- Berichten: 3560
olievraagstuk
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
29-07-2014 07:07 #142304
door Johan Geers (GAST)
olievraagstuk is gemaakt door Johan Geers (GAST)
Beste medeleden, ik woon op de Filippijnen en ik rijdt nu al een kleine twee jaar op dezelfde motorolie en wil deze nu vervangen.
Normaal gebruik ik SHELL HELIX welke geschikt voor oudere motoren.
Echter Shell is hier weg en daarmee ook de motorolie.
Nu kan ik uit de drie hieronder weergegeven motorolieen kiezen.
Voor mij gevoel zou ik Mobil kiezen daar de API waarde hetzelfe is als wat in het Olyslagerboekje vermeld staat.
Maar Petron en Caltex zijn met hun API waardes veel beter/hoger.
Kan dit kwaad? Miller, hier niet te verkrijgen, zit met zijn API waarde ook hoger dan Olyslager.
Welke zouden jullie kiezen er van uit gaan dat er maar 1000km per jaar met de auto gereden wordt.?
PETRON
ULTRON TOURING with TS3 is a high-quality, multi-grade gasoline engine oil designed to meet the high performance requirements of most modern vehicles. The Thermal Stress Stabilizing System (TS3) keeps the oil stable even at extreme temperatures, providing ultimate protection from engine stress.
Application:
• Gasoline-powered cars/trucks, high-speed automotive engines.
Properties:
• Improved Soot thickening control
• Superior sludge deposit control
• Protection against wear and piston deposits
Grade
• SAE 20W-50
Type / Quality Level
• API Service SL
• Volkswagen 501/505
• MB p229.1
• ACEA A2-96, A3/B2/B3-98
CALTEX
Havoline® Formula
SAE 20W-50
Havoline Formula is a highly shear-stable, multigrade gasoline engine oil for use in passenger car and light truck engines requiring the latest API SN performance lubricants under all operating condition.
Havoline Formula is formulated with Deposit ShieldTM to provide outstanding protection and value for cleaner, smoother-running engines.
Havoline with Deposit ShieldTM is an advanced detergent formula that helps prevent deposit build up for improved oil stability and increased engine durability.
Havoline with Deposit ShieldTM provide superior viscosity control that helps maintain engine power and preserve fuel economy.
Mobil Special™ 4T 20W-50
Mobil Special 4T 20W-50 is a general performance four-stroke motorcycle engine oil intended for lubrication of small four-stroke engines.
• Features & BenefitsSpecs
• Properties
Mobil Special 4T 20W-50 combines highly refined mineral oils and a balanced additive system to prevent build up of deposits and provide wear and corrosion protection. Key features and benefits include:
Features Advantages and Potential Benefits
Effective wear protection Extended engine life
Thermal and oxidation stability, deposit control Maintains clean engines for smoother operation
Good corrosion protection Protects critical engine parts and wear surfaces
Mobil Special 4T 20W-50 is specifically recommended for use in small four-stroke engines; such as those found in smaller motorcycles, lawn mowers, small generators and pumps and in all applications where an API SF and JASO MA level performance is recommended.
Mobil Special 4T is recommended by ExxonMobil for use in applications requiring: 20W-50
API SF
Mobil Special 4T 20W-50
SAE Grade 20W-50
Viscosity, ASTM D 445
cSt @ 40º C 145.7
cSt @ 100º C 17.3
Viscosity Index, ASTM D 2270 129.2
Sulfated Ash, wt%, ASTM D 874 0.6
Pour Point, ºC, ASTM D 97 -30
Flash Point, ºC, ASTM D 92 235
Density @15 ºC kg/l, ASTM D 4052 0.89
Normaal gebruik ik SHELL HELIX welke geschikt voor oudere motoren.
Echter Shell is hier weg en daarmee ook de motorolie.
Nu kan ik uit de drie hieronder weergegeven motorolieen kiezen.
Voor mij gevoel zou ik Mobil kiezen daar de API waarde hetzelfe is als wat in het Olyslagerboekje vermeld staat.
Maar Petron en Caltex zijn met hun API waardes veel beter/hoger.
Kan dit kwaad? Miller, hier niet te verkrijgen, zit met zijn API waarde ook hoger dan Olyslager.
Welke zouden jullie kiezen er van uit gaan dat er maar 1000km per jaar met de auto gereden wordt.?
PETRON
ULTRON TOURING with TS3 is a high-quality, multi-grade gasoline engine oil designed to meet the high performance requirements of most modern vehicles. The Thermal Stress Stabilizing System (TS3) keeps the oil stable even at extreme temperatures, providing ultimate protection from engine stress.
Application:
• Gasoline-powered cars/trucks, high-speed automotive engines.
Properties:
• Improved Soot thickening control
• Superior sludge deposit control
• Protection against wear and piston deposits
Grade
• SAE 20W-50
Type / Quality Level
• API Service SL
• Volkswagen 501/505
• MB p229.1
• ACEA A2-96, A3/B2/B3-98
CALTEX
Havoline® Formula
SAE 20W-50
Havoline Formula is a highly shear-stable, multigrade gasoline engine oil for use in passenger car and light truck engines requiring the latest API SN performance lubricants under all operating condition.
Havoline Formula is formulated with Deposit ShieldTM to provide outstanding protection and value for cleaner, smoother-running engines.
Havoline with Deposit ShieldTM is an advanced detergent formula that helps prevent deposit build up for improved oil stability and increased engine durability.
Havoline with Deposit ShieldTM provide superior viscosity control that helps maintain engine power and preserve fuel economy.
Mobil Special™ 4T 20W-50
Mobil Special 4T 20W-50 is a general performance four-stroke motorcycle engine oil intended for lubrication of small four-stroke engines.
• Features & BenefitsSpecs
• Properties
Mobil Special 4T 20W-50 combines highly refined mineral oils and a balanced additive system to prevent build up of deposits and provide wear and corrosion protection. Key features and benefits include:
Features Advantages and Potential Benefits
Effective wear protection Extended engine life
Thermal and oxidation stability, deposit control Maintains clean engines for smoother operation
Good corrosion protection Protects critical engine parts and wear surfaces
Mobil Special 4T 20W-50 is specifically recommended for use in small four-stroke engines; such as those found in smaller motorcycles, lawn mowers, small generators and pumps and in all applications where an API SF and JASO MA level performance is recommended.
Mobil Special 4T is recommended by ExxonMobil for use in applications requiring: 20W-50
API SF
Mobil Special 4T 20W-50
SAE Grade 20W-50
Viscosity, ASTM D 445
cSt @ 40º C 145.7
cSt @ 100º C 17.3
Viscosity Index, ASTM D 2270 129.2
Sulfated Ash, wt%, ASTM D 874 0.6
Pour Point, ºC, ASTM D 97 -30
Flash Point, ºC, ASTM D 92 235
Density @15 ºC kg/l, ASTM D 4052 0.89
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1290
30-07-2014 13:19 #142326
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic olievraagstuk
Johan, naar het schijn is de ZDDP waarde blangrijk. Zie onderstaand artikel.
www.tinustuning.nl/img/Tinustuning%20ZDDP.pdf
In hoe verre de bij jou verkrijgbare olieen hieraan voldoen kan ik zo snel niet zeggen.
www.tinustuning.nl/img/Tinustuning%20ZDDP.pdf
In hoe verre de bij jou verkrijgbare olieen hieraan voldoen kan ik zo snel niet zeggen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 536
30-07-2014 18:37 #142331
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic olievraagstuk
De API SL en SM zijn ZDDP-arm ivm katalysators, en dat is jammer. Hoe lager de API, hoe beter voor de oude motor. Ik zou eens in de botenwinkel gaan kijken, boten mogen nog vervuilen als vroeger.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 536
30-07-2014 22:24 #142342
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic olievraagstuk
Die grasmaaierolie is precies oude motorolie, lijkt me ideaal voor een B20 op een nat-tropisch eiland met 'wisselende omstandigheden'.
Je kan de MSDS opvragen op de Mobil site, er zit 1-2,5% ZDDP (zinc dithiophosphate) in. Kroon Atlantic 4T (bootmotorolie) net zo.
Je kan de MSDS opvragen op de Mobil site, er zit 1-2,5% ZDDP (zinc dithiophosphate) in. Kroon Atlantic 4T (bootmotorolie) net zo.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
03-08-2014 13:15 #142410
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic olievraagstuk
Beste medeleden, toch nog Shell kunnen vinden en die gekocht daar ik niet te veel van merk wil wissellen.
In Nederland gebruikte ik altijd Miller en vergeleken met Shell verschillen deze niet zoveel.
API is SG van Shell. Volgens boek olislager moet het SE SF zijn en daar voldoet alleen Kroon aan.
Op de bus van Shell staat dat de olie geschikt is voor oudere motoren dus laten we dat maar geloven.
Kroon met Mobil maken ook niet veel verschil.
Typical Characteristics
SAE Viscosity Miller 20w50 shell 20W50 Kroon 20W50 classic Mobil 20W50
Specific Gravity (at 15°C) Miller 0.883 Shell 0.888 Kroon 0.884 Mobil 0.89
Kinematic Viscosity (at 100°C, cSt) Miller 18.5 Shell 19 Kroon 17,3 Mobil 17,3
Kinematic Viscosity (at 40°C, cSt) Miller 156.8 Shell 171 Kroon 156,1 Mobil 145,7
Viscosity Index Miller 133 Shell 126 Kroon 117 Mobil 129,2
Pour Point (°C) Miller <-15 Shell -27 Kroon -24 Mobil -30
Flash Point (°C) Miller >200 Shell 245 Kroon 220 Mobil 235
Cold Crank Viscosity (cP) Miller <9500 Kroon 8500
bedankt voor het meedenken
m.vr.gr.
Johan Geers
In Nederland gebruikte ik altijd Miller en vergeleken met Shell verschillen deze niet zoveel.
API is SG van Shell. Volgens boek olislager moet het SE SF zijn en daar voldoet alleen Kroon aan.
Op de bus van Shell staat dat de olie geschikt is voor oudere motoren dus laten we dat maar geloven.
Kroon met Mobil maken ook niet veel verschil.
Typical Characteristics
SAE Viscosity Miller 20w50 shell 20W50 Kroon 20W50 classic Mobil 20W50
Specific Gravity (at 15°C) Miller 0.883 Shell 0.888 Kroon 0.884 Mobil 0.89
Kinematic Viscosity (at 100°C, cSt) Miller 18.5 Shell 19 Kroon 17,3 Mobil 17,3
Kinematic Viscosity (at 40°C, cSt) Miller 156.8 Shell 171 Kroon 156,1 Mobil 145,7
Viscosity Index Miller 133 Shell 126 Kroon 117 Mobil 129,2
Pour Point (°C) Miller <-15 Shell -27 Kroon -24 Mobil -30
Flash Point (°C) Miller >200 Shell 245 Kroon 220 Mobil 235
Cold Crank Viscosity (cP) Miller <9500 Kroon 8500
bedankt voor het meedenken
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.