij want hij raakt de wand van de carburateur. Die is ovaal en de gasklep is rond dus daar zit wat ruimte her en der. Ik heb geen idee of dit klopt.
gr. Roy
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Anders de twee schroefjes waarmee de klep op de as vastzit een beetje losdraaien en dan klep zo manofreren dat de klep helemaal afsluit dan schroefjes weer vastdraaien.
Je moet hier voor wel de carburator er af halen.
succes
Johan Geers
- Roy V
- Nieuw lid
-
"Johan Geers" schreef:
Beste Roy, klep moet helemaal dicht kunnen.
Anders de twee schroefjes waarmee de klep op de as vastzit een beetje losdraaien en dan klep zo manofreren dat de klep helemaal afsluit dan schroefjes weer vastdraaien.
Je moet hier voor wel de carburator er af halen.
succes
Johan Geers
Beste Johan,
Bedankt voor je reactie.
Ik heb dit al geprobeerd en hij sluit wel maar raakt alleen op boven en onderzijde, daardoor ontstaat er omheen ruimte.
Ik heb ook het idee dat de klep te smal is. moet deze niet precies in het huis passen? Zie foto's voor de klep.
m.vg.gr.
Roy
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
De klep heeft een schuin afgevlakte kant en die schuinafgevlakte kant moet met de vlakke kant tegen de binnenkant van het huis komen.
Bij jou zie ik een opstaande rand.
Ik zou zeggen haal de klep er eens uit en maak daar een foto van om ons een indruk te geven of dat klep versleten is wat ik overigs nog nooit heb meegemaakt.
En draai de klep eens zie of hij op een dieper punt sluit.
succes
Johan Geers
- Roy V
- Nieuw lid
-
Als ik de klep andersom gebruik (met de schroeven naar beneden) dan loopt hij zeer zwaar. Het maakt voor de opening echter niets uit want de klep heeft geen schuine kanten (het is net een muntje). Ik heb er gisteren zelf 2 schuine kanten aan geslepen om een betere sluiting te krijgen, ik moet nog proberen of dit werkt. Ik laat het binnenkort weten.
m.vr.gr.
Roy
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
- Roy V
- Nieuw lid
-
"Marc van der Marek (GAST)" schreef:
Dat is wel de eerste ovale venturi die ik zie, daar is iets geks mee gebeurd, zelfs de boutgaten zijn ovaal. Het zou een Zentih 30 VNN carburateur moeten zijn, op de website van penta kan je nog steeds de handleiding van de BB30 downloaden vol info.
Hoi Marc,
Het zou idd een VNN 30 moeten zijn, maar dat is het volgens mij niet. Het is een VN ? (geen nummer te vinden).
ik was zelf ook al verbaasd over de ovale vorm maar lijkt mij stug dat hij helemaal vervormt is.
m.vr.gr.
Roy
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Je moet een klep zien te vinden die rondom goed afdicht altans beter als wat deze doet.
Je zou kunnen proberen om van een koper of messing plaat er zelf een te maken als je geen vervangende klep te pakken krijg.
Of de bestaande zo bewerken dat hij beter afdicht als wat hij nu doet.
succes
Johan Geers